• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Borde väl inte vara någon fara. Den är ju inte din i juridisk mening, och iom att du har skuldsanering kommer ju inte heller utmätning på fråga. Det finns enligt hörsägen sådana fall där en lånad bil blivit utmätt.

Problemet kommer väl till om det är moraliskt förenligt, alltså, lån vs ekonomisk rehab, även om de på pappret inte är dina. Men jo, visst måste det vara så, om kostnaderna blir LÄGRE och dessutom underlättar vardagen säger den moraliska kompassen ja :)

Jag har för tillfället ingen egen bil utan använder min sambos, mest hela tiden, då hon nära på aldrig nyttjar den. Det är ju i princip samma sak, skillnaden är ju att du får ett annat upplägg ”i smyg”, då omöjligt att då reda på skulle jag säga.

Så lycka till med bilköpet

Bilen kommer vara hans och han ska åka och välja vilken bil då han vet bättre det är därför jag undrar då han inte ens påstår att jag får den utan han anser att det är bättre att jag får låna en bra bil att åka runt med så kan jag skaffa mig en bättre när jag är ute ur skiten istället för att kasta pengar i sjön typ.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mittnyaliv

Viktig medlem
Poäng: 91
Blev medlem
19 December 2018
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
22
Poäng
91
Bilen kommer vara hans och han ska åka och välja vilken bil då han vet bättre det är därför jag undrar då han inte ens påstår att jag får den utan han anser att det är bättre att jag får låna en bra bil att åka runt med så kan jag skaffa mig en bättre när jag är ute ur skiten istället för att kasta pengar i sjön typ.

Låter vettigt!
 

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Nu har jag en fundering igen..
Jag har ju fått brev om hur mycket som ska till kfm varje månad och ett förbehållsbelopp. Vilken summa ska jag gå efter? Mitt förbehållsbelopp eller det som går in till kfm? Alltså om jag jobbar extra nån månad, behåller jag det eller går det till kfm eftersom jag har beloppet jag får behålla? Går allt jag tjänar utöver förbehållsbeloppet direkt till kfm? Svårt att förklara..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 549
Mottagna reaktioner
6 136
Poäng
4 147
Nu har jag en fundering igen..
Jag har ju fått brev om hur mycket som ska till kfm varje månad och ett förbehållsbelopp. Vilken summa ska jag gå efter? Mitt förbehållsbelopp eller det som går in till kfm? Alltså om jag jobbar extra nån månad, behåller jag det eller går det till kfm eftersom jag har beloppet jag får behålla? Går allt jag tjänar utöver förbehållsbeloppet direkt till kfm? Svårt att förklara..
Förbehållsbeloppet är det du behåller.
Det du tjänar över det får du behålla men se till att du inte tjänar för mycket regelbundet.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Fick bekräftelse att det var inkommet ansökan om skuldsanering idag så nu är det väl bara vänta och hoppas.
Är det fram till besked om inledande som är 5 månader? Att dom meddelar att dom börjar granska?
Nu ligger de väl på cirka 6 månader till de börjar arbeta med ansökan

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html

Min första ansökan tog cirka 5 månader tills de började med den sen yttligare fyra månader till avslaget

Denna gång tog de 6 månader och cirka en vecka o inledande
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Nu har jag en fundering igen..
Jag har ju fått brev om hur mycket som ska till kfm varje månad och ett förbehållsbelopp. Vilken summa ska jag gå efter? Mitt förbehållsbelopp eller det som går in till kfm? Alltså om jag jobbar extra nån månad, behåller jag det eller går det till kfm eftersom jag har beloppet jag får behålla? Går allt jag tjänar utöver förbehållsbeloppet direkt till kfm? Svårt att förklara..
Jag fattar vad du menar :) Det är det "fasta" beloppet som ska betalas till KFM varje månad, förbehållsbeloppet är det minsta du får behålla, kan bli aktuellt om du blir sjukskriven och inte får ut så mycket i lön/ersättning. Så allt extra får du behålla, som semesterersättning, övertid e t c.
 

Pandis79

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
15 September 2018
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Är det någon som vet vad som avgör i vilken region ens skuldsaneringsansökan hamnar? Är det slump? Jag tänker mest om man bor t ex i Malmö får man då i Malmö? Eller det slumpas?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 953
Mottagna reaktioner
6 144
Poäng
3 907
Är det någon som vet vad som avgör i vilken region ens skuldsaneringsansökan hamnar? Är det slump? Jag tänker mest om man bor t ex i Malmö får man då i Malmö? Eller det slumpas?

Skuldsaneringshandläggare som blir ledig, tar nästa person på tur, så att säga. Ditt ärende kan således lika väl hamna hos Skusan i Östersund, som Gbg eller Malmö... eller de övriga ställena.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp