• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
när man har släppt allt, ska man bara vara kontaktlös och få hem hundratals brev tills man får ett besked från kfm eller ska man ringa sina långivare och be dem skicka vidare till kfm eftersom man är ekonomisk insolvent.
jag har släppt allting förra månaden och nu får jag tio tals brev varje dag, lider av panik och stress varje gång. Vad gjorde ni när ni var i detta steget.
Jag tyckte det tog otroligt lång tid innan skulderna hamnade hos KF. Jag slutade betala i december/januari och först nu i april har de flesta lånen - inte alla - hamnat på skuldsaldo hos KF. SEnast idag fick jag från Ecster att jag ännu inte betalat mina senaste räkningar, inget hos KF eller ens inkasso. Då efter ett halvår.

Jag meddelade nästan alla långivare att jag ej längre kunde betala och att det skulle hamna hos KF och att jag skulle söka skuldsanering. De sa att det går i led genom inkasso och sen till KF.

Hade noll ångest över detta, det är som det är. Bara fokusera framåt. Inte ta nya lån. Inte spela bort några pengar. Gå i terapi. Göra vad man kan för att betala det lilla man kan. JAg betalar endast Fairlo just nu, men det kommer jag inte kunna när jag får utmätning av lön. Det har jag meddelat dem och slängde in dem i saneringen. De önskade lycka till osv.

Ångest är det ingen mening med att ha, det är mer stressigt att försöka få ihop månad efter månad. Försök ta det med en klackspark. Visst, många år framåt kommer det vara svårt. Men det är bättre än att jaga en dröm (i mitt fall ekonomisk frihet genom en vinst) som aldrig går att nå för att räntorna på lånen man tagit i ren desperation ändå kommer leda dig till KF.

Om du efter varje månad har några pengar över rekommenderar jag dig att betala av på dina mindre lån. Det kommer kännas skönt, men kanske du itne kan unna dig ett flak öl den månaden, eller vad du nu har för intressen. Men det kommer du kunna unna dig sen :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sadtothedeepest

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
Vilken svar fick du varje gång?
 

skuldsaneringfragor

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Någon som har erfarenhet av separation vid en skuldsanering? Skickade precis in en omprövning eftersom att hushållets ekonomi förändras drastiskt när min sambo flyttar ut. Jag kommer att betala mindre till KF i och med att jag nu bor ensam men det kan jag väll inte få avslag för? Handlar om att jag kommer att betala cirka 6000 istället för cirka 9000 under de tre åren som är kvar. En separation är ingenting som man "kan påverka".
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
när man har släppt allt, ska man bara vara kontaktlös och få hem hundratals brev tills man får ett besked från kfm eller ska man ringa sina långivare och be dem skicka vidare till kfm eftersom man är ekonomisk insolvent.
jag har släppt allting förra månaden och nu får jag tio tals brev varje dag, lider av panik och stress varje gång. Vad gjorde ni när ni var i detta steget.
De första dagarna fick jag precis som du världens ångest när alla kravbrev började komma, och nästan hysteriskt skrek åt mina barn att JAG ska ta posten. Usch.
Bestämde mig dock snabbt att se det som en del av processen till skuldsanering och något jag måste acceptera och genomlida bara och skaffade en svart omärkt pärm som jag satte allt i, sprättade breven och hålade utan att ens titta på, jag hade få men stora skulder. Skrev på delgivningar med vändande post.
Helt plötsligt upphörde det och skuldsaneringen blev inledd och 6 mån senare beviljad och ett år har gått. Nu är det istället helt tomt i brevlådan.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Vad jag läst mig till är det vanligt att skulden behöver vara minst 2 år gammal och inga nya skulder där efter. Vad jag fått för svar från skuldrådgivare är inom 1 år och kronofogden säger att det är individuell bedömning när jag frågat, men att "det ska ha gått en tid".
Finns dom som fått skuldsaneing fast skulderna är 6 mån gamla
 

Annapannna

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
17 April 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
26
Poäng
102
Hej alla!

jag ligger i skilsmässa och nu ska vi göra en bodelning då vi äger huset 50% var. Jag har sanering men inte han. Han ska ha kvar huset kan jag bara överlåta det till honom utan att bli utköpt? Kan jag då riskera att bli av med skuldsaneringen för att jag inte tar emot pengar o ger dom till kf?
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej alla!

jag ligger i skilsmässa och nu ska vi göra en bodelning då vi äger huset 50% var. Jag har sanering men inte han. Han ska ha kvar huset kan jag bara överlåta det till honom utan att bli utköpt? Kan jag då riskera att bli av med skuldsaneringen för att jag inte tar emot pengar o ger dom till kf?
Ja, prata med KFM.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Jo, de står klart och tydligt i inledandet dvs när man får inledande skuldsannering.
Att skatten skall man spara för den kan ev krävas in. Därför pratar man med sin handläggare
Det står följande ordagrant

- Om du får tillbaka på skatten bör du spara de pengarna. Vi kan eventuellt kräva att du ska betala pengarna i din skuldsanering.
Nu fick jag idag besked om att skuldsanering är beviljad.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Äntligen så fick jag besked att skuldsanering är beviljad och jag kommer vara helt skuldfri januari 2027. Lång tid till dess men ändå det känns skönt att man se ett slut på lidandet och får hopp om ett nytt liv.
Nu har jag en fråga till @Lasseman
Hur blir det rent rättsligt om jag till hösten väljer att gå ner till 50 procent arbete och börja studera samtidigt. Jag kommer ju att förlora halva inkomsten men den kompenseras av studiemedlen och jag kommer fortfarande kunna hålla inbetalningsplanen. Jag har kollat lite i skuldsaneringslagen och kunde inte hitta några lagrum som kunde stoppa det. Har du några tankar om att detta skulle vara problem på något sätt?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 549
Mottagna reaktioner
6 136
Poäng
4 147
Hej alla!

jag ligger i skilsmässa och nu ska vi göra en bodelning då vi äger huset 50% var. Jag har sanering men inte han. Han ska ha kvar huset kan jag bara överlåta det till honom utan att bli utköpt? Kan jag då riskera att bli av med skuldsaneringen för att jag inte tar emot pengar o ger dom till kf?
Det finns nog en risk att det ogillas. Blir du utköpt så blir där pengar till förmån för skulderna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp