• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Någon som skickat in ansökan om Skuldsanering nyligen och fått svar?
På Kronofogdens hemsida står det att det är handläggningstid på ungefär 4 månader. Är det så lång tid det tar att få ett svar eller är det någon som fått svar snabbare?

Räkna med minst den tiden
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Idag fick jag brev från KFM där de informerade att de tagit emot min ansökan i början av september... Nu blir det en tuff väntan...

Har däremot börjat skriva på ett personligt brev jag tänkt skicka in till dem. Några bra tips på vad jag bör ha med? Självklart hur skulderna uppkommit men ska jag även ta med att jag haft en tillgång i form av en modernare bil? Eller ska jag hoppa över det då jag kommer sälja den nästa vecka och lägga överskottet på mina skulder?

Hur funkar det, om jag betalar av säg 40.000 av skulderna till olika borgenärer, måste jag kontakta kronofogden om detta direkt så de ändrar i min ansökan eller hur fungerar det?

Tack på förhand, ha en fin kväll!
 
Senast ändrad:

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Hur var det här med förmånsbil och skuldsanering? Blir det avslag direkt? Vad händer om man byter tjänst till en med mer betald men måste ha förmånsbil under tiden man har sanering?
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Idag fick jag brev från KFM där de informerade att de tagit emot min ansökan i början av september... Nu blir det en tuff väntan...

Har däremot börjat skriva på ett personligt brev jag tänkt skicka in till dem. Några bra tips på vad jag bör ha med? Självklart hur skulderna uppkommit men ska jag även ta med att jag haft en tillgång i form av en modernare bil? Eller ska jag hoppa över det då jag kommer sälja den nästa vecka och lägga överskottet på mina skulder?

Hur funkar det, om jag betalar av säg 40.000 av skulderna till olika borgenärer, måste jag kontakta kronofogden om detta direkt så de ändrar i min ansökan eller hur fungerar det?

Tack på förhand, ha en fin kväll!


Betala av dom 40k skulder till någon borgenär så får du antingen bort någon borgenär eller minskar kraftigt något lån.
Detta uppger du när dom ringer dig för tele intervju, (dom kommer fråga om det försvunnit eller uppkommit något lån sedan ansökan) och då ser det också ut som att du försökt göra saker för att betala skulderna
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Betala av dom 40k skulder till någon borgenär så får du antingen bort någon borgenär eller minskar kraftigt något lån.
Detta uppger du när dom ringer dig för tele intervju, (dom kommer fråga om det försvunnit eller uppkommit något lån sedan ansökan) och då ser det också ut som att du försökt göra saker för att betala skulderna

Detta är bara det tipset jag fick av skuldrådgivare, ingen aning om det påverkade så jag fick inledande. Så se det inte som skrivet i sten vad man ska göra
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 831
Mottagna reaktioner
1 838
Poäng
1 277
Har en fråga ang skuldsanering, om man uppger en heltidslön och sedan väljer att gå ner i tid tex tjänstledighet utan lön måste man göra en omprövning då? Tänker att om man ändå får ihop pengar till att betala in det beloppet som utgår från heltidstjänsten, att den man lever ihop går med på att betala en större del i hushållet under tiden man har sanering. om man går ner i tid pga av sjukdom men där försäkringskassan inte godkänner sjukpenning eller sjukersättning. Räcker det med läkarintyg som styrker att man inte kan arbeta heltid eller kfm anser att man då inte gjort allt för att försöka betala sina skulder och då inte anser att man uppfyller kraven för en skuldsanering ?

Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni förstår min undran i det hela och vad jag menar!
Många frågor i ett. Om du får skuldsanering baserad på en heltidslön och sedan frivilligt går ned i tid, tar tjänstledigt eller börjar plugga kommer du nog inte att kunna få en lägre betalplan pga det utan du måste ändå fortsätta betala för att inte bli av med skuldsaneringen.

Om du blir långtidssjukskriven skickar du in om omprövning. Vet dock inte hur det blir i scenariet du beskriver när fk nekar.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Men jag blir inte av med saneringen pga att jag går ner i tid, jag menar bryr dem sig om att jag går ner i tid eller det struntar dem i bara dem får in beloppet som jag ska betala? Kollas löneförhållanden med jämna mellanrum precis som dem gör när man har utmätning ?

Så länge Du följer din betalplan, så bör dom inte ens få vetskap om att Du gått ner i arbetstid...
KF:s arbete är över när Du väl har fått din skuldsanering beviljad...så länge inte Du eller någon borgenär begär omprövning alternativt Du inte betalar...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 673
Mottagna reaktioner
1 702
Poäng
1 177
Tack för svar.

Jag har äntligen fått ett inledande Jag vågar inte riskera att bli nekad pga att de anser att jag inte gjort tillräckligt. Jag kan inte jobba heltid men fk anser inte att jag är berättigad till sjukpenning så om jag uppger att jag inte ska jobba heltid så kanske kfm anser att jag inte gör tillräckligt. Jag har intyg från läkare som styrker min arbetsförmåga men fk tycker inte samma och enligt jobbet har jag rätt att inte jobba heltid utan får då ta tjänstledigt...en jäkla soppa det här ....men man vågar inte klödda för mycket. Är så rädd att jag ska få avslag.
Men hur ska du ha råd att följa betalplanen?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Tack för svar.

Jag har äntligen fått ett inledande Jag vågar inte riskera att bli nekad pga att de anser att jag inte gjort tillräckligt. Jag kan inte jobba heltid men fk anser inte att jag är berättigad till sjukpenning så om jag uppger att jag inte ska jobba heltid så kanske kfm anser att jag inte gör tillräckligt. Jag har intyg från läkare som styrker min arbetsförmåga men fk tycker inte samma och enligt jobbet har jag rätt att inte jobba heltid utan får då ta tjänstledigt...en jäkla soppa det här ....men man vågar inte klödda för mycket. Är så rädd att jag ska få avslag.

Dock i samband med inledande skuldsanering, så kan ja tycka att de e av yttersta vikt att man lägger ”samtliga kort på bordet”, så de blir rätt från början... De bör ju inte innebära avslag om Du har skriftliga intyg från läkare... De e ju allmänt känt att ”lekmännen” hos FK gärna vill stå över läkarutlåtanden...vilket är helt jävla vansinnigt ! Har varit raseri om detta i media en lång tid nu... :(
 
Senast ändrad:

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Betala av dom 40k skulder till någon borgenär så får du antingen bort någon borgenär eller minskar kraftigt något lån.
Detta uppger du när dom ringer dig för tele intervju, (dom kommer fråga om det försvunnit eller uppkommit något lån sedan ansökan) och då ser det också ut som att du försökt göra saker för att betala skulderna

Stort tack för ditt svar, uppskattar det verkligen!

Då betalar jag bort alla småkrediter jag kan innan dom ringer. Om jag förstått det rätt bör dom ringa om typ tre månader.
Tycker du jag bör nämna att jag sålt bilen? Kommer ju vara flera månader sedan när dom väl ringer och jag kommer ha betalt borgenärer så gott jag kan. Är det då nödvändigt att nämna något som eventuellt kan ses till min nackdel?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp