• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Nej, det verkar ju inte vara någon varaktig ökning av din betalförmåga med 4000 kr eller mer per månad.
Så har jag tolkat det också. Fick också reda på att vi får en bonus på 10.000-15.000 precis. Detta är alltså ingenting som jag ska begära omprövning för? 4000kr per månad är ju cirka 50.000 totalt. Jag betalar hellre in och har ryggen fri men givetvis trevligt om man fått behålla - är så osäker att göra fel och få skuldsanering upphävd.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
När jag gjorde det sist- tog ca 2 månader- väntan på handläggare, nytt förslag t mig och fordringsägare. I mitt fall svarade ingen.
Under tiden betalade jag inget då min inkomst understeg beslutet från början. Väntan på a-kassa... I väntans tider då dök det upp lite mer inkomst i form av tim vik. Jag ska i januari betala för de månader jag inte kunde betala ( ingår i nya förslaget).
Fr jan måste jag lägga undan, gäller ca 4700 brutto/mån. Lär ju ta 2 mån till nytt beslut.
Min erfarenhet "so far" med KF o handläggare är bra. Jag är helt transparent. Är ute i god tid. Hellre förekomma än förekommas.
Hmm okej, så om betalningsförhållanden förändras snabbt så man inte kan betala ursprungssumman då förväntas man kunna göra det i två månader ändå, annars får man betala tillbaka det man missat i en klumpsumma? Har jag uppfattat det rätt?
 

Tuff resa

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
176
Poäng
337
Gjorde du det i e-tjänsten? Hörde de av sig för att få dina uppgifter?
Hej.
Ja, e-tjänst. Smidigt och lätt.
De hörde av sig när det blev dags. De betar av i tur och ordning. Det tar lite tid. Har du/kommer du att få ändrade inkomstförhållande- skicka in. Du har då ryggen fri.
 
Senast ändrad:

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Skriver min fråga igen då den riskerar att missas när det kommer nya sidor och jag känner att jag formulerat mig luddigt.

1. Jag kommer att få en bonus utbetalad på 10.000-15.000 samt hoppa in och jobba under min semester och där få 3500kr betalt som en engångssumma. Är detta skäl till att begära omprövning?
2. Min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och hjälpa till TILLFÄLLIGT, max 10.000kr i lön. Omprövning?
3. Min flickvän studerar och kommer eventuellt att jobba i sommar. Omprövning?
4. Semesterersättning/tillbaka på skatt? Omprövning?

Som jag förstår det så ska jag inte begära omprövning i något av fallen då ingen av dem är varken planerad att forsätta/är en-gångs tillfällen och blir heller inte över 40-50.000 vilket jag förstår att det ungefär är per år i snitt som en löneökning får vara innan omprövning (4000-5000kr/mån). Men rätta mig mer än gärna om jag har fel.
 

Tuff resa

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
176
Poäng
337
Hmm okej, så om betalningsförhållanden förändras snabbt så man inte kan betala ursprungssumman då förväntas man kunna göra det i två månader ändå, annars får man betala tillbaka det man missat i en klumpsumma? Har jag uppfattat det rätt?
I mitt fall:
Insåg efter sista månadslönen att jag inte skulle få a-kassa pga långa handläggningstider. Skickade in omprövning direkt. Betalade inte enl betalplanen för den månaden vilket jag uppgav. Behövde ha dessa pengar till mat och boende den tid a-kassan tog på sig. Detta var ok. Jag hade satt "lås" på dessa pengar ifall kassan skulle vara snabbare än jag trott. Min kassa var snabb. Nu ska jag betala två månader plus januari i just januari 2021. Ny betalplan, ingen förlängning, ny högre inkomst fr januari, lägga undan igen...tills ny plan kommer osv. Det är en levande process då det i mitt fall är jobb, a-kassa ett par ggr om året. Svårt att få tillsvidare anställning där jag bor.
 

Tuff resa

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
176
Poäng
337
Skriver min fråga igen då den riskerar att missas när det kommer nya sidor och jag känner att jag formulerat mig luddigt.

1. Jag kommer att få en bonus utbetalad på 10.000-15.000 samt hoppa in och jobba under min semester och där få 3500kr betalt som en engångssumma. Är detta skäl till att begära omprövning?
2. Min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och hjälpa till TILLFÄLLIGT, max 10.000kr i lön. Omprövning?
3. Min flickvän studerar och kommer eventuellt att jobba i sommar. Omprövning?
4. Semesterersättning/tillbaka på skatt? Omprövning?

Som jag förstår det så ska jag inte begära omprövning i något av fallen då ingen av dem är varken planerad att forsätta/är en-gångs tillfällen och blir heller inte över 40-50.000 vilket jag förstår att det ungefär är per år i snitt som en löneökning får vara innan omprövning (4000-5000kr/mån). Men rätta mig mer än gärna om jag har fel.
Oj.
Jag svarar JA på samtliga om det vore mitt ärende. Fruktansvärt om det uppdagades genom lönekontroll/mån el efter 31/1 och du måste förklara dig och kanske i slutändan förlora din skuldsanering.
Ring KF och fråga.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Oj.
Jag svarar JA på samtliga om det vore mitt ärende. Fruktansvärt om det uppdagades genom lönekontroll/mån el efter 31/1 och du måste förklara dig och kanske i slutändan förlora din skuldsanering.
Ring KF och fråga.
Baserar du det endast på känsla eller har du någon erfarenhet? Min känsla säger också ja men inte när jag läser rundor.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Baserar du det endast på känsla eller har du någon erfarenhet? Min känsla säger också ja men inte när jag läser rundor.
Som jag alltid förespråkar: Ring kfm och fråga. Vill du inte outa vem du är - ring dolt och ge inget namn. Ställ allmänna frågor om det du funderar över. Du behöver inte gå in på personliga detaljer.

Är man osäker - ring kfm. Dom har svar på allt du funderar över och du behöver inte riskera saneringen för att du eventuellt får fel svar på internet....
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 493
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Skriver min fråga igen då den riskerar att missas när det kommer nya sidor och jag känner att jag formulerat mig luddigt.

1. Jag kommer att få en bonus utbetalad på 10.000-15.000 samt hoppa in och jobba under min semester och där få 3500kr betalt som en engångssumma. Är detta skäl till att begära omprövning?
2. Min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och hjälpa till TILLFÄLLIGT, max 10.000kr i lön. Omprövning?
3. Min flickvän studerar och kommer eventuellt att jobba i sommar. Omprövning?
4. Semesterersättning/tillbaka på skatt? Omprövning?

Som jag förstår det så ska jag inte begära omprövning i något av fallen då ingen av dem är varken planerad att forsätta/är en-gångs tillfällen och blir heller inte över 40-50.000 vilket jag förstår att det ungefär är per år i snitt som en löneökning får vara innan omprövning (4000-5000kr/mån). Men rätta mig mer än gärna om jag har fel.

Tillbaka på skatt och semestersättning är då inget man behöver begära omprövning för.

Dina övriga frågor är jag inte lika säker på. Summan på 3500kr skulle jag nog inte bry mig om. Själv kommer jag få en extra utbetalning på 5500kr IOM det nya avtalet i kommunal, jag kommer inte göra något åt det för egen del.

Men ett samtal till kronofogden skadar ju inte, dock kan man ju få olika svar även av dom. :thinking:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Det enda säkra svar man kan göra är omprövningar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp