• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Jag har fått intrycket att det kan variera stort. Jag fick snabbt en betalningsplan efter beslut om inledande skuldsanering som jag godkände med vändande post. Handläggaren bekräftade även i mitt fall att det skulle gå snabbt, eftersom det var "tydligt att jag uppfyllde kriterierna på alla punkter", orddragant enligt henne. Det återstod endast formalia och obligatorisk rutinhandläggning, blev jag informerad.

Jag har därför svårt att förstå att två olika personer på samma myndighet, som har exakt samma bedömningskriterier och lagstiftning och grunda sina beslut på - kan komma fram till så totalt olika beslut. Underlaget och mina personliga förutsättningar var identiska fem månader efter att det inledande beslutet tagits. Inget överhuvudtaget hade förändrats som gjorde att betalningsutrymmet i min ekonomi hade ökat. Snarare tvärtom, då jag precis fått reda på att min anställning ej skulle förlängas efter nyår det året.

Fem månader senare efter en period med många turer av hopp och förtvivlan fram och tillbaka kom sedan beslutet som en fin julklapp två dagar för julafton - ett fett avslag! Efter det råder jag alla som fått ett beslut om inledande skuldsanering att inte ha för höga förhoppningar. Det verkar kunna gå åt vilket håll som helst, trots att handläggaren i det närmaste "bekräftar" att det nästan är klart. Det finns många orosmoln och "hot" under resans gång, som tyvärr kan bli mycket lång.

Det behöver naturligtvis inte betyda att det kommer vara så i ditt fall. Jag hoppas verkligen inte det. Det går säkert bra. Jag tror nog det löser sig ganska snabbt för de allra flesta och att mitt fall var ett undantag. Det borde vara så i alla fall. Annars förstår jag inte poängen med att överhuvudtaget besluta om att "inleda" en skuldsanering - bara för att månader senare dra undan mattan för den sökande...?

Vad berodde avslaget på??
Jag fick inledande i februari och godkände betalplanen i april. Har inte hört något mer. :/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Vad berodde avslaget på??
Jag fick inledande i februari och godkände betalplanen i april. Har inte hört något mer. :/
Min sa att de skulle ta tre veckor så två veckor kvar! Men jag räknar inte med att ha en sådan tur! :rolleyes:
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Min sa att de skulle ta tre veckor så två veckor kvar! Men jag räknar inte med att ha en sådan tur! :rolleyes:
Ah jaa, min sa i april när jag godkände betalplanen ”då skickar jag ut förslaget till alla borgenärer idag”. Men that’s it. Inget mer sen dess.
Är juni betalfritt även under inledande?
 

ananasen

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Nu har jag skickat in ansökan om skuldsanering för fjärde gången. har fått avslag tre gånger redan och har nu löneutmätning. Bara att vänta tre månader på svar igen....
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Ah jaa, min sa i april när jag godkände betalplanen ”då skickar jag ut förslaget till alla borgenärer idag”. Men that’s it. Inget mer sen dess.
Är juni betalfritt även under inledande?
Japp
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Jag fick inledande i slutet av januari och godkände betalningsplanen den 27 mars och har inte hört något från kfm sedan dess. Är det normalt att det ska ta så långt tid då handläggaren sa att det skulle ta cirka 1 månad innan jag har fått en slutgiltig besked.
Anledningen till att jag har bråttom är att jag kommer få tillbaka på skatt i början av maj och det hade ju varit trevligt om de inte hamnade hos kfm om jag ändå nu ska få skuldsanering. Det finns så att säga flera håll att fylla när man har levt med löneutmätning i flera år.
hjälper det om jag ringer handläggaren och fråga varför det har tagit sådan tid?
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag fick inledande i slutet av januari och godkände betalningsplanen den 27 mars och har inte hört något från kfm sedan dess. Är det normalt att det ska ta så långt tid då handläggaren sa att det skulle ta cirka 1 månad innan jag har fått en slutgiltig besked.
Anledningen till att jag har bråttom är att jag kommer få tillbaka på skatt i början av maj och det hade ju varit trevligt om de inte hamnade hos kfm om jag ändå nu ska få skuldsanering. Det finns så att säga flera håll att fylla när man har levt med löneutmätning i flera år.
hjälper det om jag ringer handläggaren och fråga varför det har tagit sådan tid?
Skatten får du behålla om du har inledande och din handläggare har OKat de.
Står i brevet du får vid inledande att du ska spara skatten på ett konto och sen säger handläggaren om du får behålla den eller inte
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Skatten får du behålla om du har inledande och din handläggare har OKat de.
Står i brevet du får vid inledande att du ska spara skatten på ett konto och sen säger handläggaren om du får behålla den eller inte
Det står inte i betalningsplanen att skatteåterbäring ska ingå i betalningsplanen. Inga övriga information om skatteåterbäring heller.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Ah jaa, min sa i april när jag godkände betalplanen ”då skickar jag ut förslaget till alla borgenärer idag”. Men that’s it. Inget mer sen dess.
Är juni betalfritt även under inledande?
Ok min sa tre veckor! Varit nöjd med henne men givetvis gick hon på föräldrar ledigt nu :(
Ja det får du :)
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jag glömde bort två lån när jag sökte skuldsanering. Någon som vet om man kan komplettera? Mailat KF om detta men ör för otålig för svar.. lite panik.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp