Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag lider med er som får avslag verkligen, det är horribelt hur man kan ha så olika bedömning beroende på vem som handlägger ens ärende.
Det är fullständigt vidrigt och rättsosäkert att person X på exakt identiska premisser får sanering hos Kalle i Kalmar men en annan person inte får det hos Lisa i Malmö. Det är under all jävla kritik.
Det måste till KLOCKRENT TYDLIGT RAMVERK vad som gäller. Inte så här ifrån situation till situation.
Precis detta jag skrev innan att det inte borde få bedömas utifrån vad just den handläggaren tycker. Det är människors liv man jonglerar med.

Om igen:
54 år (ung) !!!
800.000 kr i skuld (som ökar) !!!
25.0000kr/mån (brutto) !!!

HUR kan någon göra bedömningen att detta skall kunna lösas på EGEN hand ?!

Jag är mållös, jag sliter mitt i hår i förtvivlan över det konkreta, men inte minst i det absurda ställningstagandet som denna handläggare har ”hittat på”...

Jag hoppas oxå att @Bridget finner orken att överklaga detta beslut OM ovanstående verkligen är det ”enda” som beslutet om avslag är baserat på !!!

Skäms på denna handläggare !!! :mad::(

Om igen:
54 år (ung) !!!
800.000 kr i skuld (som ökar) !!!
25.0000kr/mån (brutto) !!!

HUR kan någon göra bedömningen att detta skall kunna lösas på EGEN hand ?!

Jag är mållös, jag sliter mitt i hår i förtvivlan över det konkreta, men inte minst i det absurda ställningstagandet som denna handläggare har ”hittat på”...

Jag hoppas oxå att @Bridget finner orken att överklaga detta beslut OM ovanstående verkligen är det ”enda” som beslutet om avslag är baserat på !!!

Skäms på denna handläggare !!! :mad::(
Det värsta är att HON har räknat på fel siffror, då tycker jag hon skall räkna om, nä då måste jag gå till tingsrätten. Det är hon som inte tog sig tid att prata med mig. Så kan det väl inte gå till. Skall jag bli straffad och vänta ytterligare 3-6 månader eller mer. Hur skall man orka?

Det värsta är att HON har räknat på fel siffror, då tycker jag hon skall räkna om, nä då måste jag gå till tingsrätten. Det är hon som inte tog sig tid att prata med mig. Så kan det väl inte gå till. Skall jag bli straffad och vänta ytterligare 3-6 månader eller mer. Hur skall man orka?

Vad pratade Ni om i BARA 10 minuter....bara siffrorna eller ? Jag menar, mitt första samtal med min handläggare tog säkert minst 1½ timme... Vi gick igenom hela min ansökan (inte minst alla siffror som jag hade angett), kallpratade en del, skämtade faktiskt lite när dottern kom på tal, men som sagt, det kändes som att vi gick igenom det mesta. Det enda jag kan tycka är att handläggaren lade ganska lite vikt i mitt personliga brev... Han nämnde bara fraktioner av det som redovisades i detta brev...

Hej
Har ansökt genom skuldrådgivare, vet inte vad räntan är på men skulderna ökar trots utmätning. Uträkningen sa att jag kommer bli skuldfri innan pension. Fick beskedet via telefon så jag vet inte vilket kontor. Återkommer med det. Handläggaren var totalt ointresserad av mig och min historia.
Beklagar beslutet men ta kontakt med din skuld och budget rådgivare och skriv en överklagan tillsammans

Har du fått brevet hon referera till med uträkningen. ?

Tror Bridget fick beskedet muntligt av handläggaren igår & att hon skall invänta skriftligt beslut med posten ! :(

Skulle dock jämföra förra avslaget med detta, bör ju bedömt insolvens i det ärendet också.

Motsäger de varandra så vinner hon direkt en överklagan anser jag.

Vad pratade Ni om i BARA 10 minuter....bara siffrorna eller ? Jag menar, mitt första samtal med min handläggare tog säkert minst 1½ timme... Vi gick igenom hela min ansökan (inte minst alla siffror som jag hade angett), kallpratade en del, skämtade faktiskt lite när dottern kom på tal, men som sagt, det kändes som att vi gick igenom det mesta. Det enda jag kan tycka är att handläggaren lade ganska lite vikt i mitt personliga brev... Han nämnde bara fraktioner av det som redovisades i detta brev...
Jag tittade på telefonen och samtalet var i 20 min. Och på den tiden antecknade hon ochså. Hon var bara intreserad av siffror, men de stämmer inte i dagsläget. Skall fundera på hur jag skall gå vidare, överklaga eller ny ansökan.

Förresten hur mycket är din skuld på?

Beklagar beslutet men ta kontakt med din skuld och budget rådgivare och skriv en överklagan tillsammans
Hej
Har pratat med honom idag, vi skall titta på det, han har räknat på mina riktiga siffror och det stämmer inte överens. Skall till honom efter påsk. Men det tråkiga är att avslaget inte går att göra något åt. Ytterligare väntan.

Jag tittade på telefonen och samtalet var i 20 min. Och på den tiden antecknade hon ochså. Hon var bara intreserad av siffror, men de stämmer inte i dagsläget. Skall fundera på hur jag skall gå vidare, överklaga eller ny ansökan.

Förresten hur mycket är din skuld på?

Överklaga... jag har noterat att flera faktiskt har fått rätt. Det skadar inte iallafall...
Min skuld är uppe på över miljonen...och fortsätter ticka på... :(

Överklaga... jag har noterat att flera faktiskt har fått rätt. Det skadar inte iallafall...
Min skuld är uppe på över miljonen...och fortsätter ticka på... :(
Och du har ju bra inkomst ochså, och du fick inledande. Och jag tror du är yngre än mig. Konstigt hur de räknar? För till min budjetrådgivare hade hon sagt att jag skulle bli skuldfri på 10 år. Vilken värld lever hon i?

Och du har ju bra inkomst ochså, och du fick inledande. Och jag tror du är yngre än mig. Konstigt hur de räknar? För till min budjetrådgivare hade hon sagt att jag skulle bli skuldfri på 10 år. Vilken värld lever hon i?

Jaa...jo, på alla punkter stämmer Dina iakttagelser om mig...

Jaså, så Budgetrådgivaren för en dialog med KF:s handläggare? Ringde han upp Din handläggare efter Ert samtal?!
Gav din budgetrådgivare Dig några råd om vad Du skulle göra nu?!

Jaa...jo, på alla punkter stämmer Dina iakttagelser om mig...

Jaså, så Budgetrådgivaren för en dialog med KF:s handläggare? Ringde han upp Din handläggare efter Ert samtal?!
Gav din budgetrådgivare Dig några råd om vad Du skulle göra nu?!
Ja, hon hade ringt honom ang mitt avslag, för jag var starkt kritisk. Skall avvakta brevet ang. avslaget så skall vi se om vi skall överklaga eller lämna in en ny.

Ja, hon hade ringt honom ang mitt avslag, för jag var starkt kritisk. Skall avvakta brevet ang. avslaget så skall vi se om vi skall överklaga eller lämna in en ny.

...och inte ens Budgetrådgivaren lyckades få KF:s handläggare att eventuellt titta annorlunda på siffrorna?

Skickade in ansökan om skuldsanering i december - idag kom samtalet.
Kändes bra men nu börjar väntan del 2 på om jag får inledande.
Kändes positivt iallafall. Handläggaren sa att hon skulle försöka prioritera så jag besked om inledande i april. Hoppas ..
står det i poit före man får brev?

Kändes positivt iallafall. Handläggaren sa att hon skulle försöka prioritera så jag besked om inledande i april. Hoppas ..
För mig stod det dagen innan brevet.

Det låter ju väldans hoppfullt. Hur hög är Din skuld på i dagsläget? Har den ökat lavinartat sedan Du släppte, vill säga?

Det låter ju väldans hoppfullt. Hur hög är Din skuld på i dagsläget? Har den ökat lavinartat sedan Du släppte, vill säga?
Skulden har ökat som en snöboll i brant backe. Hos KF har det kommit in ca 1,3 mille men har bet.anm på ca 1,5 o ökar ca 1000:- per dag.
Hoppas på snabbt besked.

Hon hade redan gjort ett avslag och då går det inte att ändra.

Det låter i sig rimligt, det är samma med utmätningsbeslut, dom kan inte handläggaren korrigera själv. Löneutmätningsbeslut är dock levande och kan i princip ändras när som helst.

Jag fick ett samtal från min handläggare att hon gav mig inledande och två dagar senare stod det i POIT. Ytterligare nån dag efter fick jag brevet mwd betalplan och motivering varför jag fick inledande. Så det verkar variera från fall till fall beroende på handläggare.

Jag fick ett samtal från min handläggare att hon gav mig inledande och två dagar senare stod det i POIT. Ytterligare nån dag efter fick jag brevet mwd betalplan och motivering varför jag fick inledande. Så det verkar variera från fall till fall beroende på handläggare.
Toppen ! Ska bli skönt med besked. Såg idag att mitt pensionsspar var utmätt. Skönt att det var klart också. Det såg handläggaren som ringde, det togs från kontot i början av veckan. Tjänstepension fick jag behålla . Får jag beslut snart får jag behålla april o maj o juni, är sjukskriven kort pga operation så hon sa behåll allt så meddelar jag ev belopp sen. Vi skulle hålla kontakt om inkomsten pga min op. Räknade innan med att klara mig med ungefär samma som utmätning som med sjukskrivning.
19 veckor sedan jag skickade in så tiderna för handläggning har minskat.

Toppen ! Ska bli skönt med besked. Såg idag att mitt pensionsspar var utmätt. Skönt att det var klart också. Det såg handläggaren som ringde, det togs från kontot i början av veckan. Tjänstepension fick jag behålla . Får jag beslut snart får jag behålla april o maj o juni, är sjukskriven kort pga operation så hon sa behåll allt så meddelar jag ev belopp sen. Vi skulle hålla kontakt om inkomsten pga min op. Räknade innan med att klara mig med ungefär samma som utmätning som med sjukskrivning.

Aha, så det Du eventuellt får behålla nu i april, maj och juni ska sedan ingå/regleras i juli eller hur menar Du?
Jag tänker att eftersom juni anses vara beralfri månad, så låter ju det märkligt om Du ska behöva betala in detta ?!

Aha, så det Du eventuellt får behålla nu i april, maj och juni ska sedan ingå/regleras i juli eller hur menar Du?
Jag tänker att eftersom juni anses vara beralfri månad, så låter ju det märkligt om Du ska behöva betala in detta ?!
Jag är sjukskriven pga av en op o behöver troligen inte betala något. Kommer få ut som vid utmätning så finns inga pengar över. Men jag meddelar om det blir mer el mindre ut. FK vet jag ju inte vad jag får i belopp. De måste räkna först o bara det Tr ju 30 dagar - minst. Juni får jag behålla helt sa hon om jag får inledande o det blir ”inom tiden”

Förstår det, väntan var fan olidlig!Antar det var IPS sparande som blev utmätt , mig veterligen rör de inte Tjänstepensioner (strikta återköpsregler, och det saknas väl lagstöd även från KF att lösa in en sån i förtid ) Håller tummar för att du snart får ett beslut på din sanering! :-)

Skulle jag få ut mer än 12600 så ska jag lägga det på ett konto ..

Förstår det, väntan var fan olidlig!Antar det var IPS sparande som blev utmätt , mig veterligen rör de inte Tjänstepensioner (strikta återköpsregler, och det saknas väl lagstöd även från KF att lösa in en sån i förtid ) Håller tummar för att du snart får ett beslut på din sanering! :)
Ja det var IPS. 73000:-
Känns ok, men all väntan är tuff

Tycker det är fullkomligt bedrövligt att det kan skilja så mycket. Finns det inga riktlinjer för en mer rättssäker handläggning?
Jag har jobbat med myndighetsutövning själv och jobbar fortfarande med viss typ av myndighetsbeslut och det är dessvärre inom många områden så att handläggning och beslut inom samma område skiljer sig nationellt.

Själv är jag frustrerad i min egen situation, känner att jag hamnat i någon slags limbo där jag inte ser någon ljusning. Skuldsanering kommer inte bli aktuellt och samtidigt lyckas jag inte minska skulderna mer än marginellt. Tappat all lust och hopp.

Tycker det är fullkomligt bedrövligt att det kan skilja så mycket. Finns det inga riktlinjer för en mer rättssäker handläggning?
Jag har jobbat med myndighetsutövning själv och jobbar fortfarande med viss typ av myndighetsbeslut och det är dessvärre inom många områden så att handläggning och beslut inom samma område skiljer sig nationellt.

Själv är jag frustrerad i min egen situation, känner att jag hamnat i någon slags limbo där jag inte ser någon ljusning. Skuldsanering kommer inte bli aktuellt och samtidigt lyckas jag inte minska skulderna mer än marginellt. Tappat all lust och hopp.
Varför inte aktuellt med skuldsanering?

Möjlighet att bli skuldfri på egen hand med hyfsad inkomst, även om på lång sikt. Problemet är bara att det är många lån där höga räntor tickar.

Idag är det tre veckor sedan förslaget skickades ut till borgenärerna. Men tanken slog mig idag, från när räknas de tre veckorna som de kan komma med invändningar? När förslaget är daterat eller när delgivningskvittot är undertecknat?

Idag är det tre veckor sedan förslaget skickades ut till borgenärerna. Men tanken slog mig idag, från när räknas de tre veckorna som de kan komma med invändningar? När förslaget är daterat eller när delgivningskvittot är undertecknat?

När sista har mottagit/undertecknat.

När sista har mottagit/undertecknat.
Det gäller inte alla utan den sista.
Mina borgenärer hade på sig till den 4/4
Det skickades ut 5/3.
Ingen har invänt men en har inte inkommit med att ha mottagit det så nu har de blivit påminda men ej heller svarat på det.

Det gäller inte alla utan den sista.
Mina borgenärer hade på sig till den 4/4
Det skickades ut 5/3.
Ingen har invänt men en har inte inkommit med att ha mottagit det så nu har de blivit påminda men ej heller svarat på det.
Det jag menade med att när sista mottagit och skrivit under = när den sista av de som ska ge besked har svarat. Jag som kanske skrev luddigt :)

Senast ändrad:
Lite udda .. kom på mig att längta efter att se mitt namn i poit. För ett år sedan visste jag inte ens vad det var.
Är oavsett hur allt blir tacksam över att jag släppte. Påminner mig om den vidriga tiden av jakt på pengar för att lösa lån.

Funderingarna är många.

Mitt samtal var inte så långt och mitt personliga brev hade inte kommit med min elektroniska ansökan. Hon var mest intresserad av tiden för början av lånekarusellen och sen fick jag jobba rätt hårt för att få fram livets olika vinklar som påverkat.
Hon bad inte om något brev heller eller att jag skulle skicka in något.
Hade ni väntat eller hade ni skickat in personligt brev?
Är det vettigt att komplettera med intyg från kurator?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp