• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Det vore en riktigt bra effektivisering att kunna avslå mängder utan inledande, helst utan att behöva sitta i ett långt samtal med personen innan om man ändå vet att det blir avslag

Det har jag skrivit länge nu, t.e.x. om det är som så att 100% utav alla som har blivit dömda för ekonomisk brottslighet i närtid nekas sanering - avslag direkt. Samma om man har under 100.000 i skuld men är under 30 år. O.s.v. finns säkert vissa utav dessa 50.000 sökande som normalt sätt automatiskt ska ha avslag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 099
Poäng
10 087
Det har jag skrivit länge nu, t.e.x. om det är som så att 100% utav alla som har blivit dömda för ekonomisk brottslighet i närtid nekas sanering - avslag direkt. Samma om man har under 100.000 i skuld men är under 30 år. O.s.v. finns säkert vissa utav dessa 50.000 sökande som normalt sätt automatiskt ska ha avslag.
Problemet är att det inte går generalisera så enkelt. Du öppnar ju för tolkning i det du skrev också.
Sen finns det de som får skuldsanering för 50-100k också och är under 30.

Det är ju samma princip som att det görs individuella prövningar om om någon tar livet av en annan person, man prövar utifrån varje enskilt fall. Jag antar att du inte tycker alla som får livet av en annan person ska behandlas lika?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Problemet är att det inte går generalisera så enkelt. Du öppnar ju för tolkning i det du skrev också.
Sen finns det de som får skuldsanering för 50-100k också och är under 30.

Det är ju samma princip som att det görs individuella prövningar om om någon tar livet av en annan person, man prövar utifrån varje enskilt fall. Jag antar att du inte tycker alla som får livet av en annan person ska behandlas lika?

Jag tänkte väl också på det när jag skrev inlägget så du har rätt.

MEN, det är väl ett rimligt antagande att åtminstone 90% utav gruppen under 30 med så små skulder inte får inledande och samma sak med brottsligt belastade individer (skadestånds krav osv).

Man kanske kunde "gallra" dessa direkt, säg att dessa 20.000 ansökningar hamnar på en speciell avdelning där man bara fokuserar på dessa för man bör ju ganska snabbt kunna se om det bör bli avslag.

Jag vet inte men något åt det hållet för effektivisering bör göras, jag tycker det är orimligt och rättsosäkert när det tar mellan 15 och 20 månader i vissa fall med skuldsanering, vi har samma problem i domstolsväsendet där du kan begå ett brott 1 januari 2020 men du får inte din dom förrän 2023. Det är fullständigt obegripligt och orimligt. Så kan vi inte ha det i ett modernt land 2023.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 099
Poäng
10 087
Jag tänkte väl också på det när jag skrev inlägget så du har rätt.

MEN, det är väl ett rimligt antagande att åtminstone 90% utav gruppen under 30 med så små skulder inte får inledande och samma sak med brottsligt belastade individer (skadestånds krav osv).

Man kanske kunde "gallra" dessa direkt, säg att dessa 20.000 ansökningar hamnar på en speciell avdelning där man bara fokuserar på dessa för man bör ju ganska snabbt kunna se om det bör bli avslag.

Jag vet inte men något åt det hållet för effektivisering bör göras, jag tycker det är orimligt och rättsosäkert när det tar mellan 15 och 20 månader i vissa fall med skuldsanering, vi har samma problem i domstolsväsendet där du kan begå ett brott 1 januari 2020 men du får inte din dom förrän 2023. Det är fullständigt obegripligt och orimligt. Så kan vi inte ha det i ett modernt land 2023.
Jag tror det sorteras lite så redan, eller i alla fall gjorts så tidigare. En grupp för några år sedan hade avslagsärenden att gå igenom.

Domstolarna har sina bekymmer, mycket kan delegeras men en hel del måste tas av en domare och sådana växer inte på träd. Utbildningenstiden innan dom kan titulera sig rådman är jämförbar med innan någon kan titulera sig leg läkare.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 461
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Jag tror det sorteras lite så redan, eller i alla fall gjorts så tidigare. En grupp för några år sedan hade avslagsärenden att gå igenom.

Domstolarna har sina bekymmer, mycket kan delegeras men en hel del måste tas av en domare och sådana växer inte på träd. Utbildningenstiden innan dom kan titulera sig rådman är jämförbar med innan någon kan titulera sig leg läkare

effektivitet och myndighet bör aldrig finnas i samma mening.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Så jävla märkligt. Dom måste ju ha riktlinjer att jobba efter. Vissa handläggare tycker 6 månader är godkänt som inte för nya skulder. Andra tycker 2 år gamla skulder är för nytt. Visseligen kan det skilja lite från fall till fall.

Men den handläggare som bedömt ett enskilt case måste ju kunna svara på vad dom tycker en rimlig tid är för senaste tagna lånet i adet enskilda fallet för att kunna bevilja skuldsanering.
Vad detta säger mig är att dom handläggare som arbetar med detta inte har någon aning om vad dom sysslar med. Singlar slant på om skulderna är för nya eller tillräckligt gamla då dom inte själv kan svara på frågan vad som är skäligt i ditt fall.

Helt otroligt att dom inte kan svara på den frågan, men dom kan svara på om skulderna är för nya eller gamla nog.
Precis det är rena lotteriet vem som får verkar det som. Håller helt med dig
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Precis det är rena lotteriet vem som får verkar det som. Håller helt med dig
Men man måste vara på det klara med att det är inte bara hur gammal en skuld är som avgör. Nån kan ha något nytt lån men allt i övrigt talar för sanering precis som nån som har gamla lån kan få avslag för att det övriga talar mot.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Men man måste vara på det klara med att det är inte bara hur gammal en skuld är som avgör. Nån kan ha något nytt lån men allt i övrigt talar för sanering precis som nån som har gamla lån kan få avslag för att det övriga talar mot.
Precis och tyvärr beror det mycket på handläggare och vissa verkar få godkänt med nya lån medan nån får avslag för senaste lånet 2 år gamnal
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 461
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Först är man gravt spelmissbrukare sedan måste man delta i ett skuldsaneringslotteri och hoppas på drömvinsten :cool:
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Men man måste vara på det klara med att det är inte bara hur gammal en skuld är som avgör. Nån kan ha något nytt lån men allt i övrigt talar för sanering precis som nån som har gamla lån kan få avslag för att det övriga talar mot.
Någon här skrev att det kan bero på ens "arbetsförmåga". Är det ett skäl till avslag om man är gammal och sjuk?
Har det betydelse Hur man fått skulden? Vad är skäl till avslag?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp