Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så när man får ett beslut om inledande skuldsanering så stoppar de löneutmätningen direkt, är det rätt uppfattat?

Man får en annan avbet direkt?

Förlåt kanske dumma frågor, men försöker kartlägga och förstå lite mer exakt hur det fungerar, trots att jag fått det förklarat för mig men det känns inte som det är "på riktigt" utan mer "paragrafmässigt"...
Ja utmätningen stoppas vid inledande

Om du har inledande så ingår väl skulden till ditt ex i den ?
Då kan du ju släppa det för tillfället ?
Tyvärr.
Mitt ex hade inte utmätning. KF o jag har jagat honom till över 20 arbetsgivare för att kunna utmäta lön. Aset har på samtliga jobb fått sparken mellan 1 dag till 1 vecka för fylla i köket, stölder, sexuella handlingar mm.
Soc hjälpte aset med skusan, den inleddes och då utmättes inget trots att han då hade 2,5 mån på nåder (trots fylla)med lön som jag skrev innan. Han fick alltså behålla full månadslön i 2,5 månader.

KF beviljade aset skusan 45' på 5 år. Jag skulle inte fått mycket. Gjorde mig förtvivlad. Aset svarade inte på KF's kommunikation om förslag trots påminnelser varför de gav honom avslag.
Aset överklagade inte och har inte ansökt igen vilket jag är glad över.
Om han bara skulle betalar 45' och sen efter 5 år ärver till ett värde av ca 1 miljon...fruktansvärt för mig och den ansra kvinnan han lurat. Hon har fordran på honom på 300' hos KF. Alltså över 800' till 2 privatpersoner på skattade kronor. Det spelade ingen roll att vi lämnade invändningar. Hon sitter fast på KF tack vare sol- o våraren och så nu även jag.

Jag väntar på att han ärver. Ensam arvtagare. Jag och andra bevakar adressen och bostadsrätten OCH ... KF har bett mig om hjälp att bevaka bostadsrätten, de inte har resurser. De tror att aset kommer att hinna ta pengarna och lämna landet.
(Borde ligga spärr på bank och pass)
Suck

Senast ändrad:
Läste igen vad du skriver...
Det är inte jag som är skyldig.
Han har en skuld till mig😵

Så när man får ett beslut om inledande skuldsanering så stoppar de löneutmätningen direkt, är det rätt uppfattat?

Förlåt kanske dumma frågor, men försöker kartlägga och förstå lite mer exakt hur det fungerar, trots att jag fått det förklarat för mig men det känns inte som det är "på riktigt" utan mer "paragrafmässigt"...

Som jag har förstått det:
Utmätning stoppas vid inledande men du måste fortsätta betala likväl...

🙄Slänger ut frågan igen:

Jag undrar om någon här har/har haft provansanställning med krigsplacering och det krävdes UC för anställning?
Om du finns och du fått utmätning på lönen- hur gick det för dig? Fick du sluta?

Som jag har förstått det:
Utmätning stoppas vid inledande men du måste fortsätta betala likväl...
Vid inledande betalar du enligt betalningsplan som du får i samband med inledande. Löneutmätning stoppas direkt.
Jag fick inledande i slutet av november, december var betalningsfri så jag startade att betala i januari.

Aha, så om man skulle få en inledande efter påsk/början på maj, så kommer man att få behålla juni lönen då för den är också betalningsfri har jag förstått... Då ska man deklarera med snigelposten då så man kanske kan få behålla den också och inte få en utbetalning på skatteåterbäringen innan påsk? (Bara tänker högt nu?)

Aha, så om man skulle få en inledande efter påsk/början på maj, så kommer man att få behålla juni lönen då för den är också betalningsfri har jag förstått... Då ska man deklarera med snigelposten då så man kanske kan få behålla den också och inte få en utbetalning på skatteåterbäringen innan påsk? (Bara tänker högt nu?)
Du får endast behålla skattepengar vid beviljad skuldsanering ej vid inledande
Ja juni blir betalningsfri. -:)

Aha, ok, då förstår jag! Tack för ditt svar! :)

Fick brev idag att det vart avslag på ansökan om skuldsanering tack vare att jag överlät min bostadsrätt. Tack banken!
Åhhhh jag är verkligen ledsen för din skull. -:(
Kan du inte överklaga och hänvisa till bankens handläggande ?

Fick brev idag att det vart avslag på ansökan om skuldsanering tack vare att jag överlät min bostadsrätt. Tack banken!

Förjävligt, När jag fick inledande så fick jag information av handläggaren att jag inte fick betala några skulder själv som var med i sanering, då man inte fick gynna en långivare. Sedan dess så får jag fantastiska mail och sms från långivare som erbjuder extremt bra avbetalningsplaner och slopad ränta.t.o.m avräkning av upparbetad ränta.

Fick ett igår där jag har en skuld på 120 000, varav ca hälften är ränta, dem kunde tänka sig att ta bort räntekravet och frysa räntan. Skulden blir då 60 000 och avbet 500:- i månaden... Är det som dem försöker lura en så att man inte får skuldsanering?

@Pandis79 jag undrar hur det gått för dig, du var väldigt aktiv men numera väldigt tyst.

Förjävligt, När jag fick inledande så fick jag information av handläggaren att jag inte fick betala några skulder själv som var med i sanering, då man inte fick gynna en långivare. Sedan dess så får jag fantastiska mail och sms från långivare som erbjuder extremt bra avbetalningsplaner och slopad ränta.t.o.m avräkning av upparbetad ränta.

Fick ett igår där jag har en skuld på 120 000, varav ca hälften är ränta, dem kunde tänka sig att ta bort räntekravet och frysa räntan. Skulden blir då 60 000 och avbet 500:- i månaden... Är det som dem försöker lura en så att man inte får skuldsanering?
Allt sånt ska du nonchalera.
Jag har fått erfara en massa tråkigheter efter inledande där bolagen lämnat in felaktiga uppgifter, lämnat in fodran på två lån varav det ena inte existerade, datum för tagandet av lån långt efter min ansökan, fel summor osv osv. Allt för att omöjliggöra ett beviljande. Jag har dock kunnat motbevisa allt och de fick dra tillbaka den ena skulden, revidera summor samt ändra datum för lånen.
Smutsiga marknad!!!

Vad jag hört av skuldsaneringen så i princip ja, om det var något av värde.
Det beror på när "framtiden" är tror jag..
Gäller det även i en skilsmässa där man blivit utköpt av den andra hälften och sedan betalt de pengarna som den försäljningen gav till kronofogden? (Kanske bara nojjig men måste fråga)

Åhhhh jag är verkligen ledsen för din skull. -:(
Kan du inte överklaga och hänvisa till bankens handläggande ?
Funderar på det men kostar det att dra in tingsrätten och måste man dit på nåt förhör. Låter så otäckt med tingsrätten..

Funderar på det men kostar det att dra in tingsrätten och måste man dit på nåt förhör. Låter så otäckt med tingsrätten..
Nej, du går in på KFM sida, under ansökan om skuldsanering finns det en överklaga avslag av skuldsanering.
Jag tror inte att du ska dit personligen utan det sköts av dem.
Antar att det är kostnadsfritt.

Gäller det även i en skilsmässa där man blivit utköpt av den andra hälften och sedan betalt de pengarna som den försäljningen gav till kronofogden? (Kanske bara nojjig men måste fråga)
Då har du ju låtit pengarna gå till dina skulder och inte gjort en sk skenöverföring.

Jag har fått erfara en massa tråkigheter efter inledande där bolagen lämnat in felaktiga uppgifter, lämnat in fodran på två lån varav det ena inte existerade, datum för tagandet av lån långt efter min ansökan, fel summor osv osv. Allt för att omöjliggöra ett beviljande. Jag har dock kunnat motbevisa allt och de fick dra tillbaka den ena skulden, revidera summor samt ändra datum för lånen.
Smutsiga marknad!!!

Ja verkar vara rena vilda västern, har även fått hem en massa brev om att olika företag sålt skulder till höger vänster och sedan skickat in för utmätning, verkar inte som att fogden har koll heller, fick senast igår ett brev där det stod att skulden uppkommit efter inledandet. Lånet är taget 2012... Men sålt och köpt av Intrum som skickat det till verkställning för två veckor sedan och angett det som datum när skulden uppkom...

Ja verkar vara rena vilda västern, har även fått hem en massa brev om att olika företag sålt skulder till höger vänster och sedan skickat in för utmätning, verkar inte som att fogden har koll heller, fick senast igår ett brev där det stod att skulden uppkommit efter inledandet. Lånet är taget 2012... Men sålt och köpt av Intrum som skickat det till verkställning för två veckor sedan och angett det som datum när skulden uppkom...
Exakt så flera gjort hos mig också. Uppgett uppköpet av lånen som lånedatum.
Hoppas att du sparat handlingar/dokument då lär det inte bli något problem.

Jag hittar bara omprövning av skuldsanering. Hittar inget om att överklaga..

Jag hittar bara omprövning av skuldsanering. Hittar inget om att överklaga..
Det är den jag menar.
Är kanske något annat, tex höjd lön osv.
Borde stå info i brevet du fick hur du överklagar.

Senast ändrad:

Beklagar innerligt... Inte för att jag vet vad det är värt då det åligger en själv att "kolla upp och ta ansvar", men kan Du inte skicka in en överklagan med hänvisning till att Du hade lyssnat på Din bank handläggare och enkom följde dennes råd.

Exakt så flera gjort hos mig också. Uppgett uppköpet av lånen som lånedatum.
Hoppas att du sparat handlingar/dokument då lär det inte bli något problem.

Hände i mitt i en seperation, så har inte kvar några papper och inte heller bankkontot det gäller... Intrum lånar väl inte ut pengar vad jag vet dock, så dem borde inte kunna hävda att jag tagit ett lån hos dem för två veckor sedan... Har inte fått några frågor av skusan än och utmätningen pausade i väntan på utresan om skulden uppkommit innan eller efter inledandet...

Smutsiga marknad!!!

Jag tycker Du grovt generaliserar nu med "smutsig marknad" .

Åh tråkigt besked!

Men som kimsan med fler säger så kör en överklagan

Du har absolut inget att förlora på det

Sedan hur TR väljer att gå får man se och väljer dem att gå på KFM eller din linje återstår att se

Skulle de välja de andra får du ansökan igen

Har du tur får du behålla hela lönen även den månaden du får inledande.

Vi fick inledande 25 sept och skulle börja betala på betalplanen i okt.
Lönen med dragen utmätning hade ju redan dimpit ner på kontot samma dag vi fick inledande men döm om vår förvåning när vi några dagar senare loggar in på banken för att lägga in räkningar och ser vi har
vääääldigt mycket pengar på konto 😵
Senare samma dag fick vi brev om att kf betalat tillbaka det dom tog i löneutmätning den 25 😵
Bara tacka och ta emot :)

Och som ovan skriver....under inledande får man ej behålla det på skatten man kanske får tillbaka när man deklarerat men däremot om den vinner laga kraft och du får skuldsanering så får du sen därefter behålla skattepengarna.

Jag skulle betala in skatt i dec -18 som jag betalat för lite och hade lagt undan för det från det vi fick tillbaka i sept från kf.
Men därmed en förvåning till...jag fick brev från skatteverket efter inledande att jag ej skulle betala in den då den uppstod innan 25 sep och således ingick i skuldsaneringen trots att den inte skulle betalas förräns i dec 😵

Har du tur får du behålla hela lönen även den månaden du får inledande.

Vi fick inledande 25 sept och skulle börja betala på betalplanen i okt.
Lönen med dragen utmätning hade ju redan dimpit ner på kontot samma dag vi fick inledande men döm om vår förvåning när vi några dagar senare loggar in på banken för att lägga in räkningar och ser vi har
vääääldigt mycket pengar på konto 😵
Senare samma dag fick vi brev om att kf betalat tillbaka det dom tog i löneutmätning den 25 😵
Bara tacka och ta emot :)

Och som ovan skriver....under inledande får man ej behålla det på skatten man kanske får tillbaka när man deklarerat men däremot om den vinner laga kraft och du får skuldsanering så får du sen därefter behålla skattepengarna.

Jag skulle betala in skatt i dec -18 som jag betalat för lite och hade lagt undan för det från det vi fick tillbaka i sept från kf.
Men därmed en förvåning till...jag fick brev från skatteverket efter inledande att jag ej skulle betala in den då den uppstod innan 25 sep och således ingick i skuldsaneringen trots att den inte skulle betalas förräns i dec 😵

Det är den sedvanliga rutinen vad jag har kunnat läsa mig till, men härligt att det kom som en överraskning för Er :) Bra och intressant info från Dig... :)

Ja jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu. Ska ringa min skuldrådgivare imorgon och höra vad hon tycker. Funderar på att ringa och tacka min handläggare på banken också för att hon kom med så bra råd att överlåta min bostad. Jag är inte glad på henne kan jag säga!

Ja jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu. Ska ringa min skuldrådgivare imorgon och höra vad hon tycker. Funderar på att ringa och tacka min handläggare på banken också för att hon kom med så bra råd att överlåta min bostad. Jag är inte glad på henne kan jag säga!
Jag är väl totalt körd vad gäller skuldsanering tack vare henne för att jag överlåtit bostaden kan ju inte ändras. Herregud vilket nedslag. Hur mycket skit i sitt liv ska man tåla utan att gå under för det är nära botten nu. Är så arg så jag skakar!

Jag är väl totalt körd vad gäller skuldsanering tack vare henne för att jag överlåtit bostaden kan ju inte ändras. Herregud vilket nedslag. Hur mycket skit i sitt liv ska man tåla utan att gå under för det är nära botten nu. Är så arg så jag skakar!
Jag är så ledsen för din skull, jag har hållit tummarna så hårt för att din skuldsanering skulle gå igenom.

Totalt körd bör Du inte vara - iallafall inte längre fram (även då ja har respekt för att det inte är till någon tröst nu), men i avslaget - framgick bara det som genererade själva avslaget, för mig veterligen brukar dom även skriva det som ses som ”positivt” för en skuldsanering?

Totalt körd bör Du inte vara - iallafall inte längre fram (även då ja har respekt för att det inte är till någon tröst nu), men i avslaget - framgick bara det som genererade själva avslaget, för mig veterligen brukar dom även skriva det som ses som ”positivt” för en skuldsanering?
Ja det som va ”positivt” var att jag hade så mycket skulder som skulle va svårt att betala med löneutmätning och att jag var spelfri.

Blä, något inkasso bolag skickade brev att dom lämnat över skulden till KF idag. :(

Hur länge har du varit spelfri Idapida och hur stora skulder har du? Jag har varit spelfri i sex månsder, skulderna har ökat till 1,6 milj nu och skickade med rådgivarens hjälp in ansökan i måndags. Sista lånet/missbrukade krediten var i augusti 2018. Två barn som inte är tonåringar ännu.
Vad tror ni som har varit med här länge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp