• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Då skulle nog inte en enda en visa sina anmärkningar ;)

Man skulle ju kunna tänka sig ett system där man ackumulerar tiden som anmärkningarna syns, har du en så syns den, för resonemangets, skull i 3 månader, har du 2 kanske bägge skulle synas i 1 år, har du 3 kanske det skulle vara synliga i 3 år. Någonstans skulle väl en gräns dras, så om du har 50 anmärkningar kanske de ändå "bara" skulle synas i 5 år. Allt räknat från när sista anmärkningen sätts.

Det skulle ju innebära att om man bara råkat slarva lite så är man ändå bara straffad i lite drygt ett sommarlov, är man lite mer av en slarver så syns det i 1-3 år, och är man jätteslarvig (50 anmärkningar kräver ju lite mer än att bara råka missa en grej..) så kommer det synas i 5 år även efter man slutat slarva, jag antar att det finns någon statistik på området, ingen aning var dock, men om man börjar komma över ett visst antal anmärkningar, säg 20 st, så är det i princip 100% risk att det kommer komma en nr 21 inom några år, att det skulle visas uppåt 5 år skulle jag inte tycka vara så konstigt.

Jag håller faktiskt inte med. Det är inte bara låntagare som kan vara ansvarslösa. Dagens system låser folk med dyra lån och inte blir det bättre av att man stängs ute från lånemarknaden en längre period. Räntorna ökar i snabb takt och det enda man kan göra är att gråta över hur dum man varit.

Om systemet bestraffar människor hårt kommer vi få till en kultur där alla lånar för att lösa andra lån.

Jag märkte att jag betedde mig som en idiot redan innan betalningsanmärkningarna uppkom, men rädslan och stressen över att dra på mig en anmärkning fick mig att fortsätta låna. 1 eller 15 anmärkningar ska inte bestraffas olika länge!

Har man betalat sin skuld, så har man avtjänat sin tid... Det är min åsikt.

Och ska du ändå bestraffa människor på något sätt, så åtminstone förbjud bolagen som fullständigt lurar skiten ur desperata människor med sina avskyvärda räntor.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lavendel

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
29 December 2016
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Jag har för tillfället 14,9 i UC risk enligt min uc när jag loggade in. 7 anmärkningar varav 2 försvinner 9/9 en den 16/9. Övriga i oktober, dec och sista januari. 16 UC men 3 försvinner i sep. Hur mycket kan risken tänkas gå ner när 3 anmärkningar och förfrågningar försvinner nu i sep ?? Någon som har en aning eller händer inget ?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 087
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
tyvärr inser jag nu att med min låga taxerade inkomst kommer aldrig ett bra lån att beviljas. Måste komma över 100 000 kr i taxerad inkomst och även då kommer det nog inte att gå då vårt bolån på ca 1,6 m gör (antar jag) att min skuldsättningsgrad blir orimligt hör i förhållande till inkomsten!!

För ca 2 år sedan var mitt kreditbetyg runt 45. I juli i år låg det på 6 men sen sökte jag några lån med Uc så nu är betyget 10,3 (fick även ett Easycard beviljat i juli på 5000 kr). Fick dock inget lån beviljad.

Jag har ett synligt lån på mitt uc på ca 14 000 kr och bolån på ca 1,6. Underskott 0 kr! (då ränteavdragen minskar inkomsten har jag valt att låta min sambo dra av räntorna för bolånet och de andra räntorna har jag tagit bort!)
Taxerad inkomst 2016 från ett extrajobb 59 000 kr, har nu tagit ytterligare 2 extrajobb (dock jobbar jag redan heltid med min firma), jobbar extra så mycket jag bara kan för att få upp den taxerade inkomsten.
Även om det blir en liten vinst i firman under nästa år så kommer det att dröja till 2019 tills den syns som inkomst.

Men känner mig uppgiven :(
Har inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo. Har dock en anmärkning om misskött kredit och en om missbrukat kontokort men båda de går ut i januari 2018 men jag vet inte hur mkt det kommer att påverka betygen!

Det som känns att jag tappat hoppet är att bolånet kommer alltid att finnas (amorterar med 500 kr varje månad) och min belåningsgrad kommer att förbli hög i förhållande till inkomsten.

Det ser mörkt ut som sagt!

Några tips?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 854
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
tyvärr inser jag nu att med min låga taxerade inkomst kommer aldrig ett bra lån att beviljas. Måste komma över 100 000 kr i taxerad inkomst och även då kommer det nog inte att gå då vårt bolån på ca 1,6 m gör (antar jag) att min skuldsättningsgrad blir orimligt hör i förhållande till inkomsten!!

För ca 2 år sedan var mitt kreditbetyg runt 45. I juli i år låg det på 6 men sen sökte jag några lån med Uc så nu är betyget 10,3 (fick även ett Easycard beviljat i juli på 5000 kr). Fick dock inget lån beviljad.

Jag har ett synligt lån på mitt uc på ca 14 000 kr och bolån på ca 1,6. Underskott 0 kr! (då ränteavdragen minskar inkomsten har jag valt att låta min sambo dra av räntorna för bolånet och de andra räntorna har jag tagit bort!)
Taxerad inkomst 2016 från ett extrajobb 59 000 kr, har nu tagit ytterligare 2 extrajobb (dock jobbar jag redan heltid med min firma), jobbar extra så mycket jag bara kan för att få upp den taxerade inkomsten.
Även om det blir en liten vinst i firman under nästa år så kommer det att dröja till 2019 tills den syns som inkomst.

Men känner mig uppgiven :(
Har inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo. Har dock en anmärkning om misskött kredit och en om missbrukat kontokort men båda de går ut i januari 2018 men jag vet inte hur mkt det kommer att påverka betygen!

Det som känns att jag tappat hoppet är att bolånet kommer alltid att finnas (amorterar med 500 kr varje månad) och min belåningsgrad kommer att förbli hög i förhållande till inkomsten.

Det ser mörkt ut som sagt!

Några tips?

Det enda jag kan komma på är att antingen vänta till din firma gör god vinst eller att avbryta den och ta ett vanligt jobb i stället.

Ett bolån är inte med i de där 90% som det pratas om här. Dock har det från finansinspektionen (tror jag det var) pratat om skuldkvotstak, vilket innebär att man inte ska kunna få bolån på högre belopp ön ett visst antal årsinkomster. Skulle det taket finnas och du skulle köpa bostaden nu skulle bankerna pga lag inte få låna ut pengarna..
 

Slösarn

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
30 Mars 2017
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Typiskt, stannar uppe till midnatt för att se vad betyget blev när 7ff blev 4ff, så är det nere för underhåll :p

Edit: 4,3 till 1,3!
 
Senast ändrad:

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Jag har för tillfället 14,9 i UC risk enligt min uc när jag loggade in. 7 anmärkningar varav 2 försvinner 9/9 en den 16/9. Övriga i oktober, dec och sista januari. 16 UC men 3 försvinner i sep. Hur mycket kan risken tänkas gå ner när 3 anmärkningar och förfrågningar försvinner nu i sep ?? Någon som har en aning eller händer inget ?

Hände det något? För mig, som gick från 12 till 11 anmärkningar i går, hände ingenting. I oktober går jag ned till 10 anmärkningar, plus att den nyaste blir mer än ett år gammal. Undrar om det kan knuffa betyget i rätt riktning.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
jag fattar inte har avslutade lån sedan länge men de står kvar på uc ???
En del gick till inkasso men är betalda, står som avslutade men summorna står kvar och inga uppdateringar på dem
Betalningsanmärkningarna de kommer fasiken direkt men ta bort det som är betalt de skiter de i
Blir så suuuur
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Det är bara du som ser de avslutade under 1 år tid och de uppdateras inte heller i och med att de är avslutade det kan se ut så här:
Långivare Resurs Bank Aktiebol Kreditlimit 25.000
Kreditnummer
xxxxxxxxxxxx Utnyttjad kredit 0 kr
Reg först hos UC 2014-11-24 Reg senast hos UC 2016-12-31
Avslutad 2017-01-31
Så så här kommer det att se ut 1 år framåt från 2017-01--31 när det avslutades men det ser bara du och ingen annan.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Aha tack för svar
Men står inte noll, det står ju som jag har kvar den summan och den är slutbetald Det borde väl stå noll där ändå?
Långivare Bigbank AS Filial Sv Kreditlimit 45.467 kr
Kreditnummer Utnyttjad kredit 45.467 kr
Reg först hos UC 2014-12-05 Reg senast hos UC 2016-12-31
Avslutad 2017-01-31
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Aha tack för svar
Men står inte noll, det står ju som jag har kvar den summan och den är slutbetald Det borde väl stå noll där ändå?
Långivare Bigbank AS Filial Sv Kreditlimit 45.467 kr
Kreditnummer Utnyttjad kredit 45.467 kr
Reg först hos UC 2014-12-05 Reg senast hos UC 2016-12-31
Avslutad 2017-01-31
Jag har varit med om samma sak med ett Hemtex/Ikano kreditkort jag hade men jag kontaktade dem och då ändrade de uppgifterna till nästa månadsuppdatering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp