• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det var ungefär det jag också kom fram till. Din lön netto med jämkning borde väl ligga på CIRKA 40.000 om du hade jämkat. Säg att 30.000 ska gå till detta då X 10 månader = 300.000 kronor. Tar vi detta gånger 5 år så blir det 1.500.000 eller då utan jämkning verkar det som att dom landar på 920.000

Man kan ju inte säga att du inte har gjort rätt för dig. Du kommer ju att ha betalat av alla dina skulder i princip beloppet du lånade + skälig ränta.

Skuldsanering är fel ord i det sammanhanget. Borde heta "Skuldåterbetalning med skälig ränta"

Skuldsanering för mig är om man ha skuld på 2.000.000 men får betala tillbaka typ en tredjedel eller fjärdedel. Här saneras ingenting utan man betalar i princip varenda krona.

Mina skulder har uttryckligen skenat iväg sedan ja släppte mina lån i mars förra året...
Har man, som jag, två stora lån på totalt 530tkr till en månadsränta om 20% INNAN jag släppte och som sedan blev 30% när jag väl släppte, så säger det sig självt vilket skräck scenario det blir :(
Sen kan man lägga till skulder hos t.ex EverydayPlus & andra till kanske ännu hemskare räntor...

Jag mår fysiskt illa !!! :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Är Du säker på att det är 4000-5000kr netto per månad som gäller, för ja kan inte utläsa just det i de handlingar jag har tagit del av...? Där står bara att inkomst ökning motsvarande 4000-5000kr/mån skall skickas in för omprövning...

Självklart är det bara positivt att öka sina inkomster även om det kräver omprövning... Skulle aldrig tacka nej till högre lön :)
Mer exakt så står det i Kronofogdemyndighetens ställningstagande Nr 8/16/Skusan om omprövning (som en av flera punkter): Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4000-5000 kr eller mer per månad.

Det går ju att öka betalningsutrymmet på andra sätt än genom löneförhöjning förstås (flytta ihop eller isär, minskade resekostnader, minskade boendekostnader, partner får jobb osv) men om vi håller oss till lön bör det betyda nettoökning.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
BESLUT OM SKULDSANERING !!!

Idag kom samtalet från min handläggare om att beslutet om skuldsanering är taget.
Vi hade ett långt och fint samtal, som han avslutade med följande citat:

”Under alla mina år som Skuldsaneringshandläggare, så har jag aldrig träffat på någon som vill göra så rätt för sig, som Du vill”.

Fina ord, som stämmer på pricken!
Idag är jag TACKSAM !! ❤️❤️
STORT GRATTIS!!!! Kramar från Lize
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Inte räknar de in traktamente i betalningsutrymmet? Funderar på att söka en intern position med ett lönepåslag på 5000 samt frekventa resor (som då ger traktamente). Får jag den blir det hursomhelst omprövning.
 

FrkFräken76

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
3 Juni 2019
Meddelanden
95
Mottagna reaktioner
106
Poäng
287
Jag läser nu att man inte behöver begära omprövning om man inte får en ökning med 4000-5000 i månaden är det innan eller efter skatt? Min chef erbjöd mig idag att få gå upp till 100% (jobbar 90% nu pga att tjänsten var det när jag sökte den) , jag får då lite andra ansvar. Det innebär att min lön ökar från 24480 kr till 27200 kr innan skatt. Är ju inte jättemycket pengar vi pratar om här men jag vill inte hamna i en sits där jag sen får förlängning med 2 år för att jag gjort fel .
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag läser nu att man inte behöver begära omprövning om man inte får en ökning med 4000-5000 i månaden är det innan eller efter skatt? Min chef erbjöd mig idag att få gå upp till 100% (jobbar 90% nu pga att tjänsten var det när jag sökte den) , jag får då lite andra ansvar. Det innebär att min lön ökar från 24480 kr till 27200 kr innan skatt. Är ju inte jättemycket pengar vi pratar om här men jag vill inte hamna i en sits där jag sen får förlängning med 2 år för att jag gjort fel .
Det är när betalningsutrymmet ökar med 4000-5000 som det blir aktuellt med omprövning. Du är alltså inte i närheten om du får en bruttolöneökning på 2720.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Du citerade mitt med, då är det ganska lätt att tro att det är det du svarar på..
Ja men vi har förmågan att missförstå ibland. Och inte skulle jag bli upprörd över ditt inlägg så känslig är jag inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp