• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Försök undvik kronofogden så länge som möjligt, om du släpper allt dit, kan dem utmäta allt som du äger, fastighet, bil mm.
Finns det nån möjlighet att ta samlingslån via banken, med borgenär med i lånet och så betalar du av dem lånen som kostar mest i månaden..dock så kommer du nog inte få lån på 1.7mil. Ser att det finns lite utrymme att få lån med tankte på att din lägenhet är värd lite mer än ni har i bolån. Dvs nästan 500000kr.
Kolla med din bank.



Hej !

Har försökt med allt samlingslån, försökt belåna ännu mer på lägenheten, kollat med andra banker också.

Alla har avslagit ansökningarna p.g.a. stora blancoskulder.

Jag har försökt undvika kronofogden i ett år nu snart genom att ta lån för att kunna lånekostnaderna.

Jag ansökte om skuldsanering och fick avslag p.g.a. färska lån och inte p.g.a. bostadsrätten.

Så varför skulle kronofogden göra annan bedömning än skusan ?
 

Vindälva

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
41
Poäng
147
Ni som nyss fått inledande hur lång tid tog Det från ansökan tills ni fick samtal från skusan ang inledande?
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Är det vanligt att fordringsägare motsätter och att det blir avslag pga det?

Nej majoriteten av gångerna är det kronofogden själva som ger avslag pga olika anledningar. Tror det är rätt ovanligt att en borgenär får en invändan som gör att det blir avslag bara pga det. Men det händer väl..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Ni som har fått avslag, vad har motiveringen varit då?

Är det vanligt att fordringsägare motsätter och att det blir avslag pga det?

Inte jättevanligt, är det bara av modellen "vill inte att hen ska komma undan" påverkas inget, kan komma vettigare invändningar som i hög grad innebär avslag
 

Humle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 November 2015
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Inte jättevanligt, är det bara av modellen "vill inte att hen ska komma undan" påverkas inget, kan komma vettigare invändningar som i hög grad innebär avslag

Tack för svar. Har du några exempel på vad det kan vara?

Eller kanske är lättare om jag ger mina förutsättningar:

Skulder på ca 1,5 mnkr (pga spelberoende men går aktivt i terapi/spelmöten/självhjälp och spelfri sen okt 2018)
Lön 35 000kr innan skatt
Sista lånet togs 2017
Sålde lägenhet där ca 300 000 kr gick direkt till kfm för fördelning till fordringsägare i början av 2019. Klarade mig därefter några månader själv men släppte sedan allt på sommaren och löneutmätning startade okt 2019.

Har fått inledande men är så galet nervös över avslag. Förstår att ingen kan säga vad beslutet blir . Men är det någon med ungefär samma förutsättningar som har fått beviljat?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Felaktiga uppgifter av olika slag, glömt berätta om arv, glömt berätta att man avstått arv, glömt berätta att man skänkt bort allt man ägde och hade.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Tack för svar. Har du några exempel på vad det kan vara?

Eller kanske är lättare om jag ger mina förutsättningar:

Skulder på ca 1,5 mnkr (pga spelberoende men går aktivt i terapi/spelmöten/självhjälp och spelfri sen okt 2018)
Lön 35 000kr innan skatt
Sista lånet togs 2017
Sålde lägenhet där ca 300 000 kr gick direkt till kfm för fördelning till fordringsägare i början av 2019. Klarade mig därefter några månader själv men släppte sedan allt på sommaren och löneutmätning startade okt 2019.

Har fått inledande men är så galet nervös över avslag. Förstår att ingen kan säga vad beslutet blir . Men är det någon med ungefär samma förutsättningar som har fått beviljat?


Om du varit spelfri sen 2018 och lånfri sen 2017 och dessutom låtit pengar från lägenhetsförsäljningen gått till kronofogden så låter det ju som bra förutsättningar så till vida att du är kvalificerat insolvent och du inte glömt att nämna något här.

Jag tror det kommer gå vägen, lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp