• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsättning....igen!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Känner inget behov av att behöva specificera vart pengarna gått, lika lite som jag är nyfiken på vad andra gjort av sina pengar som hamnar i skuldfällan.

Jag skäms och har skuldkänslor att ha försatt mig i den här situationen igen och att fråga om råd/ tips tog mig nästan två veckor att överhuvudtaget våga skriva här!

Så tackar innerligt för alla tips men tänker inte specificera vad jag lagt pengarna på, och det hoppas jag respekteras...vänligen men bestämt!
Att frågan ställs är ju rätt logiskt och vi ska kunna supportera med råd och tips. Ibland kanske man tror inte att man har saker av värde, men att verkligheten visar att man faktiskt har mer än man tror. Sedan är det ju genom andras erfarenheter som du kan få till idéer för att komma ur skuldfällan.
Någon ovan skrev om inneboende. Har gjort samma, delade av vardagsrummet (öppen planlösning) mot köket och tog en tillfällig inneboende. 2 månader gav 8000kr. Sedan flyttade jag till en 3a och hyrde ut ett rum för 4500kr. Veckopendlare, studenter, det finns gott om möjligheter. Nöd bryter lag, och ibland måste man välja mellan 2 onda ting.
 

SkuldFriUtmaning

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
18 Mars 2023
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Vidrigt att ”ifrågasätta” i en tråd där någon ber om råd om hur den ska lösa sin ekonomi, genom att ställa frågor om personens ekonomi? Sluta vara så jäkla kränkt.
Läser du själv vad du skriver? Tyvärr hjälper du ingen här. Fortsätt med din gnäll.
 

SkuldFriUtmaning

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
18 Mars 2023
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Har du provat med "mystery shopper" (no pun intended) jobb, finns massvis ute och uppdateras veckovis. Tar du dig an 1 - 2 uppdrag om dagen ökar du nog din inkomst med några tusen i månaden. Ganska enkla uppgifter dessutom
Precis och det är vad jag menar också med distansjobb. CDON kundtjänst, mystery shopper har otroligt många erbjudande i Sverige. Helion research till exempel. Man kan tjäna 400kr på ett besök.
 

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
28
Poäng
92
Att frågan ställs är ju rätt logiskt och vi ska kunna supportera med råd och tips. Ibland kanske man tror inte att man har saker av värde, men att verkligheten visar att man faktiskt har mer än man tror.

Har inget emot tips som att tex sälja av grejer, kläder etc. Men däremot anser jag det inte relevant att ställa frågor om vad jag spenderat pengarna på. Ser inte hur det skulle kunna hjälpa mig att lägga ut en utförlig specifikation i inlägget vad pengarna gått till!

Men tack för tipset om distansjobben! Ska kolla upp det genast!
 

Det var en gång

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
77
Poäng
227

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Har du provat med "mystery shopper" (no pun intended) jobb, finns massvis ute och uppdateras veckovis. Tar du dig an 1 - 2 uppdrag om dagen ökar du nog din inkomst med några tusen i månaden. Ganska enkla uppgifter dessutom
Om man inte planerar att resa land och rike runt blir det svårt att ta sig an 1-2 uppdrag om dagen i mer än en veckas tid. Du får inte besöka samma butik mer än en gång var sjätte månad.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
308
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Om man inte planerar att resa land och rike runt blir det svårt att ta sig an 1-2 uppdrag om dagen i mer än en veckas tid. Du får inte besöka samma butik mer än en gång var sjätte månad.
Okej tack för klargörandet, finns massvis med sidor med mystery shopper uppdrag. Du behöver inte ta allt bokstavligt det var ett exempel...
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Okej tack för klargörandet, finns massvis med sidor med mystery shopper uppdrag. Du behöver inte ta allt bokstavligt det var ett exempel...
Jag är medlem på allihop och kan därför bidra med en rapport från verkligheten.
Du tipsar om ett sätt att tjäna "några tusen i månaden" när det i praktiken som mest går att tjäna några hundringar.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Jag vet inte just exakt hur god översikt du har på samtliga dina skulder. Så har du mer ett "hum" så sök på Excel här på forumet (doodle vill jag minnas har något inlägg om hur hen gör enligt detta) och börja i steg 1 med att få _stenkoll_ på precis varenda skuld. Dvs lånat belopp, nuvarande skuld, ränta, månadskostnad, avbetalningsplaner, betalningsfria månader.
Tufft att göra för att man blir om och om igen påmind om sin egen dumhet. Men ett slags reningsjobb man måste göra för att kunna bli "nykter".

Steg 2 är att få upp en budget över samtliga dina fasta kostnader som är utöver det du betalar på skulderna. Då ser du mer tydligt vad du får snåla in på.

Steg 3 är att kontakta alla du är skyldig pengar och börja försöka förhandla om fryst ränta, lägre ränta, längre återbetalningsplan (dvs sänkt belopp).

Steg 4 är att efter steg 3 att eventuellt uppdatera Excel-planen.

Steg 5 är att lära dig allt du kan om snöbollsmetoden. Finns mkt att läsa om den här på formunet.

Steg 6 (som du egentligen får se att du startar redan i steg 1) är att se hur du kan öka dina inkomster. Jag har förstått att du anser att du har inget att sälja så skriver inget om det. Extrajobb som du nämnt är jättebra - men du behöver tänka på hur det passar in mot ditt nuvarande jobb. Oavsett vad - jag vet inte vad du kan tänka dig för jobb eller hur mkt du kan tänka dig att jobba extra. Liksom jobbar du enkom dagtid idag och mån till fre? Om = kvällsjobb och helgjobb inom städ eller vård borde du kunna söka och då lägga in spontanansökan. I annat fall kolla upp hur det ser ut nu med alla sommarvikarietjänster och även vikarepool. För - dom jag ser det, ska du ha ett extrajobb bör du se till att få något där du faktiskt kan räkna med att få några tusenlappar och inte hundralappar.

Utöver extrajobb - har du ett sådant jobb som gör att du kan jobba extra där? Om = prata med chefen och säg att du vill ta så mkt extrajobb du kan utifrån avtal.

Steg 7 (som också kickar igång redan i steg 1) sluta med precis alla försök att få nya lån. Sök inte ett enda nytt lån eller en enda ny kredit. Just nu är ditt läge för dåligt för det och du måste börja städa i din UC för att ha som ett mål längre fram att kunna ta ett vettigt samlingslån. Men det är som jag ser det mer än 12 mån bort.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp