• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Stibium

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
6 December 2022
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
102
Poäng
286
Japp. Det hade nog gått att lätt dubbla takten om man slapp följa vissa lagar, typ förvaltningslagen är bra på att få saker att ta tid. Slapp man även upprepade långa samtal från sökande så skulle man frigöra mycket tid också
Många här verkar ägna sig åt stafettansökningar, och det ökar nog inte handläggningstakten det heller.

En av Stibiums otaliga livsobservationer är: man accpterar inga andra fel/misstag än sina egna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag vet inte vad andra tycker. Men i mitt fall från min synvinkel är det uppenbarligen bättre att ha en handläggare som beviljar än nekar.

Den avskyr jag banker också. Alla pengar som bankerna förlorar är positivt.
Jag tänker att en bra handläggare gör ett korrekt beslut och motiverar det.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 811
Poäng
1 247
Jag betalar ju DINA ränteavdrag, så vad är skillnaden?
Personen jag citerade sa att han vill se banker förlora pengar, vilket var vad jag svarade på. Jag har för övrigt inte gjort ränteavdrag på sex år.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
"Under 2022 ansökte 25 658 personer om skuldsanering."
"Vi är omkring 2 300 medarbetare"


10 ansökningar per antälld så har man betat av hela årets skörd. Jag vet att inte alla jobbar med skuldsanering, men det säger ändå en del om effektivitetsnivån på myndigheten. Ett privat företag hade förstås klarat av det på någon vecka, lite som att jämföra kommunens vårdcentrals vårdköer med en privatklinik.

Hemska tanke att kasta in mer pengar i detta svarta hål som den ofantliga sektorn är.
Hurså skulle ett privat företag kunna klara av mer på kortare tid? Privatiseringen gör att skattepengar går till vinst istället och privata företag skulle till 100% leta efter besparingar/effektiviseringar för att öka vinsten. Det bäddar för snabbare avslag eller godkännande.... utan 'due diligence' (det man borde göra).
Jag har sämre erfarenheter av privata kliniker vs sedvanliga vårdcentraler.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Hurså skulle ett privat företag kunna klara av mer på kortare tid? Privatiseringen gör att skattepengar går till vinst istället och privata företag skulle till 100% leta efter besparingar/effektiviseringar för att öka vinsten. Det bäddar för snabbare avslag eller godkännande.... utan 'due diligence' (det man borde göra).
Jag har sämre erfarenheter av privata kliniker vs sedvanliga vårdcentraler.
Det vore en riktigt bra effektivisering att kunna avslå mängder utan inledande, helst utan att behöva sitta i ett långt samtal med personen innan om man ändå vet att det blir avslag
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 799
Mottagna reaktioner
2 650
Poäng
1 857
Det vore en riktigt bra effektivisering att kunna avslå mängder utan inledande, helst utan att behöva sitta i ett långt samtal med personen innan om man ändå vet att det blir avslag
Ja eller bara godkänna alla eller fler istället :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Ja eller bara godkänna alla eller fler istället :)
Om poängen var att effektivisera och få det att gå fortare så är det avslag som ska göras.
Ett avslag utan inledande tar gissningsvis någon timma hela handläggningen, inget behöver ju underrättas hit och dit.. ett beviljande är betydligt mer jobb, få in exakta skulder, delge alla sakägare, få synpunkter, formulera om beslut allt eftersom etc.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp