• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
Frågan är mer om vad du har fått som svar på dina tidigare tre avslag.
Och andra frågan är vad du själv har gjort för försök att lösa situationen. För det räcker inte bara med att ha slutat spela och söka terapi. Mer jobb än så måste in.
Din skulder är färska. Men efterföljande fråga blir även just hur stora skulder du har - och den frågan kommer upp i relation till om du utan skusan anses kunna betala av skulderna inom 10-15 år.

Så - det är inte ett svart/vitt svar du kan få. Samt behöver du ge svar på de frågor jag ställer om någon ska kunna ge ett mer relevant svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
Vad jag läst mig till är det vanligt att skulden behöver vara minst 2 år gammal och inga nya skulder där efter. Vad jag fått för svar från skuldrådgivare är inom 1 år och kronofogden säger att det är individuell bedömning när jag frågat, men att "det ska ha gått en tid".
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
Viktigt att kunna visa upp en brytpunkt tex som du skriver att du gått i terapi och inte spelar längre.
 

Inledande12

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
Hej!

Testa och ljug, det gjorde jag. Sa att jag slutade spela för 3års sen och gått på terapi å massor, alla nya lån var för att täcka upp tidigare lån. nått lån var bara några veckor gammalt, så dom bryr sig inte så mycket om nya lån.

Såklart stämde inte detta, men dom kollade aldrig upp mig på nått. spelade aktivt när jag fick inledande.

Många kommer nog hata mig för detta, men haft skuldsanering i två år snart och inte spelat bort en krona. Så det var pushen jag behövde för att sluta mitt missbruk.

Sen måste man såklart ljuga bra, så bra att man tror på det själv helst. och ha tur med en bra handledare, jag hade till och med två stycken olika som hade hand om mig.

bara att testa! Du har inget att förlora
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Hej!

Testa och ljug, det gjorde jag. Sa att jag slutade spela för 3års sen och gått på terapi å massor, alla nya lån var för att täcka upp tidigare lån. nått lån var bara några veckor gammalt, så dom bryr sig inte så mycket om nya lån.

Såklart stämde inte detta, men dom kollade aldrig upp mig på nått. spelade aktivt när jag fick inledande.

Många kommer nog hata mig för detta, men haft skuldsanering i två år snart och inte spelat bort en krona. Så det var pushen jag behövde för att sluta mitt missbruk.

Sen måste man såklart ljuga bra, så bra att man tror på det själv helst. och ha tur med en bra handledare, jag hade till och med två stycken olika som hade hand om mig.

bara att testa! Du har inget att förlora
Finns mycket att förlora och förklara . Jag fick tex skicka in alla konto utdrag för ett par år tillbaka under tiden de gjorde utredningen och då hade ju om jag spelat tex uppdagats ganska fort. Men man gör sina val så länge man kan stå för dem.

Skulle de framgå under ansökan/utredningen att man ljugit tror jag knappast det ligger i fatet under den ansökan o troligen inte kommande ansökningar heller.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Hej!

Testa och ljug, det gjorde jag. Sa att jag slutade spela för 3års sen och gått på terapi å massor, alla nya lån var för att täcka upp tidigare lån. nått lån var bara några veckor gammalt, så dom bryr sig inte så mycket om nya lån.

Såklart stämde inte detta, men dom kollade aldrig upp mig på nått. spelade aktivt när jag fick inledande.

Många kommer nog hata mig för detta, men haft skuldsanering i två år snart och inte spelat bort en krona. Så det var pushen jag behövde för att sluta mitt missbruk.

Sen måste man såklart ljuga bra, så bra att man tror på det själv helst. och ha tur med en bra handledare, jag hade till och med två stycken olika som hade hand om mig.

bara att testa! Du har inget att förlora
Du har ganska mycket att förlora om du blir tvungen att bevisa att du slutat spela med tex kontoutdrag. Då lär dina chanser till en beviljad skuldsanering minimeras rejält.
 

Inledande12

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Du har ganska mycket att förlora om du blir tvungen att bevisa att du slutat spela med tex kontoutdrag. Då lär dina chanser till en beviljad skuldsanering minimeras rejält.
Jag hade nog mycket tur med handläggare tror ja!
Jag ansökte mest på skoj, för trodde inte det fanns någon chans för mig att bli beviljad.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
när man har släppt allt, ska man bara vara kontaktlös och få hem hundratals brev tills man får ett besked från kfm eller ska man ringa sina långivare och be dem skicka vidare till kfm eftersom man är ekonomisk insolvent.
jag har släppt allting förra månaden och nu får jag tio tals brev varje dag, lider av panik och stress varje gång. Vad gjorde ni när ni var i detta steget.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
när man har släppt allt, ska man bara vara kontaktlös och få hem hundratals brev tills man får ett besked från kfm eller ska man ringa sina långivare och be dem skicka vidare till kfm eftersom man är ekonomisk insolvent.
jag har släppt allting förra månaden och nu får jag tio tals brev varje dag, lider av panik och stress varje gång. Vad gjorde ni när ni var i detta steget.
Jag lät breven komma och jag som du hade ångest deluxe. Det blir lättare jag lovar dig och du behöver inte göra något aktivt utan bara vänta på att det hamnar hos kfm.
När du får delgivning från kronofogden så skicka in att du tagit emot delgivningen.
Det kommer att ta ett tag innan du hamnar hos kfm.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp