• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Ser nog att skuldsanering blir enda hållbara utvägen för dig.

Men kan man få skuldsanering om man har 370 000 i lån? Det är inte ens 500 000. Så ni tror det är smartare att betala på mannens lån och skita i mina.
Så att han slipper att så mycket i lån går till kfm, kanske är dåligt om det är så många lån och så stor summa, dyrt i slutändan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Och hur ska man göra.
Kan nog få in 100 000 på att sälja bil med mera och har ju inga skulder hos kfm än på några månader.
Är det smartaste då att lägga alla pengar på den man inte ska löneutmäta? Så att min mans skulder går ner med 100 000 kronor, vilket gör att alla mina 17 sms lån går till kronofogden.
Känns så sjukt att hjälpa honom bara för jag har trott att han ligger mer risigt till som har dubbelt i storlek lån och dessutom 2 anmärkningar. Trodde det vore smartare att skita i hans och hålla mig undan anmärkningar för att ta samlingslån sen och låta mig betala ner sms lån.

Jag har ringt runt en massa idag och gjort avbetalningsplaner på saker innan det gått till inkasso, jag är den aktiva på det sättet medan han gillar att laga mat och baka. Känns riskabelt att låta honom bli den som ska hålla koll på ekonomin som inte har bra minne. (Typ kommer inte ihåg alla summor på alla lån i huvudet som jag och lånebolag) men älskar honom ändå.
 
Senast ändrad:

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag tänker att det vore bättre att rädda mig som har lite lån, inte betala hans grejer och kunna betala mina plus spara och sen bli av med mina lån ganska fort så jag kan söka samlingslån och han kan söka skuldsanering.
Ser ni något negativt med den planen?
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Nej, dels har jag gamla skuldsaneringen och dels var det här från början hans skuld som jag gick in som medlåntagare för. När han slutade betala kom avierna till mig och när jag inte klarad av att betala gick hela skulden till kronofogden och genererade min första betalningsanmärkning. Inga nya avier har skickats ut och skulden ingår i sin helhet i min sanering. När den är klar kommer resterande skuld vara 100% hans, oavsett hur mycket eller lite jag har betalat. Om han får skuldsanering innan jag är klar kommer den räknas i som helhet även för honom.

vet inte om det är annorlunda med den nya skuldsaneringen, men för mig är det iaf så att 100% av skulden är med i min skuldsanering, ändå måste mitt ex betala amortering och ränta varje månad eftersom hon står med på lånet. Det medför att lånet kommer vara avbetalt om 3 år. Trots det så ska jag betala till dem under 5 år. Efter det måste jag kräva tillbaka det som betalats för mycket. Har pratat med både min handläggare om det och en annan kille på kronofogdens kundtjänst och båda säger samma sak. Kanske @Lasseman vet vad som gäller?

Känns rätt surt för mig att betala skuldsaneringen + ca 2000 till mitt ex varje månad...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
vet inte om det är annorlunda med den nya skuldsaneringen, men för mig är det iaf så att 100% av skulden är med i min skuldsanering, ändå måste mitt ex betala amortering och ränta varje månad eftersom hon står med på lånet. Det medför att lånet kommer vara avbetalt om 3 år. Trots det så ska jag betala till dem under 5 år. Efter det måste jag kräva tillbaka det som betalats för mycket. Har pratat med både min handläggare om det och en annan kille på kronofogdens kundtjänst och båda säger samma sak. Kanske @Lasseman vet vad som gäller?

Känns rätt surt för mig att betala skuldsaneringen + ca 2000 till mitt ex varje månad...

Det må ja säga låter tufft att betala 2000kr varje månad till Ditt ex... Hur fixar Du det? Lever du på vatten & bröd eller?!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
vet inte om det är annorlunda med den nya skuldsaneringen, men för mig är det iaf så att 100% av skulden är med i min skuldsanering, ändå måste mitt ex betala amortering och ränta varje månad eftersom hon står med på lånet. Det medför att lånet kommer vara avbetalt om 3 år. Trots det så ska jag betala till dem under 5 år. Efter det måste jag kräva tillbaka det som betalats för mycket. Har pratat med både min handläggare om det och en annan kille på kronofogdens kundtjänst och båda säger samma sak. Kanske @Lasseman vet vad som gäller?

Känns rätt surt för mig att betala skuldsaneringen + ca 2000 till mitt ex varje månad...

Kanske är så det funkar vet inte faktiskt
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 527
Mottagna reaktioner
6 128
Poäng
4 147
Och jo barnen märker ingenting av att vi bakar mer och lagar mer mat, det är snarare bra ändring. Kläder tycker jag inte om att köpa nytt för det känns onödigt men kanske när barnen är äldre och kräver det. :) leksaker brukar jag köpa second hand. Har inte ändrat mig och börjat dra ner på deras saker, har bara aldrig vant barnen vid lördagsgodis, nya leksaker ständigt eller nya kläder för det är snordyrt. Hade nog varit så oavsett skulder eller inte. En bilbana för 800, osv. nej tack. Sen förstår jag att folk hatar second hand med men jag älskar det.
Hur kan du ha så mycket prylar som genererat så mycket pengar om du inte gillar att konsumera nya saker ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 527
Mottagna reaktioner
6 128
Poäng
4 147
Skrev in 3 barn och att jag får 11700 efter skatt, då blev disponibelt belopp för kronofogden över 7000 och förbehållsbelopp bara 4000. Men att behålla 4000 kr när el och sopor och sånt drar iväg som man inte ens fick skriva in är konstigt?
Står 0 kr i skatt för att jag skrev in inkomsten efter skatt.
4000 klarar man sig inte på. Eller får man behålla underhållsbidrag och barnbidrag? För då blir det lite över 9000 sammanräknat.

Det stod dock att det drogs av pengar på grund av att jag får in 3250 i underhåll och barnbidrag på ett barn.
Ja, det är utöver förbehållet dvs det får du behålla
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Fråga angående ansökan. Behöver frugan uppge att hon har 3000 kr på ett sparkonto i tillgångar? Min fru är mammaledig till nästa vår så blir lite svårt att fylla i inkomst där. Vissa månader får hon 5000 kr, andra 6000. Några tips på hur och vart jag ska fylla i hennes nuvarande inkomst?
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Det må ja säga låter tufft att betala 2000kr varje månad till Ditt ex... Hur fixar Du det? Lever du på vatten & bröd eller?!

Har inga kostnader direkt har mat betald på jobb och får extra pengar från skuldsaneringen som täcker bensinkostnaden till jobb. Jobbet betalar även min telefon, så av mina ca 6000 jag har över så går 2000 till exet ca 500 till mat på helgerna 112:- till a-kassan och resten ca 3000 använder jag till nöjen eller sparar. Är betydligt mer än jag haft över tidigare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp