• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Jag fick inledande i slutet av januari och godkände betalningsplanen den 27 mars och har inte hört något från kfm sedan dess. Är det normalt att det ska ta så långt tid då handläggaren sa att det skulle ta cirka 1 månad innan jag har fått en slutgiltig besked.
Anledningen till att jag har bråttom är att jag kommer få tillbaka på skatt i början av maj och det hade ju varit trevligt om de inte hamnade hos kfm om jag ändå nu ska få skuldsanering. Det finns så att säga flera håll att fylla när man har levt med löneutmätning i flera år.
hjälper det om jag ringer handläggaren och fråga varför det har tagit sådan tid?
Jag hade inledande och skulle få tillbaka på skatten förra året, ca 8000:-. Behöll det utan att fråga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Det står inte i betalningsplanen att skatteåterbäring ska ingå i betalningsplanen. Inga övriga information om skatteåterbäring heller.
Jo, de står klart och tydligt i inledandet dvs när man får inledande skuldsannering.
Att skatten skall man spara för den kan ev krävas in. Därför pratar man med sin handläggare
Det står följande ordagrant

- Om du får tillbaka på skatten bör du spara de pengarna. Vi kan eventuellt kräva att du ska betala pengarna i din skuldsanering.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag hade inledande och skulle få tillbaka på skatten förra året, ca 8000:-. Behöll det utan att fråga.
Så är de, men dom kan kräva pengarna därför enklare att fråga sin handläggare om ett OK under inledande står följande i informationen man får i inledningsbeslutet.

- Om du får tillbaka på skatten bör du spara de pengarna. Vi kan eventuellt kräva att du ska betala pengarna i din skuldsanering.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag glömde bort två lån när jag sökte skuldsanering. Någon som vet om man kan komplettera? Mailat KF om detta men ör för otålig för svar.. lite panik.
Ingen fara dels har du komplettera detta men även om du inte gjort de kommer borgenären läsa om detta i POIT och då kontakta KFM själva.
För alla skulder som uppstått före beslut om inledande räknas per automatik in i skuldsaneringen (finns vissa fåtal undantag)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Så är de, men dom kan kräva pengarna därför enklare att fråga sin handläggare om ett OK under inledande står följande i informationen man får i inledningsbeslutet.

- Om du får tillbaka på skatten bör du spara de pengarna. Vi kan eventuellt kräva att du ska betala pengarna i din skuldsanering.
Jag hade ingen sådan text i mitt inledandebeslut :)
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Ingen fara dels har du komplettera detta men även om du inte gjort de kommer borgenären läsa om detta i POIT och då kontakta KFM själva.
För alla skulder som uppstått före beslut om inledande räknas per automatik in i skuldsaneringen (finns vissa fåtal undantag)
Är det så, att alla skulder per automatik "ingår" i en skuldsanering? Det låter ju, minst sagt, skönt.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Är det så, att alla skulder per automatik "ingår" i en skuldsanering? Det låter ju, minst sagt, skönt.
Japp så är det, men du har ju ett meddelande krav dvs att du skall meddela dom skulder du vet om så gott det går.
Dvs man kan ju inte bara skit i alla.
Glöms en eller två spelar de mindre roll
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Japp så är det, men du har ju ett meddelande krav dvs att du skall meddela dom skulder du vet om så gott det går.
Dvs man kan ju inte bara skit i alla.
Glöms en eller två spelar de mindre roll
Glömde de två som jag har medlåntagare på eftersom medlåntagaren fortsätter att betala. Men jag vill ju gärna sanera dessa. Känns otroligt klumpigt att missa dom :(
 

ananasen

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Jag undrar hur nya skulder man kan ha för att få sanering? Jag fastnade i ett spelmissbruk och spelade bort enorma summor. Både sparade pengar och lån. Har nu fått utmätning och sökt sanering (för fjärde gången), skulderna är 1-2 år gamla bara. Finns det någon chans överhuvudtaget att få sanering? Jag har gått i terapi och spelar inte längre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp