• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Jag vet inte vad det är för regler med att jobba i annat land, MEN får du högre inkomst ska du ju begära omprövning för att du då kan betala mer. Kan tänka mig att fordringsägarna börjar reagera när dom tar sin sedvanliga kreditupplysning.

Men tjänar man pengar i annat land syns väl inte det på svenska deklarationen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

joolleroo

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 September 2019
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Hur länge har du varit arbetslös och tror du det dröjer länge innan du hittar ett nytt jobb? Hur länge kommer du vara sjukskriven?

Det låter iaf onekligen som lite svåra förutsättningar inför en ansökan, kan vara bättre att vänta tills du har en inkomst.
Har varit långtidsarbetslös och även långtidssjukskriven i perioder... mitt senaste fasta jobb va för 8 år sedan...
antar att vi väntar med att söka tills jag är på bena igen efter operationen..:)
Tack för ditt svar
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Säg man har Skuldsanering men väljer att säga upp sig, dra till Norge och jobba MEN att man betalar in avtalad summa varje månad. Måste man rapportera det till KF eller kommer de själva luska ut det? Man betalar ju in avtalad summa, bara att man jobbar utomlands liksom, förvisso för en högre månadslön.. men gillar man att röra på sig, byta jobb osv. kan det vara jobbigt att behöva riva upp och skriva nya avtal hela tiden.

Gör du inte en omprövning, så lär någon av borgenärerna göra det. Flera stycken som tar upplysningar efter varje deklaration... Inte så kul om man blir av med skuldsaneringen efter några år och helt plötsligt sitter med alla skulder igen..
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Men tjänar man pengar i annat land syns väl inte det på svenska deklarationen?

Nej precis och det kan ju bli lite konstigt när borgenärerna tar en upplysning och det ser ut som att personen inte har en inkomst.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Har varit långtidsarbetslös och även långtidssjukskriven i perioder... mitt senaste fasta jobb va för 8 år sedan...
antar att vi väntar med att söka tills jag är på bena igen efter operationen..:)
Tack för ditt svar

Okej. Ja det kan ju vara bra att kanske vänta tills efter sjukskrivningen. Men om du är långtidsarbetslös kan det ju vara en idé att söka, man kan ju få skuldsanering även när man inte har jobb. Men det beror såklart på hur hela situationen ser ut. Du har inte varit till en skuldrådgivare?
 

joolleroo

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 September 2019
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Okej. Ja det kan ju vara bra att kanske vänta tills efter sjukskrivningen. Men om du är långtidsarbetslös kan det ju vara en idé att söka, man kan ju få skuldsanering även när man inte har jobb. Men det beror såklart på hur hela situationen ser ut. Du har inte varit till en skuldrådgivare?
Nä det har vi inte varit.
Vi avvaktar 1 år och ser då
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
306
Poäng
477
Hej!
Ställer min fråga här då det verkar vara oerhört många kloka och kunniga som följer den här tråden.

Jag har haft två möten med min kommuns skuldrådgivare där jag informerat om min situation med alla utgifter och inkomster.
Han tyckte att jag skulle söka skuldsanering och var till hjälp med min ansökan vilken nu är inskickad. Enligt honom ser han absolut ingen anledning till att kfm ska neka mig, detta grundade han på sina närmare 10 års erfarenhet inom skuldrådgivning.

Nu till min fråga:
Den 25 varje månad tar alla mina pengar slut när räkningarna är betalda. Detta har satt mig i en negativ spiral där jag måste använda kreditkort för att jag och mitt barn ska ha mat på bordet och kläder på kroppen. Utrymmet är nästan maxat så jag fick rådet av skuldrådgivaren att nu släppa allt. Efter närmare 10 års vändning på slantarna tycker han att jag förtjänar att få känna av pengarna varje månad och inte alltid ha panikångest när 25 närmar sig.
Därför tycker han att jag ska unna mig och mitt barn sånt som jag inte kunnat unna oss förr genom att skippa att betala på skulderna. Tycker ni jag gör rätt i att följa hans råd? Har en känsla av att även om min sanering blir nekad kommer jag väldigt väldigt snart leva under utmätning...

Jag har en bil som läggs ut till försäljning på en auktionssite i dagarna och där det beräknas att jag kommer få runt 100k efter deras deposition. 25 av dessa kommer jag lägga på en begagnad bil jag hittat. Resten tänkte jag lägga på skulderna men min rådgivare tyckte jag skulle lägga en del på skulderna och ha Resten som buffert under hösten tills kfm tagit sitt beslut gällande sanering.

Värt att tilläggas är att även med försäljning av bil, full lön med löneförhöjning osv inräknat kom vi fram till att jag kommer leva på under existens minimum i minst 12 år innan jag är skuldfri. Därför förespråkar han sanering.

Vad väcker det för tankar och idéer hos er? Jag tänker inte fråga hur stor chansen till godkänd sanering är då jag efter mycket läsande av lagar, regler, regeringsutredningar och i det här forumet insett att det är högst individuellt.

Ge mig gärna konkreta exempel på hur det gick för er vid er saneringsansökan. Vad hade ni i skulder? Inkomst? Var ni ensamstående med barn, har ni make/maka, sambo?

Oerhört stort tacksam för svar och jag är grymt glad över att jag hittade till det här forumet! Hjälpt mig mycket sista veckorna...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Låter lite lustigt att en budgetrådgivare ger förslag att inte betala det som går på skulderna och sedan söka skuldsanering...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp