- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Mitt betyg sjönk från 14.7 till 13.9 iom att en förfrågan fyllde 6 månader. Tror ni det är viktigare med "åldern" på förfrågan än vad det är med antalet? Självklart spelar ju båda roll
Ska hålla koll på det när en av mina två förfrågningar fyller 6 månader i början av oktober, se om det gör någon skillnad för mig, jag har rätt lågt nu. 0.7, kanske påverkar mindre på dom nivåerna.
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
idag är jag nere på 31,9%
5 ff kvar
Nu 26,3% när 5ff blev 4

Nästa på tur är den 18e och efter de försvinner äntligen den blanka!
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
"mindre bra" tror jag.. snitt 2.1 frågor eller nåt i den stilen
Jag har slitit så många timmar för o reda ut allt det där, och fått förklara samma sak gång på gång på gång, typ "jo, du måste betala enligt betalningsplanen, du kan inte hoppa över den för att du tycker det vart lite mycket den här månaden".. Jag tänkte inte ge mig på den pedagogiska uppförsbacken att förklara att människan överhuvudtaget inte ska ha någon kredit, det kommer besvaras med "jag tänkte det går ju bra att köpa XXX nu så kan jag betala lite varje månad sen.."
Vederbörande fick ytterligare en förfrågan idag. Nu är det 5-6 förfrågningar utan att det påverkat betyget alls
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Vederbörande fick ytterligare en förfrågan idag. Nu är det 5-6 förfrågningar utan att det påverkat betyget alls
På nytt 2 nya, samma betyg.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Lasseman är det blancolån eller kreditkort dina bekanta söker så frenetiskt och har de något syfte de har med allt eller bara kör de på tills allt spricker.
Det är blandat, avida har funnits med, lite mobiloperatörer, mindre banker, större finansbolag, smslånbolag, kreditförmedlingar typ lendo
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Men varför säger ingen stopp har de så bra ekonomi själva att de får merparten beviljat eller vad?Det är blandat, avida har funnits med, lite mobiloperatörer, mindre banker, större finansbolag, smslånbolag, kreditförmedlingar typ lendo
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Men varför säger ingen stopp har de så bra ekonomi själva att de får merparten beviljat eller vad?
"de". det är en person som öser på. Det finns kvar en betalningsanmärkning så jag tror och hoppas att det mesta blir nej.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Antar att du inte kommer att ställa upp igen och att personen i fråga förstår det, det kanske låter hårt men det kanske är det som behövs.
Givetvis får personen städa upp det här helt själv
- Meddelanden
- 241
- Mottagna reaktioner
- 81
- Poäng
- 217
Efter att ha varit oförändrad score när man har gått från 10 ff till 8 ff så fick jag äntligen se en score minskning från 8,5 till 6,7 då en ff försvann nu till 7 ff. Bara att vänta sex dagar till så en till ff försvinner och sen ansöka om ett samlingslån.
- Meddelanden
- 109
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
Jag har följt den här tråden och läst om att kreditbetyget blir bättre när en ff blir 6 månader. Kollade nu när en av mina ff passerade den gränsen.
Helt klart är att det stämmer, mitt kreditbetyg gick från 23,6 till 22,3 nu kl 00.00, när min förfrågan blev 6 månader, inga andra uppgifter i UC har förändrats.
Helt klart är att det stämmer, mitt kreditbetyg gick från 23,6 till 22,3 nu kl 00.00, när min förfrågan blev 6 månader, inga andra uppgifter i UC har förändrats.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Så med andra ord så kommer betyget skjuta till höjden så fort han blir av med anmärkningen
Med UC logik ja.. Lite bisarr situation, att ens kreditvärdighet är bättre medans man har en anmärkning.
Jag har dock på känn att han kommer hinna ha nya anmärkningar innan den där hinner försvinna i mars-april nästa år..
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Varannan dag har nu min kreditscore minskat. Den 15:e från 14,8 till 13,9, 17:e till 13,1 och nu idag till 12,3.
Jag har fyra förfrågningar för ganska exakt ett halvår sedan (2014-05-17, 2014-05-18, 2014-05-20 och 2014-05-22) så det är väl ganska rimligt att det är dessa som nu "blir mindre värda"?
Har även fyra FF från ungefär samma dagar fast i februari 2014, så det skulle kanske kunna vara dessa också, men halvårspasseringen låter mer rimlig i mina öron.
På tal om förfrågningar som fyller 6 månader... Även i natt hade jag en som blev ett halvår och betyget gick från 1,5 till 1,4.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Vid midnatt försvann 1 ff. Gick från 7 till 6 totalt. Trodde inte att det skulle hända så mycket, men det gjorde det
Från bra 1,1% ---> mycket bra 0,8%.
6 förfrågningar och 0.8, då kan du inte ha så mycket krediter osv va?
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 137
Men jag misstänker att procenten kan stiga när några krediter avslutas som innebär att jag är beviljad mer. Just nu har jag 4 i kreditkortsskulder av totalt 160k beviljat. Nästa månad 0 av 50k beviljat. Man vet ju aldrig med UC.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Jo) smaka på den logiken.
387 för stunden i blancolån och 4 kortkredit. Blir 0 nästa månad.
Inkomst 507.
Underskott 72
Jag förstår verkligen mindre och mindre av det här..
Vi har ju en medlem här som förvisso har högre lön än dig, men i övrigt ganska likt, och ett betyg på typ 15.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Ålder? Vart i landet man bor? Ingen aning. Måste ju finnas andra faktorer? Håller med om att det är väldigt konstigt....
Ålder och kön vet jag i alla fall spelade inför några år sedan. bostadsort är säkert relevant också
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 137
Betyget har fått mig att fundera på om det är värt att söka ett medlemslån redan nu? Kanske är dumt. Kan gott & väl vänta till dec. Då har ytterligare 4 ff försvunnit. Skulden har sjunkit ner under 350.000 som är max vad en "normal" bank lånar ut. Vet inte hur de skulle ställa sig till att låna ut 350K för att lösa lån på totalt 387K. Alltså att man bakar ihop allt och "lämnar" 37K som man betar av så fort man kan själv.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Betyget har fått mig att fundera på om det är värt att söka ett medlemslån redan nu? Kanske är dumt. Kan gott & väl vänta till dec. Då har ytterligare 4 ff försvunnit. Skulden har sjunkit ner under 350.000 som är max vad en "normal" bank lånar ut. Vet inte hur de skulle ställa sig till att låna ut 350K för att lösa lån på totalt 387K. Alltså att man bakar ihop allt och "lämnar" 37K som man betar av så fort man kan själv.
När jag sökte medlemslån via SEB fanns inte ens alternativet att ange syfte om att samla lån.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Men jag misstänker att procenten kan stiga när några krediter avslutas som innebär att jag är beviljad mer. Just nu har jag 4 i kreditkortsskulder av totalt 160k beviljat. Nästa månad 0 av 50k beviljat. Man vet ju aldrig med UC.
UC gillar outnyttjade kreditkort, och det är inte så ologiskt då de där har ett konkret bevis på att man har outnyttjade resurser som kan utnyttjas om man hamnar i ett läge där man riskerar att få en anmärkning. Det är konsekvensen av att de inte ser hela den ekonomiska situationen som aktieinnehav, sparkonton osv utan bara det som de sammanställer i kreditväg.
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 137
Tänkte ringa och kolla.När jag sökte medlemslån via SEB fanns inte ens alternativet att ange syfte om att samla lån.
Det roliga är att om man går in på SEB hemsidan (utan att logga in om man är kund) och ansöker om medlemslån så kommer lösa skuler som alt upp. Men om jag loggar in så finns inte det alt i ansökan.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Har haft 3 st med totalt 160K i utrymme. Har kvar ett med 50K i utrymme, som för stunden har 4.000 utnyttjat, men som jag betalar in nästa vecka ner till 0.
Det skulle inte förvåna mig om ditt kreditbetyg tvärtom blir lite sämre av att ha avslutat de andra kortkrediterna, men jag är inte säker. Klart är att UC värdesätter outnyttjad och lättillgänglig kredit, men om det spelar någon roll att summan är 160 eller 50 har jag ingen aning om. Avslutar du ditt sista är jag dock tämligen säker på att det ger dig ett sämre kreditbetyg.
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 137
Det skulle inte förvåna mig om ditt kreditbetyg tvärtom blir lite sämre av att ha avslutat de andra kortkrediterna, men jag är inte säker. Klart är att UC värdesätter outnyttjad och lättillgänglig kredit, men om det spelar någon roll att summan är 160 eller 50 har jag ingen aning om. Avslutar du ditt sista är jag dock tämligen säker på att det ger dig ett sämre kreditbetyg.
Jo, det var det jag skrev överst på denna sida. Skulle inte förvåna mig om scoren stiger (blir sämre) när den nästa månad uppdateras pga att jag avslutat 2 kreditkort helt och hållet.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Jo, det var det jag skrev överst på denna sida. Skulle inte förvåna mig om scoren stiger (blir sämre) när den nästa månad uppdateras pga att jag avslutat 2 kreditkort helt och hållet.
Men frågan är om det "behövs" så pass mycket beviljat som 160k för att motivera en ytterligare nivåsänkning av kreditbetyget. 50k i outnyttjat är ju en rejält tilltagen kreditbuffert. Klart att man kan argumentera för att 160k i buffert minskar risken för en anmärkning de kommande 12 månader mer än "bara" 50k, men om UC dragit en gräns någonstans - det är frågan

- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Det med 6 månader stämmer inte för min del i varje fall, jag har inte haft en förfrågan sedan 5/9 förra året, men mitt kreditbetyg blir inte bättre trots minskande skulder och antal förfrågningar.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Det med 6 månader stämmer inte för min del i varje fall, jag har inte haft en förfrågan sedan 5/9 förra året, men mitt kreditbetyg blir inte bättre trots minskande skulder och antal förfrågningar.
Det är nog din blanka som ställer till det, eller har du blivit av med den nu? Gissar att det sker en massa förändringar i ditt betyg "i bakgrunden" men som inte kommer få effekt förrän den är borta.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Blir snart av med den, men jag har tidigare varit nere på 0 frågor och haft jättedåligt kreditbetyg.Det är nog din blanka som ställer till det, eller har du blivit av med den nu? Gissar att det sker en massa förändringar i ditt betyg "i bakgrunden" men som inte kommer få effekt förrän den är borta.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Blir snart av med den, men jag har tidigare varit nere på 0 frågor och haft jättedåligt kreditbetyg.
Jag tänker mig att det kan fungera som så att den blanka alltid ger ett visst kreditbetyg, oavsett övriga förutsättningar. Dvs, det spelar ingen roll om man har 0 eller 10 förfrågningar utöver den, risken för en betalningsanmärkning påverkas i det fallet bara av den blanka. När sen den blanka försvinner får de övriga förfrågningarna istället stor betydelse med en avgörande skillnad för betyget om man har 0 eller 10.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Det jag menar är att jag varit nere i 0 frågor, alltså inga blanka heller. Jag borde helt enkelt har fler tillgångar i förhållande till min inkomst, eftersom de andra i den grupp jag jämförs med har det.Jag tänker mig att det kan fungera som så att den blanka alltid ger ett visst kreditbetyg, oavsett övriga förutsättningar. Dvs, det spelar ingen roll om man har 0 eller 10 förfrågningar utöver den, risken för en betalningsanmärkning påverkas i det fallet bara av den blanka. När sen den blanka försvinner får de övriga förfrågningarna istället stor betydelse med en avgörande skillnad för betyget om man har 0 eller 10.
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 137
SEB tog en UC idag för mitt medlemslån. Då är jag numer tillbaka på 7 ff och scoren steg till 1,2 från 0,8. För någon dag sedan var scoren 1,1 tills igår då en ff försvann och scoren skönk till 0,8...
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Kanske, men att ha ett hus minskar ju sannolikt inte risken för betalningsanmälningar. Det är ju inte så att man säljer av villan för att kunna betala TV-licensen... Men deras beräkningsmodell är ju minst sagt bristfällig.Det jag menar är att jag varit nere i 0 frågor, alltså inga blanka heller. Jag borde helt enkelt har fler tillgångar i förhållande till min inkomst, eftersom de andra i den grupp jag jämförs med har det.
- Meddelanden
- 627
- Mottagna reaktioner
- 117
- Poäng
- 307
23,1% idag! Har gått från svag till mindre bra!! 
(För er som inte vet har jag kämpat länge för att förbättra min score. Varit uppe på 92% )
I morgon försvinner den blanka också

(För er som inte vet har jag kämpat länge för att förbättra min score. Varit uppe på 92% )
I morgon försvinner den blanka också

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Lär väl sjunka ordentligt