Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min skuldsanering vinner laga kraft i slutet på veckan. Kan man kolla med TR på fredag tex om det kommit in någon överklagan?

Jag väntar också på att mitt beslut om skusan ska vinna laga kraft. Var det ngn som invände före beslutet?

Jag väntar också på att mitt beslut om skusan ska vinna laga kraft. Var det ngn som invände före beslutet?
Nej. En borgenär som ville ändra nummer på sitt ärende bara. Tror det kommer gå vägen, men man blir lite nojig☹️. Själv?

Nej. En borgenär som ville ändra nummer på sitt ärende bara. Tror det kommer gå vägen, men man blir lite nojig☹️. Själv?
Ingen invände men man blir nojig ändå. Speciellt när ett inkassobolag tar en upplysning efter beslutet.

Har tidigare fått besked om att min ansökan om skuldsanering avslås pga att "du har skuldsatt dig nära i tiden..." "Du har inte visat på att du har slutat skuldsätta dig. Det visar inte heller på att du är fri från ditt spelberoende och vi kan inte se en tydlig brytpunkt för din skuldsättning".

Då är mina funderingar. Vad räknas vara på nära inpå tiden. Någon som har fått beviljad skuldsanering med spelproblem och i så fall hur länge fick ni vänta? Sedan är också det här med "tydlig brytpunkt". Jag går besöker en beroendegrupp veckovis och släkt har möjlighet att ha insyn i min internetbank. Vad mer begärs?

Hej!

Hur nära var dina skulder när du ansökte ?
Du har inte visat på att du har slutat skuldsätta dig och visar inte heller på att du är fri från ditt spelberoende.......

Hur bevisar man att man är spelfri eller hur kan KF kontrollera att du inte slutat spela ?

Vad vill Kronofogden se för bevis ?

Typ kollar de kontotransaktioner, bevis från spelpaus eller intyg på spelbehandling.

Jag vill veta för att jag skulder också p.g.a spelmissbruk och tänkte ansöka om skuldsanering.

Hej!

Hur nära var dina skulder när du ansökte ?
Du har inte visat på att du har slutat skuldsätta dig och visar inte heller på att du är fri från ditt spelberoende.......

Hur bevisar man att man är spelfri eller hur kan KF kontrollera att du inte slutat spela ?

Vad vill Kronofogden se för bevis ?

Typ kollar de kontotransaktioner, bevis från spelpaus eller intyg på spelbehandling.

Jag vill veta för att jag skulder också p.g.a spelmissbruk och tänkte ansöka om skuldsanering.
Det du skriver om åtgörder som bevis för att du slutat spela är nog det som man får visa vid en skuldsanering.

Hej!

Jag sitter och funderar på att söka skuldsanering har minst 750 tusen k skulder som tar säkert 10-15 år att betala.
Är det någon här som har skuldsanering ? Kan mina spara något varje månad ? Hur lever ni?

Alla mina uc försvinner i dec men ligger bak 15 tusen varje månad.

Vet inte om min handläggare tagit semester eller något för har inte hört av henne på mer än en månad och hon svarar inte på mejl heller. Hon höll på att tjafsa om att jag skulle söka a-kassa trots att jag sagt att jag fått avslag och har nu sökt igen och fått avslag igen. Det kan hon knappast se som mitt fel och att jag på något sätt inte försöker förbättra min situation.

Hej!

Jag sitter och funderar på att söka skuldsanering har minst 750 tusen k skulder som tar säkert 10-15 år att betala.
Är det någon här som har skuldsanering ? Kan mina spara något varje månad ? Hur lever ni?

Alla mina uc försvinner i dec men ligger bak 15 tusen varje månad.
Nej, spara ska du inte förvänta dig att du kan göra. Man lever ju på marginalen hela tiden men man lär sig att få ut det mesta av den peng man har till sitt förfogande.

Ok, vet inte om jag ska ansöka eller försöka hålla ut på något sätt till november/de och samla allt, men det är ett tag kvar

Vet inte om min handläggare tagit semester eller något för har inte hört av henne på mer än en månad och hon svarar inte på mejl heller. Hon höll på att tjafsa om att jag skulle söka a-kassa trots att jag sagt att jag fått avslag och har nu sökt igen och fått avslag igen. Det kan hon knappast se som mitt fel och att jag på något sätt inte försöker förbättra min situation.
Ring, där för du info om hon är i tjänst eller ej. De har alltid ett meddelande när de kommer tillbaka alt blir du kopplad till någon annan.

Kanske hemma för Corona symtom men KFM kan väl jobba hemifrån

Det går att spara. De månaderna som är betalningsfria kan man lägga undan/spara pengar.
Lever du snålt för övrigt kan man spara lite även de övriga månaderna.
Man lär sig rätta mun efter matsäck men det är såklart inte enkelt alltid.

Det går att spara. De månaderna som är betalningsfria kan man lägga undan/spara pengar.
Rätt så, sedan får man en buffertpeng varje månad som är tänkt att täcka utgifter som tandläkare mm.

Ok, kanske är värt att ansöka ändå det är tre månader handläggningstid så blir inget svar förens juni isåfall. Kan va nyttigt med att behöva bli lite snål blir så trött på mig själv och pengar! Och tanken att kunna va helt skuldfri efter fem år känns väldigt lockande

vad för typ av bevis
Kontoutdrag?
Intyg på genomgått KBT spelbehandling ?
Jag hade intyg på behandling från psykologen samt kopia på spelpaus och bifogade det i min ansökan. Så de hade underlaget innan de själva begärde ngt, viket ökar chansen för att de ens kan tänka sig att inleda. Jag var inställd på att de skulle begära kontoutdrag men det gjorde inte det och jag hade heller inget att dölja. Fick inledande i sept 2019 och tog min sista lån maj 2018 viket de ansåg var en tydlig brytpunkt. Spelfri i 10 mån vid inledande numera 1,5 år:) Min skuldsättning uppstod år 2007 pga överkonsumtion som sedermera gick över till spelberoende.

Måste säga att det är godtyckliga bedömningar avseende ”tydlig brytpunkt” och synen på spelberoende. Har läst om folk härinne som har haft samma förutsättningar som mig men ändå fått avslag.

Jag är evigt tacksam för denna chans.

Tack snälla:)Dock kommer jag inte slappna av förrän det vunnit laga kraft. Hur går det för dig?
Nej det förstår jag, men allt skall nog gå vägen. Min handläggare ringde idag och sa att alla inkommit med kvittens på betalplan och ingen hade invändningar. Hon undrade om något hade ändrats och skulle kika igenom allt och ta beslut i dagarna. Fick ju en ny handläggare innan betalplan så hon vill väl bara dubbelkolla antar jag. Nu är det nervösa dagar att vänta!!😱:axelryck:

Om det kan betalas på 10-15 år är du inte nödvändigtvis kvalificerat insolvent

Nej det förstår jag, men allt skall nog gå vägen. Min handläggare ringde idag och sa att alla inkommit med kvittens på betalplan och ingen hade invändningar. Hon undrade om något hade ändrats och skulle kika igenom allt och ta beslut i dagarna. Fick ju en ny handläggare innan betalplan så hon vill väl bara dubbelkolla antar jag. Nu är det nervösa dagar att vänta!!😱:axelryck:
Tjohoooo! Låter lovande! Min handläggare hade fullt upp och hade inte haft tid att titta på mitt ärende i över en månad fastän alla inkommit med svar utan invändningar. Fick en ny handläggare som hade endast en dag. Hen ringde mig för att stämma av allt och tog beslut samma dag.

Nä, gick hos en skuld rådgivning och hon sa med att jag troligtvis skulle bli nekad skuldsanering eftersom jag inte har "skulder" utan att kfm ser allt som lån. Ja jag hade nog kunnat bli av med allt på 6 år till och med om jag fick ett samlingslån men har 13 st ff fram till nov/dec vet inte hur jag ska hålla mig så länge, men skulle de gå till inkasso så går de kanske göra en avbetalningplan så inget gå vidare har verkligen lärt mig något nu och vill bara ordna upp allt

Just ja, glömde att det numera är två betalningsfria månader.

Jag hade intyg på behandling från psykologen samt kopia på spelpaus och bifogade det i min ansökan. Så de hade underlaget innan de själva begärde ngt, viket ökar chansen för att de ens kan tänka sig att inleda. Jag var inställd på att de skulle begära kontoutdrag men det gjorde inte det och jag hade heller inget att dölja. Fick inledande i sept 2019 och tog min sista lån maj 2018 viket de ansåg var en tydlig brytpunkt. Spelfri i 10 mån vid inledande numera 1,5 år:) Min skuldsättning uppstod år 2007 pga överkonsumtion som sedermera gick över till spelberoende.

Måste säga att det är godtyckliga bedömningar avseende ”tydlig brytpunkt” och synen på spelberoende. Har läst om folk härinne som har haft samma förutsättningar som mig men ändå fått avslag.

Jag är evigt tacksam för denna chans.

Hej!

Tack så mycket för svaren.

Jag har stängt av mig på spelpaus.
Jag går hos psykogen en KBT behandling, några gånger kvar.

Men man kan inte bifoga filer i ansökan om skuldsanering .

Hur gjorde du ?

Någon som fått beviljad skuldsanering med lån väldigt tätt inpå ansökan eller till och med efter ansökan?

Någon som fått beviljad skuldsanering med lån väldigt tätt inpå ansökan eller till och med efter ansökan?
Efter ansökan är garanterat avslag.
Jag tog mitt sista lån tre månader innan ansökan och fick redovisa att de lånen gick till att betala andra lån.

Jag hoppas verkligen att ingen beviljas med lån tagna efter ansökan

Jag tog lån tre månader innan ansökan, fem månader innan inledande. Jag har dock inget spelberoende, överkonsumtionsproblem el. liknande. Sista lånet var också en bråkdel av totala skulden, majoriteten av skulderna hade flera år på nacken. Tror sådana omständigheter spelar in, den berömda helhetsbedömningen.

Hej!

Tack så mycket för svaren.

Jag har stängt av mig på spelpaus.
Jag går hos psykogen en KBT behandling, några gånger kvar.

Men man kan inte bifoga filer i ansökan om skuldsanering .

Hur gjorde du ?

Jag kunde bifoga dokument i det gamla systemet. Intyget från pyskologen var dock inte klar när jag ansökte. Fick rådet av kfm att vänta in mitt ärendnr (när man får bekräftelse på att de tagit emot ansökan) och skicka intyget i efterhand med hänvisning till ärendenr. Skickade intyget ca två veckor efter ansökan

Jag kunde bifoga dokument i det gamla systemet. Intyget från pyskologen var dock inte klar när jag ansökte. Fick rådet av kfm att vänta in mitt ärendnr (när man får bekräftelse på att de tagit emot ansökan) och skicka intyget i efterhand med hänvisning till ärendenr. Skickade intyget ca två veckor efter ansökan

OK tack för svaren

Hur funkar de med skuldsanering om jag blir av med jobbet o går på a kasssan

omprövning

men lär knappa bli nått o pynta in så vad säger borgenärerna då finns risken att bli av med den tro?

Hur funkar de med skuldsanering om jag blir av med jobbet o går på a kasssan

omprövning

men lär knappa bli nått o pynta in så vad säger borgenärerna då finns risken att bli av med den tro?

Absolut NEJ på sista frågan! Så länge du inte själv är skyldig till att Du blir av med jobbet och du begär omprövning, så kan INTE Din skuldsanering hävas.

Absolut NEJ på sista frågan! Så länge du inte själv är skyldig till att Du blir av med jobbet och du begär omprövning, så kan INTE Din skuldsanering hävas.
De kan ju säkert komma med en del synpunkter och ifrågasätta (som många av dem gör utan egentlig grund när beslutet tas) utan att det leder någonvart.

Om man får inledande skuldsanering då får man en anmärkning? Även om skuldsaneringen avslås senare?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp