• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Snälla sluta vara så himla oroliga gällande skatteåterbäringen. Först och främst, så skulle jag önska att vår @Lasseman berättar för oss på vilket sätt som borgenärerna kan få vetskap om att man får skatteåterbäring och storleken på densamma?!

Sen är det ju fortsatt så att om man får en skatteåterbäring på låt säga 11.000kr, så är ju inte det någon bestående ökning och i vanliga fall pratar Skusan om att en varaktig ökning om 4-5000kr/mån ska föranleda en omprövning och det uppgår ju sannerligen inte ovanstående belopp till... Har man dessutom 20-talet skulder på typ 1 mille, så blir ju beloppet till respektive borgenär nästintill skrattretande, men självklart, rätt ska vara rätt ! :)
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
272
Poäng
437
@Kimsan72
Jag håller med i sak, men samtidigt tycker jag inte om dessa dubbla budskap och otydligheten kring det för många aktuella ämnet.

När jag letar på KFM's publika dokumentation är det solklart:
Efter att beslutet vunnit laga kraft är det dina pengar. punkt slut.

Men här på forumet florerar helt olika bud och "tyckanden" som jag inte kan hitta något stöd för i KFM's texter.
Om någon fått betala in pengarna på godtyckliga grunder är det högst beklagligt.
Samtidigt vill jag personligen inte hamna i knipa om (säg) 6 månader om jag använder pengarna (ca 18kkr) trots att det enligt regelverket är OK.

Sorry om jag blev långrandig, jag vill bara veta, inte tro...
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
@Kimsan72
Jag håller med i sak, men samtidigt tycker jag inte om dessa dubbla budskap och otydligheten kring det för många aktuella ämnet.

När jag letar på KFM's publika dokumentation är det solklart:
Efter att beslutet vunnit laga kraft är det dina pengar. punkt slut.

Men här på forumet florerar helt olika bud och "tyckanden" som jag inte kan hitta något stöd för i KFM's texter.
Om någon fått betala in pengarna på godtyckliga grunder är det högst beklagligt.
Samtidigt vill jag personligen inte hamna i knipa om (säg) 6 månader om jag använder pengarna (ca 18kkr) trots att det enligt regelverket är OK.

Sorry om jag blev långrandig, jag vill bara veta, inte tro...
Fråga en skuldsaneringshandläggare och inte godtyckligt folk på ett forum och inte en som visserligen jobbar på Kfm men inte med skuldsaneringsärenden.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
272
Poäng
437
Fråga en skuldsaneringshandläggare och inte godtyckligt folk på ett forum och inte en som visserligen jobbar på Kfm men inte med skuldsaneringsärenden.
Ja, det kan man ju göra med ca 99% av frågorna som vädras på forumet. Tack.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Om någon överklagar ens beslut innan det vunnit laga kraft, ringer ens handläggare upp en eller får man glatt vänta på snigelpost med informationen?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
@Kimsan72
Jag håller med i sak, men samtidigt tycker jag inte om dessa dubbla budskap och otydligheten kring det för många aktuella ämnet.

När jag letar på KFM's publika dokumentation är det solklart:
Efter att beslutet vunnit laga kraft är det dina pengar. punkt slut.

Men här på forumet florerar helt olika bud och "tyckanden" som jag inte kan hitta något stöd för i KFM's texter.
Om någon fått betala in pengarna på godtyckliga grunder är det högst beklagligt.
Samtidigt vill jag personligen inte hamna i knipa om (säg) 6 månader om jag använder pengarna (ca 18kkr) trots att det enligt regelverket är OK.

Sorry om jag blev långrandig, jag vill bara veta, inte tro...
Jag håller med. Jag avskyr godtycklighet och tolkningsotydlighet generellt, och har märkt att det verkar vara något ganska återkommande här på forumet i lite allt möjligt, dvs man kan läsa svart på vitt i lagar och normer som KFM förmedlar men ändå kan motsägelsefulla beslut fattas eller enskilda fall här hanteras annorlunda.
Du kommer säkert få höra det som svar även nu.
Samtidigt så undrar jag om någon verkligen fått problem med skatteåterbäring efter att beslutet vunnit laga kraft?
Alla beslut hos myndigheter går att överklaga om så skulle vara fallet, och borde ju vara enkelt att påvisa KFM egen regelnorm tänker jag. Annars skulle det väl vara mer regel än undantag att begära omprövning för varje skatteåterbäring, varje år, för många?
Handlar det om mer än 48tkr i återbäring, dvs minst +4tkr/mån, hade jag dubbelkollat med min skuldsanerare annars hade jag kallt litat på KFM egen information.
Skatt är ju generellt lite speciellt, det är ju en justering av redan skattad inkomst och hade man tex jämkat hade den ju uteblivit. Det är ju inte en beskattningsbar inkomst på så sätt, mer än att korrigeringen betalas ut i en klump.

Det här inlägget gav nog inte så mycket, mer än att jag håller med och reflekterar i frågorna, och att jag i princip kan hela skuldsaneringslagen utantill nu, men ändå utan att ”veta”. Bah.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
@Kimsan72
Jag håller med i sak, men samtidigt tycker jag inte om dessa dubbla budskap och otydligheten kring det för många aktuella ämnet.

När jag letar på KFM's publika dokumentation är det solklart:
Efter att beslutet vunnit laga kraft är det dina pengar. punkt slut.

Men här på forumet florerar helt olika bud och "tyckanden" som jag inte kan hitta något stöd för i KFM's texter.
Om någon fått betala in pengarna på godtyckliga grunder är det högst beklagligt.
Samtidigt vill jag personligen inte hamna i knipa om (säg) 6 månader om jag använder pengarna (ca 18kkr) trots att det enligt regelverket är OK.

Sorry om jag blev långrandig, jag vill bara veta, inte tro...

Håller med Dig fullständigt! Problemet är ”bara” att även när man kontaktar handläggare på Skuldsanering, så får man även av dom olika svar... :(
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag håller med. Jag avskyr godtycklighet och tolkningsotydlighet generellt, och har märkt att det verkar vara något ganska återkommande här på forumet i lite allt möjligt, dvs man kan läsa svart på vitt i lagar och normer som KFM förmedlar men ändå kan motsägelsefulla beslut fattas eller enskilda fall här hanteras annorlunda.
Du kommer säkert få höra det som svar även nu.
Samtidigt så undrar jag om någon verkligen fått problem med skatteåterbäring efter att beslutet vunnit laga kraft?
Alla beslut hos myndigheter går att överklaga om så skulle vara fallet, och borde ju vara enkelt att påvisa KFM egen regelnorm tänker jag. Annars skulle det väl vara mer regel än undantag att begära omprövning för varje skatteåterbäring, varje år, för många?
Handlar det om mer än 48tkr i återbäring, dvs minst +4tkr/mån, hade jag dubbelkollat med min skuldsanerare annars hade jag kallt litat på KFM egen information.
Skatt är ju generellt lite speciellt, det är ju en justering av redan skattad inkomst och hade man tex jämkat hade den ju uteblivit. Det är ju inte en beskattningsbar inkomst på så sätt, mer än att korrigeringen betalas ut i en klump.

Det här inlägget gav nog inte så mycket, mer än att jag håller med och reflekterar i frågorna, och att jag i princip kan hela skuldsaneringslagen utantill nu, men ändå utan att ”veta”. Bah.
Jag har inte haft några problem med min skatteåterbäring under de år jag haft skuldsanering.
F ö betalade jag in avbetalning 39 av 50 idag. 11 kvar.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
868
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Grattis! Sol och snart helg på det också, underbart!

Blir så nyfiken på hur det kan vara att stå på andra sidan, hur ser planen för livet ut nu? Med ev bolån, sparande, ny livsstil och möjligheter...? :) Vad är det du ser fram emot mest och vad är din största lärdom av dina år - om jag får fråga såklart!

För min och fru kaffesump så kommer vi efter skuldsaneringen att börja spara 20.000 kr/månaden och sikta mot 1,2 miljoner i kontantinsats för att bygga hus när vi är 38 år gamla. Eftersom vi går in med så mycket i kontantinsats så är förhoppningen om att kunna amortera ganska hårt och att inte ha något bolån vid 60 års ålder. Då säljer vi huset och köper en bostadsrätt och en bostad utomlands. Drömmar och visioner ^^
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp