• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ni som berättat om era skulder för era sambos,vad hände?:/

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Ja som rubriken lyder...Min förra sambo lämnade mig när ja berätta hur allt låg till..dock va de mkt värre än nu. Min nuvarande sambo vet om hälften men inte allt:/ han har aldrig varit direkt intresserad av o fråga osv men igår nämde han att han ville veta hur de låg till me min ekonomi:( sen kom de annat imellan så blev aldrig rätt tillfälle o lägga upp allt:/ Han tjänar så mkt mer än mig o jag flyttade in hos han...han betalar de mesta. Vi har barn ihop och ett till påväg och e så jävla rädd hur han ska reagera....jag har 14 tusen kvar på min löneutmäting. 30 tusen hos sileo kapital som jag har avbetalnings plan på. 22 tusen hos goodcash som hamnat hos prioritet finans som jag betalar på varje månad. Samt 41 tusen hos goodcash som jag betalar på varje månad. Min lön ja får går precis runt med allt men kan aldrig unna mig nå extra o de mesta betalar sambon.

Hur ska man berätta allt..hur gjorde ni? Vad sa ni o hur är er situation idag?

De värsta me allt just nu e mitt dåliga samvete...att jag ställt till de såhär:(


Jadu, vart ska jag börja? Först och främst har ekonomin alltid varit ett laddat ämne både för min man och mig.

Vi har haft ett väldigt svängigt förhållande genom åren och det där med att prata om jobbiga saker har nog aldrig varit vår grej. Vi har varit väldigt lika varandra i det avseendet att vi försökt mörka för den andre hur illa ekonomin varit då vi båda varit oroliga och skämts som fan över sitsen. Min man har vetat om hur jag och pengar har fungerat i perioder redan när vi träffades, men inte riktigt hur stora skulderna har varit periodvis (hängt ihop i över 10 år).

Han har själv svårt att prata om jobbiga saker när han blir stressad då han exempelvis inte vågat säga att hyran inte varit betald (hörde av mig direkt till hyresvärden och de hjälpte oss tack och lov), och att hans skulder som uppstått när han själv mådde dåligt för x antal år sedan när jag var inlagd i slutenvården var på väg till utmätning.

Jag har inte varit bättre själv då jag när jag haft panik försökt lösa lån med andra lån och när jag mått som sämst inte klarat av att betala räkningar ska tilläggas.

När vi fick vårat första barn kom delar av hur ekonomin för hans del var fram, och jag lyckades hjälpa honom med avbetalningsplaner, men roligt var det fan inte. Vid den tiden hade jag hyfsad kontroll över min egen skit då jag lyckats samla undan en del och fortfarande arbetade.

Sen blev det dessvärre sämre för min del och han visste delvis hur illa det var, men han fick väl egentligen inte hela bilden förrän jag bestämde mig för att lämna in ansökan till skuldsanering då det inte längre gick att hålla betalningsplaner och klara hyra samtidigt som barn nummer två var på väg. Vi är fortfarande tillsammans även om det stundvis knakat som fan och har även gått i familjerådgivning. Vi har bråkat och varit jättenära till att gå isär, men i slutänden valt att försöka tillsammans.

På plus sidan är att vi har blivit bättre på att prata med varandra och jobbar på att få en bättre tillvaro, inte bara för vår egen skull utan även för ungarnas. På minus sidan är att vi inte riktigt har tillit till varandra, men oavsett vart vi landar hoppas jag på att den kommer tillbaka även om det tar tid.

Och ja, jag har barn. Jag vet att ett flertal troligen ser ner på att vi har det i och med den här sitsen, men jag kan ärligt talat säga att jag aldrig hade valt barn om jag inte varit säker på att den hjälp jag har med samtal och mediciner hade fungerat eller om jag inte hade trott att jag hade klarat av att vara förälder. Jag är medveten om mina problem och jag gör allt för mina ungar, och det är därför jag har försökt reda ut den här skiten så gott jag har kunnat och är oerhört tacksam över att jag har fått den här chansen med skuldsaneringen som blev beviljad nu i december.

Vad jag vill ha fram är att i det stora hela är det bra att försöka ta tjuren vid hornen och berätta så snart som möjligt. Även om personen reagerar med ilska eller ledsenhet är det bättre att tala om själv än att eventuellt upptäcka själv då det kan kännas värre.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Ja som rubriken lyder...Min förra sambo lämnade mig när ja berätta hur allt låg till..dock va de mkt värre än nu. Min nuvarande sambo vet om hälften men inte allt:/ han har aldrig varit direkt intresserad av o fråga osv men igår nämde han att han ville veta hur de låg till me min ekonomi:( sen kom de annat imellan så blev aldrig rätt tillfälle o lägga upp allt:/ Han tjänar så mkt mer än mig o jag flyttade in hos han...han betalar de mesta. Vi har barn ihop och ett till påväg och e så jävla rädd hur han ska reagera....jag har 14 tusen kvar på min löneutmäting. 30 tusen hos sileo kapital som jag har avbetalnings plan på. 22 tusen hos goodcash som hamnat hos prioritet finans som jag betalar på varje månad. Samt 41 tusen hos goodcash som jag betalar på varje månad. Min lön ja får går precis runt med allt men kan aldrig unna mig nå extra o de mesta betalar sambon.

Hur ska man berätta allt..hur gjorde ni? Vad sa ni o hur är er situation idag?

De värsta me allt just nu e mitt dåliga samvete...att jag ställt till de såhär:(

Så du har 87 000 kronor i skulder? Det tycker jag nog att du kan vara öppen med utan att någon behöver höja på ögonbrynen...
 

*Trött-i-själen*

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
25 Mars 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
180
Poäng
357
Det smått surrealistiska verkar vara att du haft problem, blivit lämnad och sedan skaffat en ny partner utan att ens ordna upp ditt liv först ordentligt och gjort dig någorlunda skuldfri vilket känns oerhört egoistiskt. Gissar att du är av kvinnokön. :(

Jag har haft massiva problem tidigare och aldrig ens fokuserat på ett förhållande eller att ens ta en kopp kaffe med någon i dejtsyfte när jag haft som mest skit.

Skulle faktiskt skämmas att träffa någon om min egen ekonomi inte vore prickfri med en bra budget. Det vill säga, skulle aldrig träffa någon person om min egen ekonomi och problematik var i princip löst och bra. Allt annat än det känns väldigt trashigt enligt mig. :(

Även om världens snyggaste 10:a skulle glida upp på gatan och fråga efter en dejt hade jag vänligen sagt nej tack, just för att jag tycker det är jävligt pin att träffa någon när man har kass ekonomi. Lever hellre ensam än att dra ner någon i skiten jag skapat.

Men sen är jag ju inte kvinna och det könet brukar ju historiskt sett utnyttja män för att ta sig ur sin egen skit, tyvärr.

SKITSNACK BIG TIME!:mad:
Enligt Dig har man inte rätt till kärlek och ett förhållande om man inte har en prickfri ekonomi?:confused:

Jag tycker synd om dig som inte tillåter någon att älska dig så länge du inte har en problemfri ekonomi!!:oops:

Enligt mig har du gjort dig själv till en martyr och jag tycker synd om dig som inte tillåter någon att älska dig för att du har problem med ekonomin!?:rolleyes:

Jag är övertygad om att du har andra fina egenskaper som är värda att älska än bara en trasslig ekonomi att bidraga med i ett förhållande!?:oops:
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
SKITSNACK BIG TIME!:mad:
Enligt Dig har man inte rätt till kärlek och ett förhållande om man inte har en prickfri ekonomi?:confused:

Jag tycker synd om dig som inte tillåter någon att älska dig så länge du inte har en problemfri ekonomi!!:oops:

Enligt mig har du gjort dig själv till en martyr och jag tycker synd om dig som inte tillåter någon att älska dig för att du har problem med ekonomin!?:rolleyes:

Jag är övertygad om att du har andra fina egenskaper som är värda att älska än bara en trasslig ekonomi att bidraga med i ett förhållande!?:oops:

Amen to that !!!! :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Min sambo/fästmö hade aldrig varit sen med en betalning.
Jag berättade om mina mångmiljon skulder och fast vi hade varit ihop några månader bara tog hon lån på ca 800.000 som vi var tvungna att släppa till KFM.
Hon blev även av med sitt jobb till följd utav detta.

Men hon stannade vid min sida, hjälpte mig spelfri och idag ser vi på lååååångt avstånd en ljusglimt i slutet på tunneln.

Så med andra ord beror det på vad det är för människa man träffar.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Min sambo/fästmö hade aldrig varit sen med en betalning.
Jag berättade om mina mångmiljon skulder och fast vi hade varit ihop några månader bara tog hon lån på ca 800.000 som vi var tvungna att släppa till KFM.
Hon blev även av med sitt jobb till följd utav detta.

Men hon stannade vid min sida, hjälpte mig spelfri och idag ser vi på lååååångt avstånd en ljusglimt i slutet på tunneln.

Så med andra ord beror det på vad det är för människa man träffar.

Sjukt bra kämpat tillsammans! Så ledsamt att hon blev av med jobbet! Vad hade hon för jobb för att detta kunde inträffa?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Min sambo/fästmö hade aldrig varit sen med en betalning.
Jag berättade om mina mångmiljon skulder och fast vi hade varit ihop några månader bara tog hon lån på ca 800.000 som vi var tvungna att släppa till KFM.
Hon blev även av med sitt jobb till följd utav detta.

Men hon stannade vid min sida, hjälpte mig spelfri och idag ser vi på lååååångt avstånd en ljusglimt i slutet på tunneln.

Så med andra ord beror det på vad det är för människa man träffar.

Jag undrar oxå varför hon blev av med sitt arbete pga löneutmätning?! :mad:
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Har anmält ditt inlägg. Är inte ok.


Min sambo viste om endel med min ekonomi när vi blev ihop,jag har aldrig utnytjat han på nå vis,de e han som erbjudit sig o betala endel för mig när de varit kämpigt. Jag skulle precis flytta in i min lägenhet men han tyckte jag kunde flytta in hos han ist..o nu har vi häbgt ihop i några år.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag undrar oxå varför hon blev av med sitt arbete pga löneutmätning?! :mad:

Inte på grund av löneutmätning utan eftersom jobbet var inom finanssektorn så säger lagen/finansinspektionen att du inte får ha skuldsaldo hos KFM.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp