• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering: Frågerformulär till alla som skickat in en ansökan

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
54
Poäng
166
51 vin ansökan
Privat
Inga barn
509.000 skuld
9 aktörer
Ansökte via skuldrådgivning
Senaste lån 2015
Slutade med betalning pga omöjliga räntor på lån som mitt x tagit i mitt namn, polisutredning! Nedlagd av åklagaren pga inget samarbete med myndigheter i Panama där x:ett kom ifrån! Började ta sms lån och hålla mig flytande!
Inga skatteskulder.
Allt gick tillslut åt helvete och räntorna steg trots att jag hade utmätning sedan 2015-16 så minskade inte skulderna, kontaktade skuldrådgivning juni 2022.
Inledande mitten på oktober
Betalplan vid årsskiftet
Väntar på beslut
Beslutet taget idag
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

beccs

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
17 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
1. Jag hade strax fyllt 27 år när jag ansökte och blev beviljad när jag var 27 år. Haft skuldsanering sen februari 2022.

2. Sökte som privatperson.

3. Strax över 1 miljon i skulder.

4. Det var många olika kreditgivare, alla möjliga.

5. Nej inga barn och inget jag planerar den närmsta tiden.

6. Jag ansökte via skuldrådgivare vilket underlättade en hel del för min skull.

7. Mitt äldsta var ett uttag 2021, sen en västtrafik böter samma år. Slutade med nya lån i slutet av 2020. I ansökan så stod det att mina skulder uppkom 2017 - 2019. Det var majoriteten av dem.

8. Jag släppte dem flera månader innan ansökan. Hade löneutmätning i några månader innan inledandet.

10. Ja och cirka 22 000 kr i skatteskulder som följde med i saneringen.

12. Ja och jag blev beviljad vintern 2022. Skuldrådgivaren skrev kortfattad om min situation. Att det bestod av konsumtion och en resa. Tog också med min autism diagnos i ansökan. Även min sambos inkomst. Är mycket bättre på att hantera ekonomin nu.
 

Segö

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
6 Maj 2020
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
FRÅGOR:............................................................................. SVAR....
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+1. 50+
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsanering2.Privat
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker3. Någonstans mellan 7-800 000 kr.
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan?4. Många! Minst 20
5. Hade du barn när du gjorde ansökan?5. Nej
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare?6. Nätet
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan?7. Inom 1år
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt?8. Släppte efter ansökan. Några skulder var på väg redan.
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan?9. Ja
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp:10. Nej
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan?11. Inga spelskulder
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering?12. Ja
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen?13. Ja
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen?14.--------
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen?15.---------
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det?16.----------
Övrigt: Ägde hus som vi sålde. Tror det bidrog starkt till att vi fick sanering. Huset såldes snabbt och vi flyttade till hyresrätt. KFM utmätte en liten del av vinsten. Resten betalde vi in på allt vi kunde (skedde före inledande).
Maken fick restskatt pga reavinst, ca 4500 kr. Detta kom att ingå i hans skuldsanreing:
Jag fick tillbaka på skatten ist, ca 11 000 kr som jag fick betala in som engångssumma då det slutgiltiga beslutet kom.
Ansökan nov 2016.
Inledande maj-2017
Beslut sept-2017
Klar sen maj-2022
Hej!
Jag undrar- när ni sålde bostaden, tog KFm
Bara en del av vinsten eller allt? Hur visste dom att ni har sålt huset? Måste meddelas när det bli aktuellt med att sälja bostaden eller hur fungerar det överhuvudtaget?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Hej!
Jag undrar- när ni sålde bostaden, tog KFm
Bara en del av vinsten eller allt? Hur visste dom att ni har sålt huset? Måste meddelas när det bli aktuellt med att sälja bostaden eller hur fungerar det överhuvudtaget?
Dels så får dom ju reda på att man säljer hus via skatteverket.
Jag berättade även detta för min handläggare att vi höll på sälja huset. En del av köpesumman som kom in på vårt konto redan då vi skrev alla papper (det betalde ut ett förskott). KFM utmätte den summan direkt. När sen vid överlåtelsedatum och då vi officiellt inte va ägare längre så betaldes resten av vinsten ut till våra konton UTOM den del som KFM tog direkt. KFM hade ringt till mäklaren innan om detta och vi blev även informerade.
Men vi hade fortf ett antal 100 000 kr kvar på kontot. M dessa betalde vi alla kostnader kring själva flyttningen o allt runt där plus lite andra kostnader
När KFM hade dragit sitt från husförsäljningen så hade vi ju inte nått mer just då hos KFM.
 

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
44
Poäng
156
Nej till för att spara och användas vid tex sjukdom, tandvård osv.
Alla pengar som man sparar och lägger på hög, får man göra vad man vill för de pengarna tex spara i fonder under tiden? Eller hur fungerar det? Tänker ifall jag ska ta överskottet och spara till en kontantinsats, så jag har en möjlighet att köpa bostad efter 5 år
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp