• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Ja! De förstår jag! Var bara en tanke :) tänker att ibland lägger ju arbetsgivare fel skatt eller för lite skatt och funderade på då hur stor chans att de kan neka pga av det! Sen är ju restskatt aldrig bra då de ska betalas in det med! Antar att de fryser räntorna i skuldsaneringen? Kan man se vad de räntorna är isåfall?
Räntor fryses vid inledande. Resp borgenär upplyser om räntan
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag vill med detta, mitt sannolikt sista inlägg, önska alla lycka till i sin strävan att bli skuldfria eller det mål du har.
Många av oss har kämpat tillsammans i flera år och stöttat och tipsat varandra i tider när det inte varit så lätt.

Nu när jag har nått mitt mål så känner jag att det är dags att vidare och släppa forumet som varit en viktig del för mig under dessa år.

Kör hårt alla och som sagt, Lycka till!
 
Senast ändrad:

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Kompensation för alla som lägger själ och hjärta på att undvika delgivning. Eller så kommer det yill någon som har för mycket att göra och blir liggande därför.
Så kronofogden sysslar med kollektiv bestraffning utav medborgarna? Känns sådär rimligt.

Det enda rimliga är ju att om inte borgenärerna inkommer med sina yttringar i tid, ska det behandlas som att de inte har någon åsikt i frågan.
 

Sara96

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Oktober 2020
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Hej allesammans! Har en vän som undrar en sak.

Hen har beslutat för och släppa allting då det inte går runt längre. Nu till frågan.
Tror ni hen kommer hinna få sin skatteåterbäring nu i juni?

Ingenting har änsålänge hamnat hos kronofogden. Hos 2 långivare är hen sen med 3 månadbetalningar. Men det har somsagt inte kommit något brev än från kronofogden.

Tack på förhand.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Jag vill med detta, mitt sannolikt sista inlägg, önska alla lycka till i sin strävan att bli skuldfria eller det mål du har.
Många av oss har kämpat tillsammans i flera år och stöttat och tipsat varandra i tider när det inte varit så lätt.

Nu när jag har nått mitt mål så känner jag att det är dags att vidare och släppa forumet som varit en viktig del för mig under dessa år.

Kör hårt alla och som sagt, Lycka till!
Låter sunt!
Lycka till! ^^
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Hur lång tid brukar det ta den att man har godkänt förslag om betalningsplanen tills att kronofogden beslutar om skuldsanering?
godkände betalningsplanen i slutet av februari och då sa handläggaren att det brukar ta någon månad. Det har gått över två månader nu och jag har inte hört något. Borde jag ringa och fråga min handläggare?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Så kronofogden sysslar med kollektiv bestraffning utav medborgarna? Känns sådär rimligt.

Det enda rimliga är ju att om inte borgenärerna inkommer med sina yttringar i tid, ska det behandlas som att de inte har någon åsikt i frågan.

Va? Nej borgenärerna som sysslar med kolletiv bestraffning såklart

Ja det kan jag tycka, samma med betalningsföreläggande, man har viss tid, den fastställs det bara.
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Vad kom borgenären med för åsikt som fick det att falla?
De hävdade att jag skulle prioriterat deras skuld framför de andra av den vinst jag gjorde från försäljningen av min bostad. I efterhand är det naturligtvis svårt att veta om de har rätt eller inte. Jag kanske tog fel beslut och gjorde fel. Jag skulle förstås ha tagit reda på exakt vilka regler och vilken nivå (i %) som reavinstskatten låg på. Eftersom den redovisas, deklareras och betalas senast året efter en försäljning, kändes den inte lika akut där och då. Jag var naiv nog att tro att det gick att få till en avbetalningsplan, vilket det blev nej på direkt. Jag hade även felaktigt blivit informerad om att det gick att ansöka om att skjuta upp betalningen av skatten. Jag gick på alla dåliga råd jag fick av kommunens budget- och skuldrådgivare, samt en del andra "sakkunniga" vilka visade sig i slutändan bli dåliga för mig.
Det är ju mitt eget fel. Ingen annans. Dock ett ärligt fel. Jag har naturligtvis en skyldighet och ett ansvar att kolla upp vad som gäller och förhålla mig till det. Jag varken försöker eller vill skylla på något eller något annan. Det var ett misstag jag gjorde i tron att jag gjorde det bästa både för mig själv och i syfte att lösa så mycket som det gick av mina mest akuta skulder och problem där och då.

Det var inte på något sätt för att försöka komma lättvindigt undan på en räkmacka genom att söka skuldsanering. Jag vill naturligtvis göra rätt för mig utan att på något sätt försöka fuska, vilket borgenären tycks tro. Jag handlade helt o hållet i god tro att jag gjorde rätt när jag löste de mest akuta skulderna som låg hos inkasso och var på väg att gå till KFM. Jag hade även lån till privatpersoner och div. småskulder, samt var tvungen att ta en del pengar till bla. flyttkostnader, mäklararvode, samt tre månaders dubbel hyra för den nya bostaden, eftersom det tog betydligt längre tid att få bostaden såld än vad jag räknat med. Det tillkom även en del mindre obligatoriska kostnader i samband med försäljning och flytt ovan på det.

Jag låg dessutom efter nästan 6 månader med amorteringar + räntekostnader på bolånet som utgjorde en betydande del av den blygsamma del av vinsten som faktiskt kom mig tillgodo. Lägenheten var pantsatt så många gånger och var så högt belånad att det endast blev en liten del av den faktiska vinst som hade kunnat bli, vilket reavinstskatten baseras på. Räknar man in skatten blev ju försäljningen i praktiken en "förlustaffär" för mig personligen. Borgenären är alltså skatteverket och skulden till dem är reavinstskatt från en försäljning av bostad. Jag har förstått att det anses som extra "allvarligt" och försvårande omständigheter när det gäller skulder till det offentliga, i synnerhet skatteskulder.

Hade det dröjt ytterligare att få bostaden såld är chansen stor att banken utmätt lägenheten. Med facit i hand kanske det hade varit det allra bästa? Det känns i alla fall så nu. Jag hade t.o.m. kunnat tänka mig att överlåta eller "ge bort" lägenheten till den som var beredd att ta över befintliga lån, om det går att göra så? Då hade jag sluppit den jättelika skatteskuld, som jag förmodligen måste dras med resten av livet. Det hade det varit värt. Jag hade kunnat bjuda på de "kaffepengar" i sammanhanget som blev kvar. Då hade endast lika mycket i o för sig i rena lån och krediter återstått. De kanske hade gått att betala genom utmätning, eller kvalificerat mig för att ha insolvens nog att bli godkänd för skuldsanering? Spekulationer, javisst. Vem vet? Just nu säger iaf magkänslan att vad som helst skulle vara värt att pröva för att lösa skatteskulden.
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hur lång tid brukar det ta den att man har godkänt förslag om betalningsplanen tills att kronofogden beslutar om skuldsanering?
godkände betalningsplanen i slutet av februari och då sa handläggaren att det brukar ta någon månad. Det har gått över två månader nu och jag har inte hört något. Borde jag ringa och fråga min handläggare?
Jag har fått intrycket att det kan variera stort. Jag fick snabbt en betalningsplan efter beslut om inledande skuldsanering som jag godkände med vändande post. Handläggaren bekräftade även i mitt fall att det skulle gå snabbt, eftersom det var "tydligt att jag uppfyllde kriterierna på alla punkter", orddragant enligt henne. Det återstod endast formalia och obligatorisk rutinhandläggning, blev jag informerad.

Jag har därför svårt att förstå att två olika personer på samma myndighet, som har exakt samma bedömningskriterier och lagstiftning och grunda sina beslut på - kan komma fram till så totalt olika beslut. Underlaget och mina personliga förutsättningar var identiska fem månader efter att det inledande beslutet tagits. Inget överhuvudtaget hade förändrats som gjorde att betalningsutrymmet i min ekonomi hade ökat. Snarare tvärtom, då jag precis fått reda på att min anställning ej skulle förlängas efter nyår det året.

Fem månader senare efter en period med många turer av hopp och förtvivlan fram och tillbaka kom sedan beslutet som en fin julklapp två dagar för julafton - ett fett avslag! Efter det råder jag alla som fått ett beslut om inledande skuldsanering att inte ha för höga förhoppningar. Det verkar kunna gå åt vilket håll som helst, trots att handläggaren i det närmaste "bekräftar" att det nästan är klart. Det finns många orosmoln och "hot" under resans gång, som tyvärr kan bli mycket lång.

Det behöver naturligtvis inte betyda att det kommer vara så i ditt fall. Jag hoppas verkligen inte det. Det går säkert bra. Jag tror nog det löser sig ganska snabbt för de allra flesta och att mitt fall var ett undantag. Det borde vara så i alla fall. Annars förstår jag inte poängen med att överhuvudtaget besluta om att "inleda" en skuldsanering - bara för att månader senare dra undan mattan för den sökande...?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp