• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Håller med till stor del att det påverkar kreditupplysningen positivt. Däremot tycker jag själv från att ha läst forumet är att de är bäst att ha en eller Max två krediter outnyttjad, annars sjunker betyget ändå. Vet också från att jag jobbar på bank att när vi tar en ansökan om bolån så räknar vi kreditkortet som om de skulle vara maxat. Alltså om du har en outnyttjad kredit på 100 000kr så gör vi kalkyl på att den skulle vara maxad, just för att man kan nyttja den.

Håller också med om att många förmögna och som har bra ekonomi har flera kreditkort som de sköter bra, där spelar de aldrig någon roll om man i kalkylen räknar som att de t ex hade 100 000kr eller 200 000kr utnyttjad, då de har så bra återbetalningsförmåga att de klarar det.
jag håller med i stort, men jag har sökt bolån 4 gånger med kreditkort på 200-240k, och alltid räknar bankerna på att man har utnyttjat korten fullt ut till en ränta på 16%, (trots att jag alltid betalar hela fakturorna) detta göra att jag knappt får låna något alls, senast hos SEB så tyckte dom att det såg jättedåligt ut med så mycket krediter och dom nekade mig höjning på bolånet till ynka 1 miljon (utan kreditkorten hade detta inte varit något problem)
men som du skriver för kreditbetyget är kreditkorten riktigt bra, jag har alltid legat på 0,1 med mina 200k+ i kreditkort fram tills att jag började ta blanco lån (för att investera)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Handlarnlar

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Juni 2020
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej!

jag har idag ett kreditbetyg på 9,8%.
6 ff senaste året.
En synlig kredit på 4000kr från Qliro.

någon med erfarenhet kring hur det påverkar mitt betyg?
om jag betalar av det, skulle de ha någon påverkan alls? Och hur mycket.
Att en kreditgivare försvinner.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Ser spännande ut!
Det jag reagerade direkt på var ”Studielån”. Kommer ens studielån bli offentligt och påverka betyget tro?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Bankernas preferenser skiljer sig stort mellan USA och Sverige.
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Hej!

jag har idag ett kreditbetyg på 9,8%.
6 ff senaste året.
En synlig kredit på 4000kr från Qliro.

någon med erfarenhet kring hur det påverkar mitt betyg?
om jag betalar av det, skulle de ha någon påverkan alls? Och hur mycket.
Att en kreditgivare försvinner.
Hej! Det är en liten kredit helt klart, men det påverkar. Tar man bort 1 kredit förbättras kreditvärdigheten, svårt att säga hur mycket utan att veta mer än så här. Är dina 6 ff relativt nya? Hur stort underskott har du? Finns någon gammal betalningsanmärkning, missbrukad kredit, tidigare skuldsaldo, utmätningsförsök etc? När jag själv gjorde ett köp på avbetalning för ca 9500 kr nyligen försämrades mitt uc-betyg med 2,3, det tyckte jag var mycket för en så liten summa. Så jag betalade in alltihop ett tag innan månadsskiftet (sep-okt) så det kommer att synas snart; jag väntar nu med spänning på nästa uppdatering 15-20 okt för att se hur mycket betyget förbättras. Blir därtill av med 1 ff några dagar innan UC:s uppdatering, får se hur mycket det är ”värt” sammantaget i UC:s värld:)
 
Senast ändrad:
G

Gustaf

Gäst
Poäng: 0
Jag hade ett UC betyg på 5,6, köpte en dator på kredit via Quiro för drygt 18.000 kr, detta rapporterades till UC direkt och syntes vid uppdateringen som en kredit, mitt betyg ökade också till 6,2, jag skickade sedan tillbaka datorn och krediten nollades då vid nästa uppdatering och stod som avslutad...

Det roliga med det hela var att mitt UC förbättrades till 2,1... Allt på under 2 månader... Så mitt tips för att få bättre UC betyg, köp nått dyrt på kredit, vänta tills dom rapporterat in krediten den sista i månaden, lämna sedan tillbaka varan och vänta in ett bättre betyg vid nösta uppdatering...
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Jag hade ett UC betyg på 5,6, köpte en dator på kredit via Quiro för drygt 18.000 kr, detta rapporterades till UC direkt och syntes vid uppdateringen som en kredit, mitt betyg ökade också till 6,2, jag skickade sedan tillbaka datorn och krediten nollades då vid nästa uppdatering och stod som avslutad...

Det roliga med det hela var att mitt UC förbättrades till 2,1... Allt på under 2 månader... Så mitt tips för att få bättre UC betyg, köp nått dyrt på kredit, vänta tills dom rapporterat in krediten den sista i månaden, lämna sedan tillbaka varan och vänta in ett bättre betyg vid nösta uppdatering...

Tror det finns fler faktorer i ditt ärende än just det du beskriver.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Jag hade ett UC betyg på 5,6, köpte en dator på kredit via Quiro för drygt 18.000 kr, detta rapporterades till UC direkt och syntes vid uppdateringen som en kredit, mitt betyg ökade också till 6,2, jag skickade sedan tillbaka datorn och krediten nollades då vid nästa uppdatering och stod som avslutad...

Det roliga med det hela var att mitt UC förbättrades till 2,1... Allt på under 2 månader... Så mitt tips för att få bättre UC betyg, köp nått dyrt på kredit, vänta tills dom rapporterat in krediten den sista i månaden, lämna sedan tillbaka varan och vänta in ett bättre betyg vid nösta uppdatering...

Togs det en full UC när du tog Qliro på 20.000 eller Mini UC? Kolla din kivra, är väldigt nyfiken på detta och om kreditupplysningen syns eller inte på mina sidor.

Detta är faktiskt något jag inte tänkt på, men det är ju sant och väldigt smart. Om dom rapporterar in krediten sen nyttjar du ångerrätten efter rapportering så ser det ju faktiskt ut som du betalat in 20.000 i krediter månaden där på och skött dom väl.

Stor del av det kreditbetyg man har hos UC baseras sig faktiskt på hur mycket nyttjade krediter man har av sitt totala kreditutrymme och hur man betalar sina krediter.

Jag förstår exakt varför ditt kreditbetyg sjunkte så mycket. Detta är riktigt riktigt smart.

Vill man vässa till det ytterligare så kan man utan att avsluta det beställa något först på 200kr på delbetalning, sedan köper man något för 30.000 på delbetalning i slutet av månaden som man utnyttjar ångerrätten på i i början av månaden efter. Då kommer det förmodligen stå 200/30200kr nyttjat. Delvis 0.5% utnyttjad kredit på min uc. Vilket bör ge en ännu större skjuts på kreditbetyget än att den står som avslutad.

Frågan är vart gränsen går på att dom tar mini uc och uc
 
Senast ändrad:
H

Hata Credigo

Gäst
Poäng: 0
På UC:a nya kreditkoll verkar det som om dom skall rapportera CSN lån!

surt för dom dom har 3-400.000 i CSN lån och undrar om det får negativ effekt vid blancoansökningar,bolån m.m

kolla gärna in deras nya kreditkoll tjänst som dom skall släppa!
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
:tummen:
Jag hade ett UC betyg på 5,6, köpte en dator på kredit via Quiro för drygt 18.000 kr, detta rapporterades till UC direkt och syntes vid uppdateringen som en kredit, mitt betyg ökade också till 6,2, jag skickade sedan tillbaka datorn och krediten nollades då vid nästa uppdatering och stod som avslutad...

Det roliga med det hela var att mitt UC förbättrades till 2,1... Allt på under 2 månader... Så mitt tips för att få bättre UC betyg, köp nått dyrt på kredit, vänta tills dom rapporterat in krediten den sista i månaden, lämna sedan tillbaka varan och vänta in ett bättre betyg vid nösta uppdatering...
Intressant:tummen:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp