• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Någon här skrev att det kan bero på ens "arbetsförmåga". Är det ett skäl till avslag om man är gammal och sjuk?
Har det betydelse Hur man fått skulden? Vad är skäl till avslag?
Nej det behöver ju inte vara avslag för att man är gammal o sjuk. Min man fick skuldsanering då han fortf hade sjukersättning (f.d förtidspension) o inte så många år kvar till ålderspension. Är du ung med många år kvar i yrkeslivet så är det nog hellre så att det kan ge avslag.
Jag själv jobbade o jobbar 70 % o fick sanering. Hade under flera år innan jobbat mer än 100 % för att försöka klara ekonomin tills kroppen o knoppen sa ifrån.
Det har absolut betydelse hur skulderna uppkommit. Spekulationer på börsen o stora skatteskulder tex brukar vara negativt.
Läs detta:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Precis och tyvärr beror det mycket på handläggare och vissa verkar få godkänt med nya lån medan nån får avslag för senaste lånet 2 år gamnal
Men du fokuserar nu enbart på detta med nya lån el inte. Alltså, återigen...Det är inte bara det som avgör.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Men du fokuserar nu enbart på detta med nya lån el inte. Alltså, återigen...Det är inte bara det som avgör.
Vet det men det verkar om man läser här på.forumet ha stor betydelse samt vilken handläggare man får
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Vet det men det verkar om man läser här på.forumet ha stor betydelse samt vilken handläggare man får
Med mina svar ang lån så vill jag försöka ingjuta hopp då många här fokuserar enbart på detta med nya lån o skuldsanering. Vi vet eg inte hela bilden om varför en person får avslag. Det kanske står att det är nya lån men det kan finnas mer som väger över, som inte framkommer.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Med mina svar ang lån så vill jag försöka ingjuta hopp då många här fokuserar enbart på detta med nya lån o skuldsanering. Vi vet eg inte hela bilden om varför en person får avslag. Det kanske står att det är nya lån men det kan finnas mer som väger över, som inte framkommer.
Håller med det är ju alltid helheten som ska vägas in.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Precis och tyvärr beror det mycket på handläggare och vissa verkar få godkänt med nya lån medan nån får avslag för senaste lånet 2 år gamnal
Det kan ju vara så att i sammanhanget i övrigt är 2 år nytt lån..
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Vet det men det verkar om man läser här på.forumet ha stor betydelse samt vilken handläggare man får
Ett extremt litet urval av de som söker och får avslag, går inte att dra statistiskt signifikanta slutsatser av det.
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Är det någon här på forumet som har eller känner någon som har hänvisat till denna proposition/lagändring vid överklagan om avslag på skuldsanering där KFM hänvisar till att skulderna är för nya?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Är det någon här på forumet som har eller känner någon som har hänvisat till denna proposition/lagändring vid överklagan om avslag på skuldsanering där KFM hänvisar till att skulderna är för nya?
Vilken prop då?
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Känns väl som dom också borde göra skillnad på om merparten av skulden uppkom för 1-2 år sen eller om de bara var en liten del av totala skulden?
i mitt fall hoppas ja det iaf . Skulle säga att 90% av mina skulder uppkom för 6-10 år sen .. resterande 10 % kommer vara 1-2 år när ja väl söker sanering.
kanske inte gör stor skillnad men tänker de borde varit värre om de var tvärtom . Dvs 90% är nya och 10 % är gamla .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp