• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Jag fick skuldsanering 2017, misskötte den är 2018 och fick då begära omprövning som avslogs vilket innebar att jag fick behålla min skuldsanering vilket också var min önskan.

En nyfiken fråga och du behöver såklart inte svara om du inte vill, men hur lång tid tog handläggningen av den omprövningen? Lika lång tid som vanlig omprövning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Tack så mycket för alla svar. Jag kommer sätta mig nu i veckan och fylla i min nya ansökan. Kan bara hoppas att det går bättre denna gång. Tycker också att det är bedrövligt långa
handläggningstider. Statliga verk utan konkurrens i ett nötskal. Jag tycker också att man borde komma före i kön när man söker en andra gång.

Det vore nog en rätt dålig idé då det skulle ge ett incitament att söka om och om igen. Får man avslag finns det ju skäl till det.
 

Molla

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
14 December 2018
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
30
Poäng
126
Hmm ang spelmissbruk & skuldsanering, från 1 januari 2018(?) anses väl spelmissbruk vara en sjukdom och bör inte vara ett hinder för skuldsanering? Om man jobbar för att bli spelfri vill säga.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Hmm ang spelmissbruk & skuldsanering, från 1 januari 2018(?) anses väl spelmissbruk vara en sjukdom och bör inte vara ett hinder för skuldsanering? Om man jobbar för att bli spelfri vill säga.
Det behöver inte vara ett hinder , men beroende på hur handläggaren ser på det kan det variera hur länge man behöver ha varit spelfri/ går i eller har gått i behandling för att bli beviljad.
 
Senast ändrad:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Tja, det kanske är så att det inte läggs oändliga resurser på just detta. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta skattebetalare tycker att det är bra.
Desto större anledning till digitalisering, som jag förstår det har KFM inte världens modernaste system, kan ju inte ens skicka post till Kivra. Man kan både bli snabbare och ekonomiskt effektivare om man har bra IT-stöd. Sedan är det ingen barnlek att digitalisera en statlig myndighet, vi vet ju vad som hände på Transportstyrelsen, mycket legal att ta hänsyn till.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Det hade varit schysst om man kunde följa sitt skuldsan-ärende digitalt. Se status, när anmälan skickades in, vem som är handläggare, vilket kontor, betalplan när den är färdigställd osv, allt via BankID. Vi har högar med papper från KF därhemma... Läste att Pensionsmyndigheten vill sluta skicka ut de orangea pensionkuverten och gå över till mer digitala besked, så antar att detta ligger i pipelinen även för KF. Även om det säkert är ett jätteprojekt. Alternativet med pappersutskick kan ju fortfarande finnas kvar om man föredrar det. Varsågod KF för gratis feedback ;)
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Det hade varit schysst om man kunde följa sitt skuldsan-ärende digitalt. Se status, när anmälan skickades in, vem som är handläggare, vilket kontor, betalplan när den är färdigställd osv, allt via BankID. Vi har högar med papper från KF därhemma... Läste att Pensionsmyndigheten vill sluta skicka ut de orangea pensionkuverten och gå över till mer digitala besked, så antar att detta ligger i pipelinen även för KF. Även om det säkert är ett jätteprojekt. Alternativet med pappersutskick kan ju fortfarande finnas kvar om man föredrar det. Varsågod KF för gratis feedback ;)

Det hade varit väldigt smidigt, kan hoppas att de bygger ut systemet så pass inom en snar framtid. Borde spara väldigt mycket tid både för handläggare och sökande :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Det vore fantasiskt att få all post i Kivra.
Då hade man sluppit springa ner till lådan med hjärtat i halsen alt gallopera hem från tåget efter jobb som en jävla häst som har en morot framför sig.
Denna ovisshet och stress är olidlig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp