• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 660
Poäng
1 177
Förstår hur du tänker, men de är endast på 1 ställe samt under en kortare period. Jag anser att de kan va skönt att få bättre kontroll. Ska dock se om man kan få e-faktura istället.
Bästa lösningen, hade gärna haft e-faktura på allt, har dock endast två på autogiro.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Bästa lösningen, hade gärna haft e-faktura på allt, har dock endast två på autogiro.
Jag med faktiskt! E-faktura kan man ju som sagt ändra datum så allt dras samtidigt, samt kunna se specifikationen i banken. Mycket smidigare än autogiro!
 

SkuldFriUtmaning

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
18 Mars 2023
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Jag var tvungen att ta det tredje extra jobbet under helgerna. Har jobbat extra måndag-torsdag på distans, CDON kundtjänst. Betalat av många skulder.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Räkna på vad 50 kr extra innebär i "räntehöjning" om du väljer att göra detta.
Känns som pengar i sjön.
För en som kämpar för att få ihop månadens alla betalningar kan vara värt ändå.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag var tvungen att ta det tredje extra jobbet under helgerna. Har jobbat extra måndag-torsdag på distans, CDON kundtjänst. Betalat av många skulder.
Se det inte som tvång, se det som välsignelse! Psyket lättar när man kan extrajobba
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Tack! Föredrar hellre e-faktura isåfall för då kan man ändra förfallodatumet själv. Har några autogiro, men funderar på att ta bort de och ta faktura istället, visserligen 50kr extra per månad då i avgift. Men det kanske de är värt ett tag.
Absolut värt priset för att ha bättre kontroll.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Nu kom hyreshöjningen, s k avgiftshöjning, började undra om vi inte skulle komma undan i år. Har läst massa i dagstidningarna att brf kommer behöva höja med 20-40% så jag ska inte ljuga och säga att jag inte varit orolig.
From 1 april får vi en höjning med 5% vilket i pengar betyder ca 250 kr!!! Tack och bock. Vi får se vad som händer framöver men just nu är jag jävligt tacksam att vår brf har bra ekonomi.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Skrev för nån dag sedan om att jag har förlängt betalplanen med Lowell i 6 månader och att de höjde fr 500 kr till 550 kr och sa att nästa gång, efter 6 månader, kommer de vilja att jag betalar mer.

Fick dock ringa nu igen pga oklarheter fr min sida ang fryst ränta som de hela tiden säger att jag har!. Fryst ränta har de erbjudit mig sen 2021. Dock har jag upptäckt att ränta dykt upp på alla avier fr o m 2022 och framåt. Trots att de alltid säger att räntan är fryst. När jag ringt om det tidigare så har de bara sagt att räntan är fryst. Så jag har litat mer på dem än på vad mina ögon sett. Men nu tyckte jag att det var ändå märkligt att räntan gått fr 0 till 4000 kr samt höjts med 70 kr på två veckor.. Så fick jag ringa igen och be de förklara så jag faktiskt förstår om räntan är fryst eller inte. Pratade med två olika på kundtjänst, de höll med att det såg märkligt ut och den ena skulle prata med sin chef och återkomma. Och det visade sig att det stämde som jag ringt och frågat om flera ggr, ränta har lagts på pga att det "brustit" nånstans.
Efter lite förhandling (jag sa att de gärna får lyssna på alla samtal som de antagligen har inspelade) så fick jag till slut en deal om att jag slipper ha planer på 6 mån åt gången och nya analyser. De la upp det att jag bara ska betala kapitalskulden tills den är fullt betald och tror jag att han sa att jag slipper aviavgiften på 60 kr varje månad men det är jag lite osäker på. Och nu garanterat räntefritt. Samt sänkte fr 550 till 500 kr.
Jag är nöjd eftersom dagen innan blev dealen att när den nya planen på 6 mån gått ut kommer de vilja att jag betalar mer och blir av med skulden snabbare.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Skrev för nån dag sedan om att jag har förlängt betalplanen med Lowell i 6 månader och att de höjde fr 500 kr till 550 kr och sa att nästa gång, efter 6 månader, kommer de vilja att jag betalar mer.

Fick dock ringa nu igen pga oklarheter fr min sida ang fryst ränta som de hela tiden säger att jag har!. Fryst ränta har de erbjudit mig sen 2021. Dock har jag upptäckt att ränta dykt upp på alla avier fr o m 2022 och framåt. Trots att de alltid säger att räntan är fryst. När jag ringt om det tidigare så har de bara sagt att räntan är fryst. Så jag har litat mer på dem än på vad mina ögon sett. Men nu tyckte jag att det var ändå märkligt att räntan gått fr 0 till 4000 kr samt höjts med 70 kr på två veckor.. Så fick jag ringa igen och be de förklara så jag faktiskt förstår om räntan är fryst eller inte. Pratade med två olika på kundtjänst, de höll med att det såg märkligt ut och den ena skulle prata med sin chef och återkomma. Och det visade sig att det stämde som jag ringt och frågat om flera ggr, ränta har lagts på pga att det "brustit" nånstans.
Efter lite förhandling (jag sa att de gärna får lyssna på alla samtal som de antagligen har inspelade) så fick jag till slut en deal om att jag slipper ha planer på 6 mån åt gången och nya analyser. De la upp det att jag bara ska betala kapitalskulden tills den är fullt betald och tror jag att han sa att jag slipper aviavgiften på 60 kr varje månad men det är jag lite osäker på. Och nu garanterat räntefritt. Samt sänkte fr 550 till 500 kr.
Jag är nöjd eftersom dagen innan blev dealen att när den nya planen på 6 mån gått ut kommer de vilja att jag betalar mer och blir av med skulden snabbare.
Wow! Bra koll och en väldigt bra deal faktiskt. Hur mycket är kapitalskulden på?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Nu ser jag i Kivra att Lowell lagt upp detta som ackordsuppgörelse. När kapitalskulden är betald avskriver de "resten" (som är ju räntan som de felaktigt påfört till skulden trots att planen var fryst ränta). Betalar jag för sent så bryts ackordsuppgörelsen.
Jag får helt enkelt aldrig vara sen med betalning men tycker att om de har gjort fel och även erkänner att de gjort fel så borde de inte lägga upp det som ackord.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp