• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Allt syns väl ?
Bruttolön och vad som dragits i skatt.
Nja, jag har ju avdrag för kostnader som gör att den beskattningsbara inkomsten minskar. Det är den summan som syns vid en kreditupplysning iallafall.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Haha, jag har spenderat ganska mycket tid med att leta information om omprövningar och verkligen satt mig in i reglerna. Har själv bytt jobb och fått ordentliga lönepåslag, men samtidigt fått ökade kostnader som tar ut betalningsutrymmet, samtidigt som jag har en man som är utan inkomst och har kravet på omprövning hängandes om han får inkomst. Kommer snart inte undan att begära omprövning då min lön nu har ökat med 7700 brutto sedan skuldsaneringen inleddes för drygt 3 år sedan. Vill dock vänta ett litet tag till för att se om guben får jobb och om jag blir aktuell på nya interna tjänsten.

Och så har jag ju upplevt en omprövningsansökan från en borgenär pga utebliven betalning. Helt plötsligt fick jag ett brev med kronofogdens beslut om avslag på omprövningsansökan.

Om jag förstår reglerna rätt, så är det 4 eller fler upprepade uteblivna betalningar som kan leda till omprövning av beslut?
Iallafall om jag tolkar länkarna som jag bifogade rätt...
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Om jag förstår reglerna rätt, så är det 4 eller fler upprepade uteblivna betalningar som kan leda till omprövning av beslut?
Iallafall om jag tolkar länkarna som jag bifogade rätt...

Så stod det, ja. Jag har hört om flera fall där man låtit bli att betala i tre månader för att "spela in lite extrapengar" och sen fått be anhöriga om hjälp för att kunna betala ikapp innan saneringen upphävs.

Ja, sen finns det ju många fall där saneringen faktiskt upphävs på grund av misskötta betalningar också.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Så stod det, ja. Jag har hört om flera fall där man låtit bli att betala i tre månader för att "spela in lite extrapengar" och sen fått be anhöriga om hjälp för att kunna betala ikapp innan saneringen upphävs.

Ja, sen finns det ju många fall där saneringen faktiskt upphävs på grund av misskötta betalningar också.

Är inte det sak samma mer eller mindre - uteblivna eller misskötta betalningar? De spelar väll i samma division... typ?!
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Är inte det sak samma mer eller mindre - uteblivna eller misskötta betalningar? De spelar väll i samma division... typ?!

Jo, så betraktar KFM det. Men betalar man in det som fattas innan månad fyra löper ut så klarar man sig.
 

Bobbis

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
25 Februari 2019
Meddelanden
157
Mottagna reaktioner
245
Poäng
397
Kan tycka att om man nu ska hänvisa till en ekonomisk rehabilitering så är det Hyra/Skusan som gäller i första hand... att folk sätter en sådan här möjlighet på spel är för mig ofattbart....
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Nog för att ja e galet tacksam över att skuldsaneringen gick igenom med tanke på att ja inte hade rätt ut denna soppa på egen hand, men ja hoppas denna dag flyger iväg, så mitt namn försvinner från dagens ”skörd”... :(

Jag har ju känt ett rätt stort lugn i både kropp och själ när jag slutligen landade i allt förra sommaren...

Jag hoppades att detta ”lugn” skulle ersättas av glädje när jag väl erhöll skuldsaneringen, men i själva verket verkar ja gå in i någon form av ”sorgearbete”.

Sorg över att jag verkligen nådde ”rock bottom”. Sorg över att JAG, med för övrigt sunda värderingar, nådde vägs ände & inte kunde hantera min egen ekonomi - det absolut mest fundamentala i en vuxen människas liv.

Hur mådde Ni andra när Er skuldsanering ”kickade igång”?! ❤️
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Sicket ångest påslag... Finner mitt namn i PoIt... :oops:

Nog för att ja e galet tacksam över att skuldsaneringen gick igenom med tanke på att ja inte hade rätt ut denna soppa på egen hand, men ja hoppas denna dag flyger iväg, så mitt namn försvinner från dagens ”skörd”... :(

Jag har ju känt ett rätt stort lugn i både kropp och själ när jag slutligen landade i allt förra sommaren...

Jag hoppades att detta ”lugn” skulle ersättas av glädje när jag väl erhöll skuldsaneringen, men i själva verket verkar ja gå in i någon form av ”sorgearbete”.

Sorg över att jag verkligen nådde ”rock bottom”. Sorg över att JAG, med för övrigt sunda värderingar, nådde vägs ände & inte kunde hantera min egen ekonomi - det absolut mest fundamentala i en vuxen människas liv.

Hur mådde Ni andra när Er skuldsanering ”kickade igång”?! ❤️
Är ingen känslomänniska och för mig var det en del turer fram och tillbaka med överklagande och sedan väntan och daglig koll på poit. När mitt namn till sist dök upp kunde jag släppa den ritualen och börja tänka framåt igen.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Är ingen känslomänniska och för mig var det en del turer fram och tillbaka med överklagande och sedan väntan och daglig koll på poit. När mitt namn till sist dök upp kunde jag släppa den ritualen och börja tänka framåt igen.

Jo jag vet hur Du har haft det... Har följt Dig inne på ett annat forum där Du är/varit aktiv oxå... ;)

Jag är dock en enorm känslomänniska som just nu ”klankar ner på mig själv”...

Jag hoppas kunna landa i detta inom sinom tid, släppa det som varit, ältandet & istället kunna fokusera på att jag går en ljusare framtid till mötes... :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp