• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

räknenisse

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
18 Januari 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Jo det kan jag göra, det va d min handläggare sa jag skulle. Känns lite nervöst å vänta bara, ifall nån borgenär hinner begära omprövning först :confused:
Enligt Kronofogdemyndighetens ställningstagande Dnr 840 24217-18/121 (ganska nytt) -
"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
- Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
- Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
- Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."
Observera den otydliga skrivningen - "indikerar". Detta "indikerar" att så länge du, Caroline, betalar enligt gällande betalningsplan händer inget från borgenärernas sida. Om du hela tiden säger till KF vad du vet om din inkomst kommer dom inte att avbryta din skuldsanering. Att sen KF besluten kan ta tid är en annan sak.
Oroa dig inte! Betala enligt plan och hör med KF när du vet vad du tjänar.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
De får inte dina inkomstuppgifter så lätt tror jag. Så det borde vara lugnt att avvakta någon månad tills man har facit.

Nä, hur skulle dom (borgenärerna) få tillgång till det?! Att allmänheten (dvs borgenärerna) skulle kunna inhämta ens månatliga inkomstuppgifter hos Skatteverket stämmer INTE och det har vi diskuterat tidigare oxå.
Det är BARA vissa myndigheter, såsom bland annat KF & Försäkringskassan som kan inhämta dessa uppgifter...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Nä, hur skulle dom (borgenärerna) få tillgång till det?! Att allmänheten (dvs borgenärerna) skulle kunna inhämta ens månatliga inkomstuppgifter hos Skatteverket stämmer INTE och det har vi diskuterat tidigare oxå.
Det är BARA vissa myndigheter, såsom bland annat KF & Försäkringskassan som kan inhämta dessa uppgifter...
Exakt. - :)
 

Linis

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Maj 2019
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej
Jag är så oerhört tacksam för i maj -19 fick jag inledande skuldsanering och har nu fått ett beslut. Men jag är hela tiden så orolig över inkomsten.
Jag hade lite större inkomst från januari till maj förra året. Hur blir det då om de redan nu när inkomstuppgifterns för förra året kommer tar kreditupplysning?
Då stämmer det ju inte med vilken inkomst jag haft sedan maj?
Är det någon som vet detta och get om de brukar ta upplysningar så direkt efter att en sanering startat.
Mvh
 

räknenisse

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
18 Januari 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Visst Linis, borgenärerna kan ansöka om omprövning men det skall till något extraordinärt (som tex att du lurats eller fått ökad inkomst mer än 5000:- - händer nog inte så ofta?) för att skuldsaneringen skall avbrytas beroende på övriga omständigheter. KF kan räkna om men enligt
Kronofogdemyndighetens ställningstagande Dnr 840 24217-18/121 (återigen, den är i pdf-format och ganska läsbar) -
"Ett skuldsaneringsbeslut är av extraordinär karaktär, d.v.s. det ska vara en slutgiltig lösning av gäldenärens betalningsproblem och rehabiliterande för gäldenären. Trots skuldsaneringsinstitutets definitiva och rehabiliterande karaktär
skulle det emellertid kunna anses stötande om skuldsaneringen inte kunde omprövas i vissa fall."
Min förklaring - Lagstiftaren vill inte att det ansöks om omprövning för "småsaker" - det skall krävas att det är "stötande". Detta är saker som kan påverka positivt eller negativt, men jag tror inte 1000:-/månad mer i inkomst påverkar OM det inte finns andra skäl också. Det räknas upp ett antal situationer som klart är till gäldenärens fördel.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Borgenären kan begära omprövning och skuldsaneringen kan förlängas eller hävas
Är nog inte så vanligt tror jag men borgenärerna håller garanterat koll på årsinkomsten.
Varför omprövade du inte.?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Borgenären kan begära omprövning och skuldsaneringen kan förlängas eller hävas
Är nog inte så vanligt tror jag men borgenärerna håller garanterat koll på årsinkomsten.
Varför omprövade du inte.?

Är inte mer än några hundra per år som hävs/förlängs. Absolut vanligast orsak till hävning är att man inte betalar..
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Borgenären kan begära omprövning och skuldsaneringen kan förlängas eller hävas
Är nog inte så vanligt tror jag men borgenärerna håller garanterat koll på årsinkomsten.
Varför omprövade du inte.?
Hon fick inledande maj -19, då måste ju handläggaren haft koll på läget?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp