• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 173
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Det jag kan störa mig på är att anmärkningarna syns i hela 3 år. Det är så mycket jag skulle vilja göra nu, men mina anmärkningar sätter stopp för mig, trots att ärendena är avslutade för längesedan.

Vad vore lagom tid då?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ludwig

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
16 Augusti 2017
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Det jag kan störa mig på är att anmärkningarna syns i hela 3 år. Det är så mycket jag skulle vilja göra nu, men mina anmärkningar sätter stopp för mig, trots att ärendena är avslutade för längesedan.

Ja det är en helvetes lång tid, men man passar sig sannolikt för att göra om samma misstag, det borde vara likvärdiga straff på andra brott också:), man kanske kunde få förkortat för gott uppförande.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Vad vore lagom tid då?

Rent generellt kan man kanske tycka att systemet kunde vara lite mer flexibelt, som att upprepade anmärkningar syns längre tid, anmärkningar där den kopplade skulden inte betalas på lång tid stannar kvar längre än de som betalas direkt osv. Det är väldigt stolpigt som det är idag och får långtgående konsekvenser för vad som kan vara mycket lindriga misstag eller en kort period av obestånd.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 173
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Rent generellt kan man kanske tycka att systemet kunde vara lite mer flexibelt, som att upprepade anmärkningar syns längre tid, anmärkningar där den kopplade skulden inte betalas på lång tid stannar kvar längre än de som betalas direkt osv. Det är väldigt stolpigt som det är idag och får långtgående konsekvenser för vad som kan vara mycket lindriga misstag eller en kort period av obestånd.

På sätt och vis är det så nu. En skuld som betalas av lite fort sekretessbeläggs, dock gäller det inte utslag.. och gäller bara första skulden.. sen måste man hålla sig ifrån indrivningsdatabasen i två år för att ha samma chans igen.
 

tjej86

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
2 Oktober 2016
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
13
Poäng
52
Jag har ett kreditbetyg på 21,2 % alltså väldigt högt. Men nu i augusti så har det försvunnit fem förfrågningar utan att det hände ett smack med betyget. Har 13 förfrågningar kvar nu o tre till som kommer försvinna snart av de. Men det måste bero på mitt höga underskott som gör att inte betyget ändras ett dugg? Börjar bli riktigt uppgiven av det här betyget nu!
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag har ett kreditbetyg på 21,2 % alltså väldigt högt. Men nu i augusti så har det försvunnit fem förfrågningar utan att det hände ett smack med betyget. Har 13 förfrågningar kvar nu o tre till som kommer försvinna snart av de. Men det måste bero på mitt höga underskott som gör att inte betyget ändras ett dugg? Börjar bli riktigt uppgiven av det här betyget nu!

Ja, nånting annat är det som håller uppe betyget. Dina minskande förfrågningar påverkar betyget i bakgrunden skulle man kunna säga, om det som "ligger i vägen" försvinner sjunker antagligen betyget ner till än lägre nivå än det hade varit om förfrågningarna varit kvar.
 

tjej86

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
2 Oktober 2016
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
13
Poäng
52
Bara för vi pratade om det så gick det ner från 21,2 till 19,3 då jag blev av med en ff idag! Äntligen börjar det röra på sig och tolv förfrågningar kvar varav två försvinner nu i september
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 173
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
2 år hade passat mig betydligt bättre! Synd att man inte kan anpassa upplysningen efter sina egna behov...

Då skulle nog inte en enda en visa sina anmärkningar ;)

Man skulle ju kunna tänka sig ett system där man ackumulerar tiden som anmärkningarna syns, har du en så syns den, för resonemangets, skull i 3 månader, har du 2 kanske bägge skulle synas i 1 år, har du 3 kanske det skulle vara synliga i 3 år. Någonstans skulle väl en gräns dras, så om du har 50 anmärkningar kanske de ändå "bara" skulle synas i 5 år. Allt räknat från när sista anmärkningen sätts.

Det skulle ju innebära att om man bara råkat slarva lite så är man ändå bara straffad i lite drygt ett sommarlov, är man lite mer av en slarver så syns det i 1-3 år, och är man jätteslarvig (50 anmärkningar kräver ju lite mer än att bara råka missa en grej..) så kommer det synas i 5 år även efter man slutat slarva, jag antar att det finns någon statistik på området, ingen aning var dock, men om man börjar komma över ett visst antal anmärkningar, säg 20 st, så är det i princip 100% risk att det kommer komma en nr 21 inom några år, att det skulle visas uppåt 5 år skulle jag inte tycka vara så konstigt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp