Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Märkte att länsförsäkringars kreditkort rapporterar lite konstigt.
Trots att jag hade några tusen utnyttjat vid skiftet maj/juni så rapporteras noll kr nyttjat...
Så länge jag betalar hela fakturan varje månad och inte delar upp betalning även verkar jag kunna maxa kortet och ändå ha 0 kr enl uc

Känns ju helt befängt om det inte gör någon skillnad att gå från 8ff till 3 sen har jag betalt in 2 lån som syns på uc denna månaden som jag väntar på att ska försvinna så när dom försvunnit från Kreddy ska jag söka tänker jag.. så ser jag om betyget har ändrat sej
Skaffa kreditkollen från uc som kostar 49 kr/mån. Så kan du få mkt bättre koll än via kreddy. Sen när du ser att lånen är bort från uc så kan du säga upp kreditkollen.

Trots att jag hade några tusen utnyttjat vid skiftet maj/juni så rapporteras noll kr nyttjat...
Så länge jag betalar hela fakturan varje månad och inte delar upp betalning även verkar jag kunna maxa kortet och ändå ha 0 kr enl uc
Men hela kreditutrymmet syns alltid fast den är nyttjad 0?

Men om du maxar kortet och betalar hela fakturan varje månad så är det väl inte så konstigt?

Men om du maxar kortet och betalar hela fakturan varje månad så är det väl inte så konstigt?

Kanske inte, men det är ju inte nere på 0 vid månadsskiftet, utan är ett par tusen som ska betalas månaden därpå. Och ändå visas noll.
Har ett volvokort från bilia som rapporterar in nyttjad kredit till det beloppet som är vid månadsskiftet

Borde jag i så fall säga upp min nollade kredit som jag har? Jag har blanco på 445 och behöver söka samlingslån på 500. Bättre att inte den nollade krediten ligger kvar då?

Alltså huuuur är ens detta möjligt. På minuc har jag 5.3 i betyg. Chansade å slängde iväg en ansökan på advisa. = Äckel sambla igår.

Å där visar nu flertalet kopior på kivra från olika banker att mitt betyg ligger på höga 26% 😳

Nu bryr jag mig inte ett år framåt men det är ju sjukt att deras egna riskuträkning kan skilja så mycket.. Santander är enda banken som hade likadan procent som minuc dvs 5.3

Senast ändrad:
Alltså huuuur är ens detta möjligt. På minuc har jag 5.3 i betyg. Chansade å slängde iväg en ansökan på advisa. = Äckel sambla igår.

Å där visar nu flertalet kopior på kivra från olika banker att mitt betyg ligger på höga 26% 😳

Nu bryr jag mig inte ett år framåt men det är ju sjukt att deras egna riskuträkning kan skilja så mycket.. Santander är enda banken som hade likadan procent som minuc dvs 5.3

Enligt UC:s kundtjänst är det inget man behöver oroa sig för. Vissa banker väljer innehåll i deras respektive upplysningar och riskprognosen du ser på din UC är den du har att förhålla dig till när det kommer till riskprognosen mellan 0,1-100%. Bankerna är medvetna om detta och 26% som framgår på din upplysningskopia är således inte synonymt med 26% i riskprognos på motsvarande skala.

Mitt UC betyg gick ner från 26.2% till 12.2% idag. Ingen aning varför. Inget har förändrats

Intressant, gick från 0.7 till 0.6 inatt när en ff blev 6 månader. Nu är alla ff förutom en äldre än 6 månader och snart dags för samlingslån

Ska flytta och bli sambo

Är det bättre att ansöka om lån innan eller efter.
Hur mycket påverkar en flytt UC?

Ska flytta och bli sambo

Är det bättre att ansöka om lån innan eller efter.
Hur mycket påverkar en flytt UC?

Är det 1-2 flyttar på ett par år är det ingen fara. Flyttar du 5 gånger på ett år kan det påverka negativt.

Är det 1-2 flyttar på ett par år är det ingen fara. Flyttar du 5 gånger på ett år kan det påverka negativt.
Toppen tack.

Väntar med att göra flyttanmälan till slutet av nästa vecka.
Går snart från 4 ff till 2 ff.
Har 6,4 på UC just nu.
Haft nästan 40 för ett år sedan 😳

Hoppas de händer något när 2 till ff försvinner. Så det går att söka samlingslån

Det du säge upp nu kommer inte synas på den här uppdateringen, det kommer synas i augusti
Jag sa upp min kredit igår och min bank sa att det kunde ta upp till 3 månader innan det syns på UC. Hoppas verkligen det går snabbare än så.

För vissa har UCn gått upp efter avslutad kredit. Blir ofta gissningar hur det ska gå.

Vad innebär förändring av skuldsaldo? Har ett privatlån på 100k inga ff. Blev av med mina anmärkningar förra året. Är helt clean idag. Påverkar dessa mitt betyg?
Årsinkomst 400k de senaste 3 åren. Mitt betyg är ”bra” på 1.5. Tycker det är jättemärkligt.

Bilagor

• 59B3C6F5-79A1-437D-84E0-6C160E943C8B.webp
    59B3C6F5-79A1-437D-84E0-6C160E943C8B.webp
    43.1 KB · Visningar: 174
Vad innebär förändring av skuldsaldo? Har ett privatlån på 100k inga ff. Blev av med mina anmärkningar förra året. Är helt clean idag. Påverkar dessa mitt betyg?
Årsinkomst 400k de senaste 3 åren. Mitt betyg är ”bra” på 1.5. Tycker det är jättemärkligt.

Att beloppet som du varit restförd för har ändrats, antingen har skuld tillkomit, försvunnit, betalning skett eller räntor ökat så pass att man noterat det speciellt.

På upplysningen eller gamla händelsebevakningar?
Historiska händelsebevakningar. Tycker bara det är märkligt att jag har 1.5 i betyg. Det ända jag har är som sagt ett privatlån på 100’ som är betalat 55% noll FF.

Är husköp på G. Visst, banken kanske inte bry sig om betyget då jag kan uppvisa god ekonomi.
Tack för de snabba svaren, Lasse!

Historiska händelsebevakningar. Tycker bara det är märkligt att jag har 1.5 i betyg. Det ända jag har är som sagt ett privatlån på 100’ som är betalat 55% noll FF.

Är husköp på G. Visst, banken kanske inte bry sig om betyget då jag kan uppvisa god ekonomi.
Tack för de snabba svaren, Lasse!

Såg när jag kollade bilden igen. De där uppgifterna ska och får inte påverka.

Hej jag har flyttat en gång om året i 4 år och 2 ggr förra året pga att mitt jobb flyttat och jag har bytt kontorsort. Har det dragit ner mitt UC och hur länge hänger det kvar i såfall? Så dåligt…

Hej jag har flyttat en gång om året i 4 år och 2 ggr förra året pga att mitt jobb flyttat och jag har bytt kontorsort. Har det dragit ner mitt UC och hur länge hänger det kvar i såfall? Så dåligt…
Man får tycka det är dåligt. Risken för betalningsproblem är statistiskt högre och då går betyget upp.

Hittar inte men kan tänka mig 2-3 år är tiden som uppgift om tidigare adress hänger med

Man får tycka det är dåligt. Risken för betalningsproblem är statistiskt högre och då går betyget upp.

Hittar inte men kan tänka mig 2-3 år är tiden som uppgift om tidigare adress hänger med
Jaa det är ju så att jag har förbättrat min lön med allt detta flyttande och fått en skitbra tjänst! Jag har klivit upp 3 snäpp i lön och flyttat mycket.jag har även skiljt mig. Det har dragit ner mitt kreditbetyg massor.
Alltså jag undrar också får inkassobolag ta en UC? Jag hade en räkning som gick till inkasso på 2 v.De tog då en UC????

Jaa det är ju så att jag har förbättrat min lön med allt detta flyttande och fått en skitbra tjänst! Jag har klivit upp 3 snäpp i lön och flyttat mycket.jag har även skiljt mig. Det har dragit ner mitt kreditbetyg massor.
Alltså jag undrar också får inkassobolag ta en UC? Jag hade en räkning som gick till inkasso på 2 v.De tog då en UC????

Ja dom får göra kreditupplysning, det krävs legitimt skäl tror jag det kallas, och att dom ska försöka få betalt för en uppdragsgivares räkning och vill ta in uppgifter för att veta hur man bäst gör det är nog absolut legitimt.

Det är ju bra att du förbättrat lönen. Frekventa flyttar är nog statistik en förhöjd risk, och skilsmässa är absolut en jätterisk. Det är en av de 3 vanligaste orsakerna att hamna hos fogden. Arbetslöshet och sjukdom är de 2 andra. Du har fått ärende hos inkasso, så statistiken kan det nog ligga lite i.

I februari hade jag 9 ff 10,28%
Gått stadigt neråt.

Nu har jag 3ff och 4,87%
Imorgon blir det bara 2 ff..

Hoppas de sjunker yttterliggare då

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp