Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Måste få ner kreditbetyget för att samla lån. Kreditbetyg idag ut 12.00
Men hur?.

inkomst 379000kr
Underskott 72000kr
Blankt på Uc förfrågningar
Kreditkort1st 25000kr nyttjat 13246kr
2 lån på uc totalt 268000kr
Missbrukad kredit nov 2018. Är betalt denna skuld.
Kan jag göra något för att förbättra eller är det missbrukad kredit som är boven?.

Har vi någonsin diskuterat vilken som är den optimala summan på nollad kredit som ger bäst effekt på UCn?

T.ex 0 av 10 000 eller 0 av 50 000?

När jag fick mitt kreditkort från Länsförsäkringar på 50.000 kr för några månader sedan så sjönk mitt UC till 1,2 från 5.3 så jag tror att ett outnyttjat kreditkort på 50.000 eller 75.000 kr är det ultimata för kreditbetyget.

Måste få ner kreditbetyget för att samla lån. Kreditbetyg idag ut 12.00
Men hur?.

inkomst 379000kr
Underskott 72000kr
Blankt på Uc förfrågningar
Kreditkort1st 25000kr nyttjat 13246kr
2 lån på uc totalt 268000kr
Missbrukad kredit nov 2018. Är betalt denna skuld.
Kan jag göra något för att förbättra eller är det missbrukad kredit som är boven?.

Betala av kreditkortet så kommer du garanterat få ett bättre betyg... Men missbrukad kredit väger tungt som fan tyvärr... Bland det värsta man kan ha i historiken...

Jag har ett kreditkort på 30 k som jag betalar fakturan på varje gång den kommer. Summan är mellan 0 - 8000 kr.

Det har inte påverkat kreditbetyget alls om det varit 0 eller 8000 kr utnyttjat.

När jag fick mitt kreditkort från Länsförsäkringar på 50.000 kr för några månader sedan så sjönk mitt UC till 1,2 från 5.3 så jag tror att ett outnyttjat kreditkort på 50.000 eller 75.000 kr är det ultimata för kreditbetyget.

Limit spelar inte stor roll. Ligger nu på kreditkort ca 10/250' utnyttjat. Samma betyg som när jag legat på 50' eller 100' typ med låg nyttjandegrad.

Det som däremot kan spela roll är att man inte ska ha det Helt nollat. Ha lite lite utnyttjat är mycket bättre än att det står 0 utnyttjat.

Berättar gärna mer en annan dag om någon vill veta mer detaljerat hur det fungerar.

Limit spelar inte stor roll. Ligger nu på kreditkort ca 10/250' utnyttjat. Samma betyg som när jag legat på 50' eller 100' typ med låg nyttjandegrad.

Det som däremot kan spela roll är att man inte ska ha det Helt nollat. Ha lite lite utnyttjat är mycket bättre än att det står 0 utnyttjat.

Berättar gärna mer en annan dag om någon vill veta mer detaljerat hur det fungerar.

jaså? Imorgon ska ja nolla båda mina kreditkort för att få ett bättre betyg inför samlingslån nästa månad.
Varför skulle det vara bättre att ha kvar lite skuld på ett kreditkort?

jaså? Imorgon ska ja nolla båda mina kreditkort för att få ett bättre betyg inför samlingslån nästa månad.
Varför skulle det vara bättre att ha kvar lite skuld på ett kreditkort?

Han spekulerar bara, noll utnyttjat har alltid varit bäst för mig. Endast ha ett kreditkort var bättre för mig också.

Min UC förbättrades ännu lite grann idag. En ff från Norwegian Bank försvann och betyg gick från 0,4 till 0,3
En ff kvar från Ica Banken som gå ut i slutet på november.

Förstår inte alls UCs uträkning....för ca 1 vecka sen försvann en förfrågan för en person...då sjönk betyget från 16,2 till 11,9....nu i natt försvann 2 förfrågningar å det hände INGET med betyget alls.
Hände heller inget när inkomsten uppdaterades innan förra förfrågan försvann...kan det ändå va det tills som gjorde att betyget sjönk såpass?
Nästa vecka försvinner ytterligare 3 förfrågningar...ska bli intressant att se om nåt händer då.
Ingen ny förfrågan sen början på april -20 nu och endast 5 kvar när de 3 försvinner nästa vecka. Nån som tror det kan sänka mer då?

Förstår inte alls UCs uträkning....för ca 1 vecka sen försvann en förfrågan för en person...då sjönk betyget från 16,2 till 11,9....nu i natt försvann 2 förfrågningar å det hände INGET med betyget alls.
Hände heller inget när inkomsten uppdaterades innan förra förfrågan försvann...kan det ändå va det tills som gjorde att betyget sjönk såpass?
Nästa vecka försvinner ytterligare 3 förfrågningar...ska bli intressant att se om nåt händer då.
Ingen ny förfrågan sen början på april -20 nu och endast 5 kvar när de 3 försvinner nästa vecka. Nån som tror det kan sänka mer då?
Om du hade 10 och gick ner till 8 så är det inte så stor skillnad, från 8 till 5 är ju liter större förändring men 5 är ändå nästan en varannan månad i snitt. Kanske inte heller gör så stor skillnad för betyget förrän du kommer ner på 2-3 ff.
När jag gick från 5 till 2 hände inget heller, men från 2 till 1 rörde det sig lite. Men min viktigaste förändring var ändå utmätningsförsök, när den anmärkningen försvann gjorde det stor skillnad.

Nu är jag bara irriterad över att det ska kosta 300 spänn för att få se sitt Bisnode betyg.

Tittar på en uc kopia som Bynk tagit på mig i januari. Ser poster där som jag inte sett i andra uc som tagits på mig, t ex Bolån detaljerad, summa belopp andel (där framgår det att hälften av vårt bolån är min andel) samt Antal låntagare 2. Känns som att det blir mer rättvist när det har delats upp på det sättet.

Om du hade 10 och gick ner till 8 så är det inte så stor skillnad, från 8 till 5 är ju liter större förändring men 5 är ändå nästan en varannan månad i snitt. Kanske inte heller gör så stor skillnad för betyget förrän du kommer ner på 2-3 ff.
När jag gick från 5 till 2 hände inget heller, men från 2 till 1 rörde det sig lite. Men min viktigaste förändring var ändå utmätningsförsök, när den anmärkningen försvann gjorde det stor skillnad.

Nu är jag bara irriterad över att det ska kosta 300 spänn för att få se sitt Bisnode betyg.
När mitt utmätningsförsök försvann så steg betyget från 19 till 65%!!!!

När mitt utmätningsförsök försvann så steg betyget från 19 till 65%!!!!
Hade du andra negativa egenskaper, som många ff, höga blanco etc?
När mitt försvann hade jag inget annat negativt kvar än 2 ff.
Inga lån, inga missbrukade krediter, inget historiskt saldo etc.

Efter uppdateringen för mig :)
En fråga ang detta? Jag mailade dom igår ang att avsluta.. vill så gäärna att den avslutas före den 30e. Så den ej syns vid uppdateringen. Hur lång tid tog det för er innan den registrerades som avslutat? Kan fortfarande använda den ser det ut som.

Hade du andra negativa egenskaper, som många ff, höga blanco etc?
När mitt försvann hade jag inget annat negativt kvar än 2 ff.
Inga lån, inga missbrukade krediter, inget historiskt saldo etc.
Jag hade förvisso måmga ff (12) dock alla 6mån eller äldre. Låga blanco/kredit 30k. 300k i inkomst och 2k i underskott

En fråga ang detta? Jag mailade dom igår ang att avsluta.. vill så gäärna att den avslutas före den 30e. Så den ej syns vid uppdateringen. Hur lång tid tog det för er innan den registrerades som avslutat? Kan fortfarande använda den ser det ut som.

Det här låter konstigt, men trots att jag fick bekräftad två gånger från dem att det är avslutad så ser det fortfarande ut som om min är aktiv. Men med 10 K istället för 25. Det har det gjort hela tiden. Och från den här månaden såg jag skulden (23 K) på UC igen. Men den syns bara för mig tror jag, räknas inte in som en kredit, så det gör inget :)

Edit. Det tog några dagar bara. Mailade och efter 2-3 dagar fick jag svar att det var klart. Tycker Collector har varit bra att ha att göra med!

Senast ändrad:
Mitt betyg ligger nu på 28%. Till nästa uppdatering har jag en avslutad kredit (betalkoll 10.000), 5 UC FF försvinner (från 13 till 8) och krediter lån blir något mindre utnyttjade än tidigare (vi snackar några tusenlappar totalt). Vad tror ni mitt betyg kommer landa på? Kan det sjunka till 25% eller mindre? (har totalt 350.000:-synligt och inkomst på 350.00:- inga anmärkningar eller dyl).

Tänkte nolla en kredit när ska det vara inbetalt för att synas på Uc. Och när kan jag plocka ut det igen

Alla kort har inte brytdatum den sista varje månad. Vissa bryter 10:e eller däromkring vilket sedan rapporteras till UC. Kolla vad som gäller specifikt för ditt kort.

Alla kort har inte brytdatum den sista varje månad. Vissa bryter 10:e eller däromkring vilket sedan rapporteras till UC. Kolla vad som gäller specifikt för ditt kort.

Var kan man kolla det? är du säker på detta?

Var kan man kolla det? är du säker på detta?

Att brytdatumet är kring den 10:e på vissa kort är jag säker på. Kolla ditt saldo vid månadsskiftet och sedan kring den 10:e och vad som rapporterats till UC innevarande månad.

Att brytdatumet är kring den 10:e på vissa kort är jag säker på. Kolla ditt saldo vid månadsskiftet och sedan kring den 10:e och vad som rapporterats till UC innevarande månad.

Vilka kort då? Norwegian är inte det iallafall och inte Amex heller.

Okej nu vart jag osäker. Jag kollade för nån dag sen 2 kreditkort och behöver använda dom snart, trodde man kunde ta ut redan imorgon?

det gäller remember och norweigan
Någon som vet när man kan ta ut?

Alltså... Jag kan i ärlighetens namn ha rört ihop det med brytpunkten och då saldot rapporteras in till UC så att rapporteringen alltid sker vid månadsskiftet. Nu blev jag jäkligt osäker känner jag. Inte beträffande brytpunkten, men om den även innebär rapporteringsdatumet eller inte.

Okej nu vart jag osäker. Jag kollade för nån dag sen 2 kreditkort och behöver använda dom snart, trodde man kunde ta ut redan imorgon?

Kan bara tala för Norwegian och du bör kunna ta ut åtminstone övermorgon. Vänta in torsdag.

norwegian den 1:a varje månad. Gör så varje månad och det har funkat. Betalar in så det är reggat hos dom senast sista i månaden och tar ut 1:a. Har funkat hittills.

Inkomst 2019 368000
Underskott 76000
Förfrågningar 1 3/8 2019
Blanco 3 st
Forex 165000 6,19
Resurs 243000 7,26
Remember 423000 5,95
Kreditkort Amex 48000 gräns, utnyttjat mellan 10/12000 pga brytdatum 5/6e varje månad (betalar alltid av hela beloppet)

uc betyg 0,45

förbannat lågt, men ytterst tveksam att jag skulle få några erbjudanden om jag sökte exempelvis samla lån för att få ner räntan, exempelvis på resursbank pga överbelåningen kontra inkomsten.
Vad tror ni?

sen en annan fundering, jag har haft resurs i drygt 2 år, är ett anninutetslån och om jag skulle ersätta det med ett nytt anninutslån via en annan bank med bättre ränta borde jag inte förlora på det då man betalar mest ränta i början som sen minskad successivt?

Jag tror att du kan ha svårt att bli beviljad men värt ett försök. Du har helt rätt i att det kan bli dyrare i totalt belopp om man byter från ett annuitetslån till ett annat -å andra sidan kanske man kan amortera mer om man får mer pengar över varje månad. Du bör absolut räkna på det konkreta exemplet om du får några erbjudanden! När hade du tänkt att söka?

Jag tror att du kan ha svårt att bli beviljad men värt ett försök. Du har helt rätt i att det kan bli dyrare i totalt belopp om man byter från ett annuitetslån till ett annat -å andra sidan kanske man kan amortera mer om man får mer pengar över varje månad. Du bör absolut räkna på det konkreta exemplet om du får några erbjudanden! När hade du tänkt att söka?

Misstänkte nästan det. Bytte jobb för några månader sen så ska vänta tills jag är fast anställd sen tänkte jag skicka iväg en ansökan och se vad som händer

sen en annan fundering, jag har haft resurs i drygt 2 år, är ett anninutetslån och om jag skulle ersätta det med ett nytt anninutslån via en annan bank med bättre ränta borde jag inte förlora på det då man betalar mest ränta i början som sen minskad successivt?

Att du betalar mest ränta i början är ju för att skulden minskar med tiden. Om du byter till ett lån med lägre årsränta utan att låna mer pengar än vad du är skyldig nu, så kommer du redan från månad 1 att betala lägre ränta än vad du gjorde sista månaden på det gamla lånet.

Tog lendo i fredags samt advisa idag..betyget har såklart höjts men inte fått nån kreditupplysning på kivra än..bisnode fick jag i kivra..så märkligt..förfrågorna syns på min uc..någon som varit med om samma? Eller skickar inte uc under helgen kanske. ? Nyfiken på hur min kreditupplysning ser ut ju

Tog lendo i fredags samt advisa idag..betyget har såklart höjts men inte fått nån kreditupplysning på kivra än..bisnode fick jag i kivra..så märkligt..förfrågorna syns på min uc..någon som varit med om samma? Eller skickar inte uc under helgen kanske. ? Nyfiken på hur min kreditupplysning ser ut ju
det tar några dagar innan UC skickar, du får nog kopian imorgon

Ok..till kivra? Trodde det gick direkt som bisnode? Tack..för snihrlposten tar lååång tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp