• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Precis! Man skulle nästan kunna säga att det är kul (bara nästan!) att organisera och omorganisera bland alla skulder. Dock har det varit slit och hårt arbete att komma så långt så vi inte ligger 8000 kr back varje månad!
Jag håller med, för mig är det ett nöje att få kontroll. Gillar att kryssa, måla, skriva! Det pushar och ibland tänker ja på lyxfällan. De skulle fan bli överraskade över vårat skuldblock o se vilken kontroll man har!! :face3hearts:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Ännu ett nytt papper tillagt till skuldpärmen, för ännu bättre överblick och koll på läget.

Det nya papperet heter Snöbollen Belopp.
Där skriver jag storlek på snöbollen och var de olika beloppen som ingår i snöbollen kommer ifrån. Och vart de går, alltså till vilken skuld.
T ex har jag börjat med en kolumn som heter 2023 och under radar jag upp avslutade skulder + månadsbelopp som numera ingår i snöbollen.
T ex 250 kr Qliro
150 kr Betalkoll
150 kr Captum
100 kr Rusta
o s v

Dessa belopp plus kommande bakas in i snöbollen och läggs på två skulder, Mekonomen och Wasa.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Ännu ett nytt papper tillagt till skuldpärmen, för ännu bättre överblick och koll på läget.

Det nya papperet heter Snöbollen Belopp.
Där skriver jag storlek på snöbollen och var de olika beloppen som ingår i snöbollen kommer ifrån. Och vart de går, alltså till vilken skuld.
T ex har jag börjat med en kolumn som heter 2023 och under radar jag upp avslutade skulder + månadsbelopp som numera ingår i snöbollen.
T ex 250 kr Qliro
150 kr Betalkoll
150 kr Captum
100 kr Rusta
o s v

Dessa belopp plus kommande bakas in i snöbollen och läggs på två skulder, Mekonomen och Wasa.
Smart, jag har kommit på att ja ska ta ett papper att skriva ner de summor jag kan frisätta till prio, precis som du gör! För vissa månader är ju summan mindre än innan på avbetalningar m.m. O då frigörs en mindre summa för att kunna hamna på nummer 1.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Smart, jag har kommit på att ja ska ta ett papper att skriva ner de summor jag kan frisätta till prio, precis som du gör! För vissa månader är ju summan mindre än innan på avbetalningar m.m. O då frigörs en mindre summa för att kunna hamna på nummer 1.
Ja exakt, skitsmart, så gjorde jag för nån vecka sedan, det jag kallade för "gratis" penar. De som minskar månad för månad och därmed frigör en liten summa pengar för min del är Ikea, Klarna, Stadium, Betalkoll, Ecster, Ica lånet så det blir lite pengar över att lägga på prio skulderna.
Om nån månad kommer vi under 10 000 kr skuld hos Credway och då minskar belopp att betala fr 750 kr till 500 kr/mån så då frigörs det 250 kr bara där.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Ja exakt, skitsmart, så gjorde jag för nån vecka sedan, det jag kallade för "gratis" penar. De som minskar månad för månad och därmed frigör en liten summa pengar för min del är Ikea, Klarna, Stadium, Betalkoll, Ecster, Ica lånet så det blir lite pengar över att lägga på prio skulderna.
Om nån månad kommer vi under 10 000 kr skuld hos Credway och då minskar belopp att betala fr 750 kr till 500 kr/mån så då frigörs det 250 kr bara där.
Sånt älskar man!! Så kommer de bli på Telia finance också för oss! Tror de blir sista betalning på något nu i april som kostat 400kr/mån. Så bara där frigör vi mer pengar :folded: Kul och se en framgång och de är väldigt skönt och ha en plan att kunna följa. Även om oförutsedda händelser kan ske, så har man mer kontroll av att just ha kontroll! Heja oss!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Myra, måste fråga. Har du mycket räkningar på autogiro och så med? Hur gör du med dom för att få bra kontroll? :D Ibland kan jag tycka det är jobbigt med grejor på autogiro för de är lätt att "glömma" när man betalt den här räkningshögen lixom.. Samtidigt vill man ju slippa aviseringskostnaden om 25-60kr/mån... Har du något bra tips?
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Ja exakt, skitsmart, så gjorde jag för nån vecka sedan, det jag kallade för "gratis" penar. De som minskar månad för månad och därmed frigör en liten summa pengar för min del är Ikea, Klarna, Stadium, Betalkoll, Ecster, Ica lånet så det blir lite pengar över att lägga på prio skulderna.
Om nån månad kommer vi under 10 000 kr skuld hos Credway och då minskar belopp att betala fr 750 kr till 500 kr/mån så då frigörs det 250 kr bara där.
Du är ett fantastiskt föredöme här på forumet som visar att det går att komma igenom detta på egen hand och att man inte ska ge upp och din ödmjukhet inför andra människor i detta dömande land. Om fler vore som du vore det toppen, du ger min inspiration att fortsätta när allt känns jobbigt och du ger mig hopp.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Myra, måste fråga. Har du mycket räkningar på autogiro och så med? Hur gör du med dom för att få bra kontroll? :D Ibland kan jag tycka det är jobbigt med grejor på autogiro för de är lätt att "glömma" när man betalt den här räkningshögen lixom.. Samtidigt vill man ju slippa aviseringskostnaden om 25-60kr/mån... Har du något bra tips?
Hatar autogiro och har i princip de senaste 7 åren försökt inte ha det alls men vissa kräver autogiro. Först nu, förra månaden la jag upp Tele2 på autogiro för att spara 45 kr per faktura. Alla andra autogiro förutom där det är tvång att ha (streamingtjänster) har jag tagit bort. Tog bort mitt CSN autogiro men behöll sambons.
Som du säger, det ställer till det. Och många gånger har jag behövt prioritera andra lån och räkningar än de som är på autogiro så för att det inte ska dras har ja fått flytta på pengar fr autogirokontot.
Det är vad som funkar för oss. Ju färre autogiro man har desto större kontroll.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Du är ett fantastiskt föredöme här på forumet som visar att det går att komma igenom detta på egen hand och att man inte ska ge upp och din ödmjukhet inför andra människor i detta dömande land. Om fler vore som du vore det toppen, du ger min inspiration att fortsätta när allt känns jobbigt och du ger mig hopp.
Tack snälla du <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Igår ringde jag till Lowell för att förhandla om en ny betalplan. Skuld kvar ca 12 000 kr, fryst ränta, betalar 500kr/mån.
De ville höja till 650 kr. Sen började de med sin analys, som de brukar göra, inkomster, utgifter etc. Har inte varit med om att andra inkasso gör det men Lowell brukar alltid göra det när en tillfällig betalplan går ut.
När analysen var klar så höjde de bara till 550 kr. Men förvarning att i oktober när det är dags för en ny plan så kommer de göra en ny analys och de flaggade för att de kommer vilja att jag betalar av resterande skuld snabbare.
Men det är långt till oktober, så nu släpper jag tankarna på det och fortsätter med min snöboll!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp