• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Låter lite lustigt att en budgetrådgivare ger förslag att inte betala det som går på skulderna och sedan söka skuldsanering...
Jag förstår din tanke och jag ifrågasatte vad han mena och fick som svar, som jag tidigare skrev, att jag bör tänka på mig och mitt barn och lägga undan en buffert för oss (småbarn växer ohyggligt fort..) och betala resten på skulderna.
Klart jag också blir lite ifrågasättande då så lite skulder som möjligt bör hamna hos kfm, i mina ögon sett bör ju det vara det optimala.
I samma veva så jobbar jag inte med såna här frågor så vad vet jag...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 512
Mottagna reaktioner
1 018
Poäng
867
Låter lite lustigt att en budgetrådgivare ger förslag att inte betala det som går på skulderna och sedan söka skuldsanering...

Fast det är ju precis vad dom säger. Är loppet redan kört så till vida att man inte kan betala sina skulder på överskådlig tid så är ju rådet att släppa alla skulder och söka sanering.

Det som däremot händer om saneringen inte blir godkänd är ju att man sitter hos kronofogden och då blir fast med utmätning. Men den karusellen brukar ju snurra ganska fort vilket gör att man kan ansöka igen om sanering längre fram.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Fast det är ju precis vad dom säger. Är loppet redan kört så till vida att man inte kan betala sina skulder på överskådlig tid så är ju rådet att släppa alla skulder och söka sanering.

Det som däremot händer om saneringen inte blir godkänd är ju att man sitter hos kronofogden och då blir fast med utmätning. Men den karusellen brukar ju snurra ganska fort vilket gör att man kan ansöka igen om sanering längre fram.

Och det var det jag och han kom fram till, även om jag försöker hålla allting uppe kommer jag måsta börja prioritera och släppa vissa saker till kronis innan årsskiftet...
Och hur fasen prioriterar man sånt? Man är ju skyldig alla på samma sätt....
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 512
Mottagna reaktioner
1 018
Poäng
867
Och det var det jag och han kom fram till, även om jag försöker hålla allting uppe kommer jag måsta börja prioritera och släppa vissa saker till kronis innan årsskiftet...
Och hur fasen prioriterar man sånt? Man är ju skyldig alla på samma sätt....


Betala bort dom minsta krediterna så blir det färre ärenden sen hos kronofogden och färre borgenärer som ska ha betalt om det blir skuldsanering längre fram.

Problemet är väl om du lyckas betala bort så pass mycket att den totala skuldbördan minskar vilket iofs skulle kunna leda till att du inte längre är insolvent. Men det har ju med räntor att göra också så det kanske inte är ett bekymmer egentligen.
 

samillan

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
28 April 2014
Meddelanden
102
Mottagna reaktioner
91
Poäng
257
När jag gick till skuldrådgivare så fick jag samma råd. Prioritera hem, el och mat och lägg undan till en buffert och släpp allt för att du kommer må bättre.
Ett annat tips han gav var att spara inte alla dessa räkningar som kommer utan det räcker med den senaste. Jag kom till honom med dessa högar av brev....han bara tittade på mig och undrade vad han skulle med allt det där...
Nu blev det ändå så att jag höll mig från kronofogden och han hjälpte mig att få skuldsanering innan jag hamnade på utmätning men jag hade hamnat där om jag inte blivit beviljad.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Fick samma råd. Att släppa allting och inte betala på lånen förräns utmätningen gjorde dey
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp