• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Om jag förstår reglerna rätt, så är det 4 eller fler upprepade uteblivna betalningar som kan leda till omprövning av beslut?
Iallafall om jag tolkar länkarna som jag bifogade rätt...
Så har jag med tolkat det. Men samtidigt så beror det på övriga omständigheter.

I mitt fall var det en betalning (av ett stort antal betalningar jag gör varje månad) som saknades eftersom det inkassobolag som skulle ha den inte fanns vid det tillfället så jag kunde inte betala. Sedan dök det upp med nytt namn ett halvår? senare och ytterligare ett halvår efter det kom de på att jag skulle ha betalat några hundralappar som de inte fått och så skickade de in en begäran om upphörande av min skuldsanering. Men de hade inte meddelat mig något om detta. Och begäran avslogs.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Tror jag bara sett en gång att man begärt indrivning av beloppen i skuldsaneringen, så dom är tydligen snäll borgenärerna.
Den gången tror jag dessutom en kollega avregistrerade målet eftersom det fanns skuldsanering..
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Tror jag bara sett en gång att man begärt indrivning av beloppen i skuldsaneringen, så dom är tydligen snäll borgenärerna.
Den gången tror jag dessutom en kollega avregistrerade målet eftersom det fanns skuldsanering..
Vadå snäll? Det står ju ganska tydligt att man kan ligga efter i 4 mån. Och efter det kan de ju begära omprövning, vilket kan leda till upphävande eller förlängning. När menar du att de istället skulle skicka till indrivning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Vadå snäll? Det står ju ganska tydligt att man kan ligga efter i 4 mån. Och efter det kan de ju begära omprövning, vilket kan leda till upphävande eller förlängning. När menar du att de istället skulle skicka till indrivning?

Snäll som inte skickar in för verkställighet för att faktiskt få ut pengarna dom ska få ja.
Det står ju omskrivet om det i den däe pdfen ni läser i, inga konstigheter alls.
 

FrkFräken76

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
3 Juni 2019
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
109
Poäng
287
Sicket ångest påslag... Finner mitt namn i PoIt... :oops:

Nog för att ja e galet tacksam över att skuldsaneringen gick igenom med tanke på att ja inte hade rätt ut denna soppa på egen hand, men ja hoppas denna dag flyger iväg, så mitt namn försvinner från dagens ”skörd”... :(

Jag har ju känt ett rätt stort lugn i både kropp och själ när jag slutligen landade i allt förra sommaren...

Jag hoppades att detta ”lugn” skulle ersättas av glädje när jag väl erhöll skuldsaneringen, men i själva verket verkar ja gå in i någon form av ”sorgearbete”.

Sorg över att jag verkligen nådde ”rock bottom”. Sorg över att JAG, med för övrigt sunda värderingar, nådde vägs ände & inte kunde hantera min egen ekonomi - det absolut mest fundamentala i en vuxen människas liv.

Hur mådde Ni andra när Er skuldsanering ”kickade igång”?! ❤️

Jag mådde jäkligt bra tills jag såg mitt namn också på beviljad skuldsanering då jag genom resan bytt namn från ett supervanligt namn till ett mer ovanligt och då helt plötsligt så kändes det som alla skulle få veta. Väldigt många har ju inte vetat hur jag haft det ekonomiskt utan jag har ju lyckats dölja det rätt väl. Men efter alla turer med exet med polisanmälningar och hot, så har jag öppnat upp mig och berättat allt för många människor och helt plötsligt så mår jag 100 gånger bättre. Det har också gått 6 månader på min skuldsanering så bara 4,5 år kvar :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Sicket ångest påslag... Finner mitt namn i PoIt... :oops:

Nog för att ja e galet tacksam över att skuldsaneringen gick igenom med tanke på att ja inte hade rätt ut denna soppa på egen hand, men ja hoppas denna dag flyger iväg, så mitt namn försvinner från dagens ”skörd”... :(

Jag har ju känt ett rätt stort lugn i både kropp och själ när jag slutligen landade i allt förra sommaren...

Jag hoppades att detta ”lugn” skulle ersättas av glädje när jag väl erhöll skuldsaneringen, men i själva verket verkar ja gå in i någon form av ”sorgearbete”.

Sorg över att jag verkligen nådde ”rock bottom”. Sorg över att JAG, med för övrigt sunda värderingar, nådde vägs ände & inte kunde hantera min egen ekonomi - det absolut mest fundamentala i en vuxen människas liv.

Hur mådde Ni andra när Er skuldsanering ”kickade igång”?! ❤️
Min glädje har faktiskt inte infunnit sig.
Känner fortfarande en konstig tomhet.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Såg en kvinna född -31 i poit idag som fått inledande.
88 år!
Undras vad hennes livshistoria varit.
Även om min glädje uteblivit så är jag tacksam över att bli skuldfri när jag är lite över 50.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Såg en kvinna född -31 i poit idag som fått inledande.
88 år!
Undras vad hennes livshistoria varit.
Även om min glädje uteblivit så är jag tacksam över att bli skuldfri när jag är lite över 50.

Får hoppas hon är pigg nog att överleva skuldsaneringen.
Skulle kunna vara en som söker upprepade gånger men aldrig slutför.. hört talas om några sådana
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Såg en kvinna född -31 i poit idag som fått inledande.
88 år!
Undras vad hennes livshistoria varit.
Även om min glädje uteblivit så är jag tacksam över att bli skuldfri när jag är lite över 50.

Det händer ju att äldre blir blåsta på ålderns höst av olika bedragare som antingen ringer eller knackar på och säljer saker till dem som de inte vill ha. Finns även såna som stjäl deras plånböcker och tar ut pengar och sen köper saker i deras namn. När den äldre väl fattar vad som hänt, genom anhöriga, och polisanmäler så är skadan redan skedd.

Så personen behöver ju inte ha levt ett liv i skuldsättning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Det händer ju att äldre blir blåsta på ålderns höst av olika bedragare som antingen ringer eller knackar på och säljer saker till dem som de inte vill ha. Finns även såna som stjäl deras plånböcker och tar ut pengar och sen köper saker i deras namn. När den äldre väl fattar vad som hänt, genom anhöriga, och polisanmäler så är skadan redan skedd.

Så personen behöver ju inte ha levt ett liv i skuldsättning.

Ett par sådana har man haft på bordet, rätt tragiskt, har för mig att huset såldes för en av dom..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp