Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Gaston bra jobbat hittills! Monobank som ska väck då bar :)!

Ja, precis, sen kommer jag nog känna mig lite lugnare i sinnet. Fortfarande sjukt att ha dragit på mig så mycket skulder genom åren (utan spelmissbruk till och med, vet att jag inte skulle klara av att spela gamla tider innan Internet så jag har aktivt och medvetet hållt mig borta). Men har jag dem väl samlade i två lån med bra ränta så kommer jag känna mig lugn, kanske till och med kunna spara ihop en liten Buffert på sikt i framtiden

Mitt har,stannat på 0.12

Har UC fortfarande problem eller kommer jag få nöja mig med 0,9% i betyg?

Min UC ser ut såhär nu:

635k inkomst
53k underskott
214k blanco utnyttjat (370k beviljat)
3ff, alla 7 månader eller äldre

Och visar 0,9%, hade förväntat mig lite lägre om jag ska vara ärlig...

Jag är övertygad om att det är något konstigt med min UC.. Har i dagarna dragit på mig 2ff till (en för ett bolån och en för flytt av vardagsengagemang till ny bank) samma bank, samma dag..

Nu ligger jag på 1,73% med ovanstående förutsättningar och totalt 5ff. Känns något högt!

Ett fastighetsinnehav kommer att registreras inom kort, vilket förhoppningsvis sänker risken lite, kommer att behöva dra på mig 2ff till inom kort :/

Jag är övertygad om att det är något konstigt med min UC.. Har i dagarna dragit på mig 2ff till (en för ett bolån och en för flytt av vardagsengagemang till ny bank) samma bank, samma dag..

Nu ligger jag på 1,73% med ovanstående förutsättningar och totalt 5ff. Känns något högt!

Ett fastighetsinnehav kommer att registreras inom kort, vilket förhoppningsvis sänker risken lite, kommer att behöva dra på mig 2ff till inom kort :/

Skulle gissa på att underskottet kan vara lite bov..

Skulle gissa på att underskottet kan vara lite bov..
Det kommer att nästan dubblas när nya deklarationen kommer in, då landar jag på 750k i årsinkomst och 92k i underskott...
Bör nog ordna de där samlingslånet innan dess!

Någon som har erfarenhet gällande fastighetsinnehav och dess påverkan på UC?

Kommer även att skaffa ett kreditkort som kommer att vara nollat vid varje månadsskifte..

Det kommer att nästan dubblas när nya deklarationen kommer in, då landar jag på 750k i årsinkomst och 92k i underskott...
Bör nog ordna de där samlingslånet innan dess!

Kommer även att skaffa ett kreditkort som kommer att vara nollat vid varje månadsskifte..

Jag fick 0.nånting bättre

Med en handfull ff så trycker färska ff upp betyget en kort tid, kommer sjunka ganska snabbt de närmaste månaderna.

Hmm, hur gör man det?
I deklarationen ändrade jag ränteutgifterna, det stod ca 72 000kr, jag ändrade till 19 t kr. I augusti ska jag ändra tillbaka och då kommer jag få lite till på skatten.

Alltså hörni... hade en sån himla trevlig dröm, kände lyckan rusa igenom hela kroppen... drömde att mitt kreditbetyg var 0,1. Jag skrek till av förvåning och av glädje. Jag tittade och tittade och det stod 0,1! Jag tänkte att nu söker jag på Advisa på direkten. Kände att allt kämpande äntligen hade gett resultat. Sen vaknade jag.... fortsatte känna mig lycklig tills jag sakta men säkert insåg att allt bara var en dröm. Och betyget är 30.7 Buhhuuuu

I deklarationen ändrade jag ränteutgifterna, det stod ca 72 000kr, jag ändrade till 19 t kr. I augusti ska jag ändra tillbaka och då kommer jag få lite till på skatten.
Kommer det ge konsekvenser i form av att gå betala mer på nåt sätt?

Vore kul med 0.10, men hur det ska gå till vet jag inte. Har ändå bolån, några kreditkort, avbetalning på bil osv osv

Jag vet inte om det spelar någon roll, och i så fall uppåt eller neråt att jag betalar betydligt mer på billånet än vad som är nödvändigt.. har väl betalat typ 110000 på ett år. Enligt avtalet borde det väl varit typ 40000. Antingen tar uc det som att jag har god betalningsförmåga, men det borde väl i så fall vara en risk att falera med ett lån som minskar med 9000 i månaden, en stor kostnad som kan bli problem osv. Dessutom betalas det ganska ojämt. Någon månad bara aviserade, någon månad 15000 etc.

Jag vet inte om det spelar någon roll, och i så fall uppåt eller neråt att jag betalar betydligt mer på billånet än vad som är nödvändigt.. har väl betalat typ 110000 på ett år. Enligt avtalet borde det väl varit typ 40000. Antingen tar uc det som att jag har god betalningsförmåga, men det borde väl i så fall vara en risk att falera med ett lån som minskar med 9000 i månaden, en stor kostnad som kan bli problem osv. Dessutom betalas det ganska ojämt. Någon månad bara aviserade, någon månad 15000 etc.
Hur menar du? Varför skulle det vara en stor kostnad som kan bli problem?
Har du blanco? Är det inte bättre att betala på lånen utan säkerhet?

Hur menar du? Varför skulle det vara en stor kostnad som kan bli problem?
Har du blanco? Är det inte bättre att betala på lånen utan säkerhet?

Att ett lån som ser ut att minska med 10k per månad skulle kunna vara en tung kostnad att bära, men det är mest extraamortering.
Ett litet men räntan på billånet är högre.

Att ett lån som ser ut att minska med 10k per månad skulle kunna vara en tung kostnad att bära, men det är mest extraamortering.
Ett litet men räntan på billån
Ett litet men räntan på billånet är högre.
Okej så man ser inte att man amorterat mer utan ser det som en stor månadsutpost?
et är högre.
Ah man ser inte amorteringen utan bara som en stor utgift?

Min UC rör sig inte ur fläcken.

Inte min heller och det suger...

Dock blir jag av med 5st FF inom ca 1 månad nu så det ska bli väldigt intressant. Sen har jag bara 3st kvar

0.12 (finns inte jättemycket som kan ändras, inga ff för närvarande, så det är bara nyttjandegrader etc. Slutskattebeskedet kommer i aug.)

Om jag vill leasa en bil... Påverkar den förfrågan mitt betyg väldigt mycket? Nån som har koll på det?

Om jag vill leasa en bil... Påverkar den förfrågan mitt betyg väldigt mycket? Nån som har koll på det?

Upplysning kan påverka. Leasing är inget lån så det syns ej

Skulle tro att ett nytt husköp/fastighetsförvärn inte bara är positivt. Större risk för renoveringar och rellationsproblem t.ex.

Kreditkort även utan nyttjad kredit (inte bara betalt hela fakturan utan verkligen 0 nyttjat på brytdag) är fortfarande negativt i bankernas ögon ( iaf kredit 50k och upp) det möjliggör för en snabb kreditkostnadsökning... (Kolla själv på t.ex. sbab hur man får låna mest till boendet)

Min uc kreditrisk är 0.03 (betalade just 49kr för att kolla) i kreddy är den 0,1

Uc-score 806
Inkomst 655k (anställning 5+år m. Tjänstepension)
Underskott 6k
Bolån 2800k ( inköpspris strax under 6m för 2-3 år sedan)
Kreditkort beviljat 95k
0ff
Gift m. 3 barn + 2 bilar

Skulle tro att ett nytt husköp/fastighetsförvärn inte bara är positivt. Större risk för renoveringar och rellationsproblem t.ex.

Kreditkort även utan nyttjad kredit (inte bara betalt hela fakturan utan verkligen 0 nyttjat på brytdag) är fortfarande negativt i bankernas ögon ( iaf kredit 50k och upp) det möjliggör för en snabb kreditkostnadsökning... (Kolla själv på t.ex. sbab hur man får låna mest till boendet)

Min uc kreditrisk är 0.03 (betalade just 49kr för att kolla) i kreddy är den 0,1

Uc-score 806
Inkomst 655k (anställning 5+år m. Tjänstepension)
Underskott 6k
Bolån 2800k ( inköpspris strax under 6m för 2-3 år sedan)
Kreditkort beviljat 95k
0ff
Gift m. 3 barn + 2 bilar

Trodde lägsta möjliga var 0.1 jag..

Fått utmärkelse. Imponerande eftersom jag haft tjänsten något halvår bara..

Öka UC-Score i 18 månader

Du har ökat din UC-Score 18 månader i rad. Kanonbra!

Kreddy säger ju att 49% av alla Svenskar har risk 0.1, så verkar rimligt att dom internt kör lite bättre upplösning - kanske får man som betalande kund tillgång till den?

I UC verkar det även lite förvirrat kring om 99.9 eller 100% är högsta kreditrisk. I "tooltip" för kreditomdömme/riskprognos så står det:

Ditt kreditomdöme är en riskbedömning på hur stor sannolikhet du har att få en betalningsanmärkning de kommande 12 månaderna. Högsta sannolikheten är 99,9% och lägsta, samt bästa, är 0,1%.

Upplysning kan påverka. Leasing är inget lån så det syns ej

Nej, det är jag med på. Men i slutet av juli är jag nere på en ff. Sista försvinner i oktober.
Behöver verkligen en ny bil, min nuvarande kommer snart packa ihop.
Men jag är lite nojjig då om mitt betyg blir sämre igen... Är nere på 11 nu.

Halloj. Jag undrar hur ofta sidan min UC uppdateras? När jag går in på min Uc-kredotkollen-rapport så är lån och krediter uppdaterade senast 31 maj. Det finns även avslutade krediter med fast det står avslutad och datum istället för uppdaterad. Dessa antar jag inte ses på en kreditupplysning?

Halloj. Jag undrar hur ofta sidan min UC uppdateras? När jag går in på min Uc-kredotkollen-rapport så är lån och krediter uppdaterade senast 31 maj. Det finns även avslutade krediter med fast det står avslutad och datum istället för uppdaterad. Dessa antar jag inte ses på en kreditupplysning?
Krediter och lån uppdateras ungefär 15-20e varje månad och i mitten av juli kommer det stå uppdaterat 30 juni.
UC score kan ändras i början på månaden.
Avslutade syns för dig i 1 år. Historisk summa syns 1 år bak.

Krediter och lån uppdateras ungefär 15-20e varje månad och i mitten av juli kommer det stå uppdaterat 30 juni.
UC score kan ändras i början på månaden.
Avslutade syns för dig i 1 år. Historisk summa syns 1 år bak.

Okej. Men avslutade syns inte på UC om någon utomstående tar den? Uppdateras det samma på uc för utomstående som för mig på min UC?

Okej. Men avslutade syns inte på UC om någon utomstående tar den? Uppdateras det samma på uc för utomstående som för mig på min UC?
Jag hade avslutat Qliro för 10- 11 månader sen och Qliro syns som historisk (summan ca 13.000) bara den summan som jag har haft som är Qliro men
Historisk summa menar jag att tex 13.000 hade jag på avbetalning den 30/7-2018 men syns ej framåt så om någon månad syns väl ej det.
Det som står på UC står för andra som tar upplysning om en. Finns ju olika UC som visar mindre osv
Dem ser ju inte exakt vilka krediter/lån du har, bara summan; beviljat och utnyttjat.

Ang Qliro hade jag samma fundering i våras och fick då det här svaret som (kanske) kan ge lite klarhet:

Tack för ditt mejl!

Din kredit är avlutas sedan ett år tillbaka, det ser du även på din bild, det står "Avslutad: 30 april 2019.
Det var då du gjorde din sista inbetalning och då avslutades ditt konto.

Din kredit syns hos UC ett år tillbaka även om den är avslutad,
detta är något UC valt, men inget är ju som sagt aktivt så det finns inget att avsluta.

Det som syns hos UC försvinner nu i slutet på maj, då var det ett år sedan vi slutade rapportera till dom.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar.
Ha en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar,

Jag fattar inte. Så jag har inte så hög kredit som det står på uc? Det kan va gamla krediter som ligger kvar?

Jag fattar inte. Så jag har inte så hög kredit som det står på uc? Det kan va gamla krediter som ligger kvar?
Det beror på. Står det avslutat på dem? Du ser ju nuvarande lån och krediter på kreditkollen och du ser historisk summa 1 år tillbaka i tiden...

Det beror på. Står det avslutat på dem? Du ser ju nuvarande lån och krediter på kreditkollen och du ser historisk summa 1 år tillbaka i tiden...
Jo men om någon gör en kreditupplysning kommer då de avslutade krediterna vara inräknade i summa och antal krediter ett år framåt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp