• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Krea - Jämför 30 företagslån
2. Froda - Upp till 15 miljoner
3. Creddo - Jämför 20 företagslån
4. OPR-Företagslån - Upp till 1 miljon

Nån som har enskild firma?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Kolla vad jag skrev. Jag fakturerar via Billogram och då skapas automatiskt rapporter, statistik, bokföring gratis.
Okej, vet ej hur Billogram fungerar, har bara hört om det. Jag fakturerar via Payson.

Men då har du allt du behöver till deklarationen i dina bokföringsrapporter, alla siffror finns där. Skriv ut din resultat- och balansrapport och så fyller du i rätt kolumn i NE bilagan.
 
  • Bästa Företagslån Krea Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Yes.
Har du eller kanske nån annan tagit företagslån?
Eller vet ni hur man tar med den räntan på deklarationen? Är det ränteutgift som man ska fylla i det som på NE-bilagan?
Eller står det förifyllt för att lånebolaget kanske meddelat Skatteverket det?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Normalt rapporteras krediterna till Skatteverket av låneföretagen och finns med på deklarationen.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Säker på det? Skatteverket säger att sånt inte är förtryckt på NE-bilagan.

Btw använder ni tjänsten förenklat årsbokslut när ni fyller i årsbokslutet?
För man kan sen elektroniskt "hämta" över de uppgifterna direkt till NE-bilagan
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Nej, räntorna finns inte förtryckta på NE bilagan utan i deklarationen. Även om du har "företagslån" så är du och din firma ett och samma, räntorna rapporteras på ditt personnummer som också är ditt organisationsnummer.

Jag upprättar också förenklat årsbokslut. Men jag kanske gör det i fel ordning, först NE bilagan och deklarationen, sist årsbokslutet som inte behöver skickas till Skatteverket så jag fyller i det manuellt och sätter i en pärm.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Aha okej.
Du verkar kunna det här, skönt att tjöta med en som kan :) Uppskattas!

Men ska man ta med nåt mer om lånet i deklarationen för enskilda firman?
Typ egen insättning eller så?
Eller är det bara betald ränta som ska finnas med på ens privata inkomst deklaration 1?

Såg även att på tjänsten Förenklat årsbokslut så står det att man ska akriva in sista verifikationsnumret i bokföringen. Vad är det? Är det sista fakturan/sista ocr-numret man skapat på året?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Aha okej.
Du verkar kunna det här, skönt att tjöta med en som kan :) Uppskattas!

Men ska man ta med nåt mer om lånet i deklarationen för enskilda firman?
Typ egen insättning eller så?
Eller är det bara betald ränta som ska finnas med på ens privata inkomst deklaration 1?

Såg även att på tjänsten Förenklat årsbokslut så står det att man ska akriva in sista verifikationsnumret i bokföringen. Vad är det? Är det sista fakturan/sista ocr-numret man skapat på året?

Alltså om du har tagit lån till firman så har du antagligen bokfört det i din löpande bokföring. Hela din bokföring återspeglas i din NE bilagan. Dina lån, egna uttag och insättningar är inget du fyller i NE bilagan för sig utan alltihop tillsammans finns som olika poster i din balans- och resultatbudget som du för över till NE bilagan.

När du säger att din löpande bokföring sköts automatiskt via Billogram, menar du bara dina fakturor? Bokför du inte själv nånting? Om du t ex köper ngt till firman, tar ut pengar, flyttar över pengar etc? Eller sitter du och bokför allting en gång per år? Kan du få fram Huvudbok och Verifikationslista och andra rapporter löpande under året?

Jag gör inget särskilt med sista verifikationsnumret. Men redovisningsperioden stängs ju när deklarationen är klar.
Ett verifikationsnummer är det nummer du sätter på varje händelse som du bokför. HAr du köpt pennor till firman så skriver du verifikationsnummer 1 (om det var den första händelsen du bokförde). Sen så fick du inbetalning fröe n faktura och då bokför du den händelsen också och skriver nr 2 på fakturaunderlaget o s v.

Det är möjligt att du har en betydligt enklare bokföring så det svårt att säga om vad som gäller för dig, bäst att höra med Skv, de är väldigt tillmötesgående. Jag hanterar kontanter och har skyldighet att bokföra löpande.

Men här är en länk om du vill läsa på lite om bokföring för Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut:

http://www.skatteverket.se/download...ring-bokslut-deklara- tion-skv282-utgava6.pdf
 

M17

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
8 Maj 2018
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag gör precis som du. Jag sätter över 50% direkt när jag får in pengar till min enskilda firma, så vet jag att jag är på grön kvist. När det gäller moms så är det bra att ha koll hela tiden. Jag har ett bokföringsprogram där jag när som helst kan gå in och titta på hur jag ligger till med momsen. Helst vill jag så klart att momsen kvittas ungefär lika vid slutet på året eller att jag till och med kan få tillbaka lite, vilket är ganska vanligt i mitt fall eftersom jag säljer tjänster inom EU och då är det ju omvänd momsplikt som gäller. Det är otroligt skönt att slippa ligga ute med momsen, men istället måste jag ju skicka in en periodiseringsrapport varje kvartal.
När det gäller att deklarera så tycker jag att det är A och O med ett bra bokföringsprogram. Med dessa kan man få otroligt bra hjälp och de räknar i stort sett ut allting åt dig och sedan är det bara för dig att fylla i rutorna i deklarationen. En del känner sig dock tryggare att anlita en revisor, men det kostar så klart lite pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp