• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Otroligt vad utnyttjandet av ett kreditkort kan påverka betyget. Mitt betyg försämrades från 0.7 till 1.8. Och då har jag det bara utnyttjat 17/30k. Trodde inte att 57% utnyttjande sågs som så illa. Kanske hade räckt att komma under 50% utnyttjat för att få en förbättring.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
G

Gustaf

Gäst
Poäng: 0
Togs det en full UC när du tog Qliro på 20.000 eller Mini UC? Kolla din kivra, är väldigt nyfiken på detta och om kreditupplysningen syns eller inte på mina sidor.

Detta är faktiskt något jag inte tänkt på, men det är ju sant och väldigt smart. Om dom rapporterar in krediten sen nyttjar du ångerrätten efter rapportering så ser det ju faktiskt ut som du betalat in 20.000 i krediter månaden där på och skött dom väl.

Stor del av det kreditbetyg man har hos UC baseras sig faktiskt på hur mycket nyttjade krediter man har av sitt totala kreditutrymme och hur man betalar sina krediter.

Jag förstår exakt varför ditt kreditbetyg sjunkte så mycket. Detta är riktigt riktigt smart.

Vill man vässa till det ytterligare så kan man utan att avsluta det beställa något först på 200kr på delbetalning, sedan köper man något för 30.000 på delbetalning i slutet av månaden som man utnyttjar ångerrätten på i i början av månaden efter. Då kommer det förmodligen stå 200/30200kr nyttjat. Delvis 0.5% utnyttjad kredit på min uc. Vilket bör ge en ännu större skjuts på kreditbetyget än att den står som avslutad.

Frågan är vart gränsen går på att dom tar mini uc och uc

Nej, det tas bara en mini UC, syns inte, och jag hade inget annat som kan spela in, det fungerar som jag beskrivit, så vill ni sänka eran UC, handla på kredit och använd ångerrätten. Jag handlade personligen på Inet...
 
S

Skattlös

Gäst
Poäng: 0
Nu gick min ner ganska ordentligt, från 4.4 till 2.7. Kul med tanke på att förra månaden skedde ingenting!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Otroligt vad utnyttjandet av ett kreditkort kan påverka betyget. Mitt betyg försämrades från 0.7 till 1.8. Och då har jag det bara utnyttjat 17/30k. Trodde inte att 57% utnyttjande sågs som så illa. Kanske hade räckt att komma under 50% utnyttjat för att få en förbättring.

Gränsen går vid 30% utnyttjad kredit är de flesta överens om. Efter det börjar det påverka kreditvetyget i negativ riktning.
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Hata [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/62 sa:
Credigo[/URL], post: 219479"]På UC:a nya kreditkoll verkar det som om dom skall rapportera CSN lån!

surt för dom dom har 3-400.000 i CSN lån och undrar om det får negativ effekt vid blancoansökningar,bolån m.m

kolla gärna in deras nya kreditkoll tjänst som dom skall släppa!
Ja det står det på deras sida:
”UC adderar nu information om CSN-lån i sina kreditupplysningar. Informationen ger kreditgivare en ännu mer träffsäker grund till att fatta goda beslut på”
 
K

kadabra

Gäst
Poäng: 0
Hata [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/62 sa:
Credigo[/URL], post: 219479"]På UC:a nya kreditkoll verkar det som om dom skall rapportera CSN lån!

surt för dom dom har 3-400.000 i CSN lån och undrar om det får negativ effekt vid blancoansökningar,bolån m.m

kolla gärna in deras nya kreditkoll tjänst som dom skall släppa!


Klippt från UCs webbsida:
"Hur påverkar CSN-lån kreditvärdigheten?
Vi har analyserat detta lite mer för att se hur CSN-lånen påverkar kreditvärdigheten och vi ser att det finns en tydlig korrelation mellan CSN-lån och kreditvärdighet, där yngre och medelålders med CSN-lån har en lägre risk för att inte sköta sina betalningar jämfört med de som saknar CSN-lån. Däremot så ser man att äldre som fortfarande inte har betalat igen sina studielån har en högre risk."
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Otroligt vad utnyttjandet av ett kreditkort kan påverka betyget. Mitt betyg försämrades från 0.7 till 1.8. Och då har jag det bara utnyttjat 17/30k. Trodde inte att 57% utnyttjande sågs som så illa. Kanske hade räckt att komma under 50% utnyttjat för att få en förbättring.
Nej i bankernas ögon ska man ha väl ha en massa kort som man aldrig använder. Sjukt system. Själv har jag bara ett enda kort nu, bankkortet till lönekontot, ingen kontokredit/checkkredit eller liknande och är nöjd med det:)
 
H

Hata Credigo

Gäst
Poäng: 0
Jo, men sätt er in när handläggare oavsett bank ser en CSN skuld på väldigt många hundra tusen när han skall bevilja ett blanco på 300.000-400.000:-


Oavsett ålder och inkomst så påverkar det. Få har ju betalt sina CSN lån när dom är 35!
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Hata [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/62 sa:
Credigo[/URL], post: 219507"]Jo, men sätt er in när handläggare oavsett bank ser en CSN skuld på väldigt många hundra tusen när han skall bevilja ett blanco på 300.000-400.000:-


Oavsett ålder och inkomst så påverkar det. Få har ju betalt sina CSN lån när dom är 35!
Jo det påverkar säkert men sen har CSN lån så pass låg ränta att det ekonomiskt sätt inte påverkar jättemycket. Jag har studielån på 318000 och betalar 1087 :- i månaden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp