• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
För ca 3 veckor sedan fick jag sms om att min handläggare har börjat kolla på min ansökning. Hon sa då att jag skulle få besked inom 1,5 vecka. Veckan efter ringde hon upp för ytterligare några frågor. Nu har det gått tre veckor utan något besked. Mejlade min handläggare och frågade hur det går med min ansökan. Fick då till svar att en ny handläggare har tagit över mitt ärende och att jag får svar om några dagar. Varför har jag fått byta handläggare? Har det hänt någon annan?


Sjuk eller slutat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Hej!

Jag har blanco skulder på 1,7 miljoner kr pga. spelmissbruk hos cirka 17 långivare

Vi äger en bostadsrätt jag och frugan 50 % var.

Bostadslånen ligger på 1,1 miljoner tillsammans och lägenheten är värt mellan 1,4 till 1,7 miljoner kr.

Månadsavgiften på lägenheten 8130 kr/mån (inkl. räntor och amortering 11700 kr /mån )

Mina lån, hälften ligger hos inkasso (amorteringsplaner).

Min brutto lön är 45 000 kr/mån och frugans 23 000 kr/mån. Va har 3 barn (18,15,14 år)

Mina enbart blancoskulderna ligger på cirka 25 000 kr i månaden.

Jag går back 15 000 kr varje månad.

Mina senaste lån har jag tagit för att finansiera lånen.

Jag har haft möte med kommunens skuldrådgivare ett antal gånger, de kan inte svara om det kan bli vräkning.

Men nu känner jag att det håller inte längre och är tvungen släppa allt och försöka ansöka på nytt om skuldsanering om 1 år.

Jag ansökte om skuldsanering i april och fick avslag i slutet av Juni p.g.a. färska lån enligt skusan.

Jag har inte vågat släppa skulderna till kronofogden p.g.a. rädd för att familjen blir vräkt från lägenheten.

Min frågor till er med liknande situationer eller erfarenheter:

Kommer kronofogden nöja sig med löneutmätning bara ?

Kommer kronofogden vilja även sälja lägenheten ?

Kommer kronofogden knacka på och vilja sälja lös egendom ?

Hur mycket får jag behålla av lönen ?

Är det fast summa eller rörlig som kronofogden drar av hos arbetsgivaren

Får man behålla reseersättning eller traktamente ?

Jag har ställt många av frågorna till kronofogden, tyvärr så for man inte rakt svar.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde svara på frågorna
 

Inledande12

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Handledaren på skuldsaneringen skrev igår att dom skulle köra inledande på mig, men såg inget i poit idag?

Kan det ta nån dag innan det syns?
 

Vindälva

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
41
Poäng
147
Handledaren på skuldsaneringen skrev igår att dom skulle köra inledande på mig, men såg inget i poit idag?

Kan det ta nån dag innan det syns?
När ansökte du om skuldsanering? Funderar på hur lång tid det tog från ansökan tills du fick samtal från skusan?
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
386
Poäng
517
Ja det är jag men så är det
Bara att fixa jobb och ansöka igen

Sjukt är det...inget man har valt själv precis i det läget. Då borde det inte påverka kan nan tycka. Då är nog risken stor att jag får avslag igen också. Jobbar 70% men söker aktivt jobb upp till heltid...Fått avslag 2 ggr tidigare för att jag inte försökt få heltid enligt kfm...men nu söker jag flera jobb varje vecka. Kan ju inte göra så mycket mer än att söka och hoppas. Får se vad kfm tycker denna gången...
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
386
Poäng
517
Vi hade samtal i mitten av september. Fick komplettera via Mail. Har fortfarande inte fått besked om inledande eller avslag, mailade handläggaren igår som skrev att ärendet handläggs fortfarande.. vad är det som ska ta sån tid egentligen? Tänk om alla skulle ha dessa handläggningstider??

Har du hört nåt mer än?
 

Humle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 November 2015
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Ni som har fått avslag, vad har motiveringen varit då?

Är det vanligt att fordringsägare motsätter och att det blir avslag pga det?
 

Enni

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!

Jag har blanco skulder på 1,7 miljoner kr pga. spelmissbruk hos cirka 17 långivare

Vi äger en bostadsrätt jag och frugan 50 % var.

Bostadslånen ligger på 1,1 miljoner tillsammans och lägenheten är värt mellan 1,4 till 1,7 miljoner kr.

Månadsavgiften på lägenheten 8130 kr/mån (inkl. räntor och amortering 11700 kr /mån )

Mina lån, hälften ligger hos inkasso (amorteringsplaner).

Min brutto lön är 45 000 kr/mån och frugans 23 000 kr/mån. Va har 3 barn (18,15,14 år)

Mina enbart blancoskulderna ligger på cirka 25 000 kr i månaden.

Jag går back 15 000 kr varje månad.

Mina senaste lån har jag tagit för att finansiera lånen.

Jag har haft möte med kommunens skuldrådgivare ett antal gånger, de kan inte svara om det kan bli vräkning.

Men nu känner jag att det håller inte längre och är tvungen släppa allt och försöka ansöka på nytt om skuldsanering om 1 år.

Jag ansökte om skuldsanering i april och fick avslag i slutet av Juni p.g.a. färska lån enligt skusan.

Jag har inte vågat släppa skulderna till kronofogden p.g.a. rädd för att familjen blir vräkt från lägenheten.

Min frågor till er med liknande situationer eller erfarenheter:

Kommer kronofogden nöja sig med löneutmätning bara ?

Kommer kronofogden vilja även sälja lägenheten ?

Kommer kronofogden knacka på och vilja sälja lös egendom ?

Hur mycket får jag behålla av lönen ?

Är det fast summa eller rörlig som kronofogden drar av hos arbetsgivaren

Får man behålla reseersättning eller traktamente ?

Jag har ställt många av frågorna till kronofogden, tyvärr så for man inte rakt svar.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde svara på frågorna


Försök undvik kronofogden så länge som möjligt, om du släpper allt dit, kan dem utmäta allt som du äger, fastighet, bil mm.
Finns det nån möjlighet att ta samlingslån via banken, med borgenär med i lånet och så betalar du av dem lånen som kostar mest i månaden..dock så kommer du nog inte få lån på 1.7mil. Ser att det finns lite utrymme att få lån med tankte på att din lägenhet är värd lite mer än ni har i bolån. Dvs nästan 500000kr.
Kolla med din bank.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp