Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon som kan förklara "ränta på ränta"?
Har alla borgenärer rätt att ta ränta på ränta i alla lägen eller hur funkar det?

Ja, har dom en ränta så följer en ränta på ränta efterföljande år.

T.ex
År1

Skuld 1000 kr
10% ränta
100

År 2
100 kr då i ränta det året.
Nästkommande år förutsatt att du inte betalat något blir då
110 Kr total i räntan

Dessa 100 kr som du hade ränta på första året är det även 10% ränta på..

År 3

210*1,1)= 231
Ränta på ränta = 231 kr

Vet inte om jag förklarade bra.

Nu ligger ju inte dessa räntor på 10% utan taket 39% i vanliga fall

Senast ändrad:
Detta borde lyftas högre!

Likvärdig handläggning ska ske. Det finns inte i lagen något stöd för en utredare/handläggare att fritt göra som han/hon känner.

Börja spara folks svar, sammanställa och vidarebefordra kanske...Tål att fundera på.
Finns ju en instans som granskar denna myndighet.

Läs mitt svar till ursprungsinlägget.
Din känsla är befogad.

Tror inte det är där skon klämmer.
Snarare att beteendet inte stämmer överens med de telefonkontakter som folk har med KF, som är positiva.

Inläggen är kyliga, kalla utan någon som helst verklighetsförankring och ibland stämmer inte svaren med dubbel och trippelkontroll med KF live.
Tror en del följer sin intuition om att något är fel...INTE att det handlar om smileys.

Så kan det vara. Huvudsaken att man behandlas lika i detta forum och har rätten att ifrågasätta oavsett vem som svarar men det verkar finnas en hierarki/informell regel om att vissa inte får/bör ifrågasättas.

Ja, har dom en ränta så följer en ränta på ränta efterföljande år.

T.ex
År1

Skuld 1000 kr
10% ränta
100

År 2
100 kr då i ränta det året.
Nästkommande år förutsatt att du inte betalat något blir då
110 Kr total i räntan

Dessa 100 kr som du hade ränta på första året är det även 10% ränta på..

År 3

210*1,1)= 231
Ränta på ränta = 231 kr

Vet inte om jag förklarade bra.

Nu ligger ju inte dessa räntor på 10% utan taket 39% i vanliga fall
Ja och på 261% i ett fall.

Ngn efterfrågade lite pepp när det gäller skuldsaneringsansökan efter spelmissbruk. Min sambo blev beviljad och blev det ganska kort tid efter att han börjat med sin terapi. Han fick intyg från läkare att han gick i kbt-samtal via kommunens beroendecenter för spelmissbruk (avslutat nu). Skuldsan kollade aldrig hans bankkonto, ganska mkt aktivitet där bara någon månad innan vi släppte allt och slutade med lånecirkusen.
Jag läste aldrig hans personliga brev men som medberoende skrev jag i mtt mycket om ekonomisk ångest och känslan av att sugas ner i ett mörkt hål...
Eftersom vi hade privata skulder fick även anhöriga veta mer om min sambos missbruk, men det var ärligt talat nästan skönt att fler fick veta eftersom det är jobbigt att bära på själv.
Lycka till med din ansökan!

Men vaddå har du ett lån på 261% i ränta per år som ligger hos KF?

Om vi räknar på 1000 sek i lån igen då så skulle den skulden växt till ca 47K på 3 år förutsatt ingen betalning skett.

Har liten tankar runt omkring när man får beviljad skuldsanering .Jag själv är inte aktuell för det även om mina skulder äro stora.Jag tycker om man missköter sin skuldsanering , låt oss säga t e x att man får ett återfall i spel(har själv spelmissbruk).Det bästa är väl att man får fortsätta med sin skuldsaneringen men att man kanske får 1 år till på saneringen.Det ska ju ändå inte löna sig att missköta det.Men man ska ändå inte behöva bli straffad för ett återfall vilket inte leder någonstans utan att det finns ett hopp om bot och förändring.Eller vad tycker ni?

Men vaddå har du ett lån på 261% i ränta per år som ligger hos KF?
Nej fel av mig, har inte nått kf ännu utan det är lånets ordinarie ränta. Är det npn slags maxränta när det kommer till kf? Fan, kan för lite om sånt här.

Har liten tankar runt omkring när man får beviljad skuldsanering .Jag själv är inte aktuell för det även om mina skulder äro stora.Jag tycker om man missköter sin skuldsanering , låt oss säga t e x att man får ett återfall i spel(har själv spelmissbruk).Det bästa är väl att man får fortsätta med sin skuldsaneringen men att man kanske får 1 år till på saneringen.Det ska ju ändå inte löna sig att missköta det.Men man ska ändå inte behöva bli straffad för ett återfall vilket inte leder någonstans utan att det finns ett hopp om bot och förändring.Eller vad tycker ni?
Misstänker att det omprövas och kan säkert hävas eller förlängas.

Nej fel av mig, har inte nått kf ännu utan det är lånets ordinarie ränta. Är det npn slags maxränta när det kommer till kf? Fan, kan för lite om sånt här.

Nja, inte direkt före nya lagen kom.

Sett vissa mål där dom drivit mot ockerräntor men faktiskt lite framgång vad jag fått fram. Sedan september 2018 finns ett tak. 40% för högkostnadskrediter.
Men är lån tagna efter det. Är det räntan som är på 261 eller effektiva räntan? är rätt stor skillnad på det vid små krediter.

Ser dock att dessa snabblån bytt strategi förut fanns fler aktörer som höll på med smålån 1000-5000SEK. Med extrema räntor risken när dom drog till KF är ju liten på det belopp du lånat ut. Något år hos KF så är den lilla krediten störst när räntorna var hundratals %.

Idag ser man beloppen istället mellan 20-50K med relativt låga kontroller från långivaren på betalningsförmåga, i min mening ställs för låga krav på långivaren är ett problem för folk som har missbruk eller hamnar i ekonomisk knipa. Blir bara att du gräver en djupare grop innan du väl blir tvingad att släppa till KF.

Sedan sitter KF och leker med begreppet tydlig brytpunkt. Är tur dom meddelar över brev hade visat vad fan brytpunkt är annars.

Nja, inte direkt före nya lagen kom.

Sett vissa mål där dom drivit mot ockerräntor men faktiskt lite framgång vad jag fått fram. Sedan september 2018 finns ett tak. 40% för högkostnadskrediter.
Men är lån tagna efter det. Är det räntan som är på 261 eller effektiva räntan? är rätt stor skillnad på det vid små krediter.

Ser dock att dessa snabblån bytt strategi förut fanns fler aktörer som höll på med smålån 1000-5000SEK. Med extrema räntor risken när dom drog till KF är ju liten på det belopp du lånat ut. Något år hos KF så är den lilla krediten störst när räntorna var hundratals %.

Idag ser man beloppen istället mellan 20-50K med relativt låga kontroller från långivaren på betalningsförmåga, i min mening ställs för låga krav på långivaren är ett problem för folk som har missbruk eller hamnar i ekonomisk knipa. Blir bara att du gräver en djupare grop innan du väl blir tvingad att släppa till KF.

Sedan sitter KF och leker med begreppet tydlig brytpunkt. Är tur dom meddelar över brev hade visat vad fan brytpunkt är annars.
Vet inte om jag hänger med. När man är desperat gör man vad som helst tyvärr. Lånet är taget den 9/9 2018 och jag har inga andra papper på det än vad skuldrådgivaren fått fram och där kallar hon det totalränta.

My god...:( och vad var skulden på när Du sökte skuldsanering första gången?!
Om ja förstår de rätt, så har den likväl ökat även med en löneutmätning om hela 17.500 riksdaler/mån, eller?! 😱

Vet inte om jag hänger med. När man är desperat gör man vad som helst tyvärr. Lånet är taget den 9/9 2018 och jag har inga andra papper på det än vad skuldrådgivaren fått fram och där kallar hon det totalränta.

Var är lånet? Och beloppet? 1 september började nya lagen gälla så.

Måste vara effektiva räntan annars bryter dom mot konsumentkreditlagen och lånet är felaktigt och då är dom förmodligen återbetalnings skyldig dig istället.

Total kostnad antar jag hon refererar till effektiva räntan .

Effektiva räntan är med avgifter

Var är lånet? Och beloppet? 1 september började nya lagen gälla så.

Måste vara effektiva räntan annars bryter dom mot konsumentkreditlagen och lånet är felaktigt och då är dom förmodligen återbetalnings skyldig dig istället.

Total kostnad antar jag hon refererar till effektiva räntan .

Effektiva räntan är med avgifter
Det är på 2000 kr och räntekostnaden är 435/månad och jag tog det i juli 2018 ser jag nu. Har inget låneavtal.
När man är mitt uppe i spelmissbruket är man inte smart!

Det är på 2000 kr och räntekostnaden är 435/månad och jag tog det i juli 2018 ser jag nu. Har inget låneavtal.
När man är mitt uppe i spelmissbruket är man inte smart!

Nej, jag vet hur man tänker lånet är kortsiktigt om betalar det när man dubblat tripplat osv.

Då är det före nya lagen vilket möjligen gör att kostnaden för lånet är vad du nämnde.

Rekommenderar att döda den krediten direkt.

Var du hos KF med endel eller hur ligger du till ?

Nej, jag vet hur man tänker lånet är kortsiktigt om betalar det när man dubblat tripplat osv.

Då är det före nya lagen vilket möjligen gör att kostnaden för lånet är vad du nämnde.

Rekommenderar att döda den krediten direkt.

Var du hos KF med endel eller hur ligger du till ?
Jag är bortom all räddning.
Skulderna närmar sig 1.6 och 1,3 hos KF.
Om de borgenärer som idag har störst fordran på mig varit smarta hade de tagit mitt bud på 76% av kapitalet som jag erbjöd dem i höstas med min släkts hjälp. När skuldsaneringen tillslut går igenom får de max 45%. Har haft utmätning sedan i september men fått ganska mycket pengar beviljat för tänder och glasögon samt att jag hade en ganska saftig skatteskuld som ju betalas av först, utmätning på 13000/månad. De som då var störst svarade att "vi kommer få tillbaka våra pengar via utmätni g" kommer om några år inte vara störst längre och få mindre. Tänk vad pengar och arbetstid de sparat om de accepterat ☺

Haha känner jag. Tycker det är rätt åt dom, den som gapar efter mycket...

Jag är bortom all räddning.
Skulderna närmar sig 1.6 och 1,3 hos KF.
Om de borgenärer som idag har störst fordran på mig varit smarta hade de tagit mitt bud på 76% av kapitalet som jag erbjöd dem i höstas med min släkts hjälp. När skuldsaneringen tillslut går igenom får de max 45%. Har haft utmätning sedan i september men fått ganska mycket pengar beviljat för tänder och glasögon samt att jag hade en ganska saftig skatteskuld som ju betalas av först, utmätning på 13000/månad. De som då var störst svarade att "vi kommer få tillbaka våra pengar via utmätni g" kommer om några år inte vara störst längre och få mindre. Tänk vad pengar och arbetstid de sparat om de accepterat ☺

Skatteskulden går ju före något av de blancolånen.

Får känslan när de sa så att man förmodligen kommer sätta sig på tvären när du ansöker, dock behöver anledningen vara annat än att dom känner att dom får tillbaka för lite pengar. Och är ju logiskt annars hade ju varje gäldenär nekat :)

Hur stor del tillhör dem? 300-400?

När skuldsanering drar igång fryser dom räntor så spelar ingen roll då tror jag, förstod det som storleksordningen består då och sedan portioneras det ut % över skulderna.

Kan ha fel här men är så jag förstod det som från @Lasseman tror jag sa de.

Hamnar hos KF i Maj med skuld att betala. Små skulder än så länge som skickats in.

Ska träffa skuldrådgivare till veckan första gången.

Senast ändrad:
Aha, tänkte för ibland kanske det kan finnas dom som är i dålig sits och tänker jag spelar och försöker dra in pengar på det sättet snabbt och är egentligen inte spelmissbrukare. Kan tänka mig att det finns en del fall som gör det.

Ja, jag förstår inte, sett fall där folk gjort mindre och haft kortare tid inpå skulderna och varit spelmissbrukare och ändå blivit beviljade.
Så var det för mig innan jag slutade spela! Enbart för att försöka vinna och betala skulder inte för att spelandet kändes kul! Det var bara kul i början sen blev det bara fyllt med ångest o desperation!

My god...:( och vad var skulden på när Du sökte skuldsanering första gången?!
Om ja förstår de rätt, så har den likväl ökat även med en löneutmätning om hela 17.500 riksdaler/mån, eller?! 😱
1,6 MSEK cirka. Ja, den har ökat trots att ca 0,4 MSEK är privata lån med väldigt låg ränta. Har två Grandviklån där jag har för mig att kapitalet var runt 25 t sek från början.
De lånen är uppe i 87 t SEK. De är de värsta ockerlånen som jag har.

1,6 MSEK cirka. Ja, den har ökat trots att ca 0,4 MSEK är privata lån med väldigt låg ränta. Har två Grandviklån där jag har för mig att kapitalet var runt 25 t sek från början.
De lånen är uppe i 87 t SEK. De är de värsta ockerlånen som jag har.

Oh lord... de fick mig sannerligen moluken så här på morgonkvisten... :( man är verkligen till "råttorna" om man inte får en chans till att göra om - göra rätt... that's for sure... :(

Ngn efterfrågade lite pepp när det gäller skuldsaneringsansökan efter spelmissbruk. Min sambo blev beviljad och blev det ganska kort tid efter att han börjat med sin terapi. Han fick intyg från läkare att han gick i kbt-samtal via kommunens beroendecenter för spelmissbruk (avslutat nu). Skuldsan kollade aldrig hans bankkonto, ganska mkt aktivitet där bara någon månad innan vi släppte allt och slutade med lånecirkusen.
Jag läste aldrig hans personliga brev men som medberoende skrev jag i mtt mycket om ekonomisk ångest och känslan av att sugas ner i ett mörkt hål...
Eftersom vi hade privata skulder fick även anhöriga veta mer om min sambos missbruk, men det var ärligt talat nästan skönt att fler fick veta eftersom det är jobbigt att bära på själv.
Lycka till med din ansökan!
Stort tack!
Det var jag som efterfrågade det du just delade med dig av.
Nu får jag hoppet tillbaka. Jag har två fina intyg från både föreningen jag går till på möten och från min beteendevetare på kommunen.

Stort tack!
Det var jag som efterfrågade det du just delade med dig av.
Nu får jag hoppet tillbaka. Jag har två fina intyg från både föreningen jag går till på möten och från min beteendevetare på kommunen.
Min budget och skuldrådgivare tycker normalt sett att brevet ska hållas så kort som möjligt men tyckte att mina nio sidor var så bra att vi tog med allihop.
Hur det än går så är var det bra att skriva tycker jag. Det blev en bra påminnelse och fungerade som terapi i mitt fall.

Min budget och skuldrådgivare tycker normalt sett att brevet ska hållas så kort som möjligt men tyckte att mina nio sidor var så bra att vi tog med allihop.
Hur det än går så är var det bra att skriva tycker jag. Det blev en bra påminnelse och fungerade som terapi i mitt fall.

All lycka till... :) När skickade Du in?

Haha känner jag. Tycker det är rätt åt dom, den som gapar efter mycket...
Jag vet inte vad de tycker att de får ut av det. Väldigt olika hur de ser på det över lag. Lowell, SA och PRA och fkera till var överväldigande hjälpsamma och bra, sa just det jag skriver att de hade vunnit på att ta mitt bud i långa loppet. En sa t.om. att i detta fall är det nästan synd att vi har det som kallas "god inkasso sed" för annars hade jag tagit på mig stt bli ditt personliga ombud och förhandlat åt dig. Kruxet är att alla fordringsägare ska acceptera (egentligen) för att de ska tycka att det är ok.
Nu blir alla förlorare!

Skatteskulden går ju före något av de blancolånen.

Får känslan när de sa så att man förmodligen kommer sätta sig på tvären när du ansöker, dock behöver anledningen vara annat än att dom känner att dom får tillbaka för lite pengar. Och är ju logiskt annars hade ju varje gäldenär nekat :)

Hur stor del tillhör dem? 300-400?

När skuldsanering drar igång fryser dom räntor så spelar ingen roll då tror jag, förstod det som storleksordningen består då och sedan portioneras det ut % över skulderna.

Kan ha fel här men är så jag förstod det som från @Lasseman tror jag sa de.

Hamnar hos KF i Maj med skuld att betala. Små skulder än så länge som skickats in.

Ska träffa skuldrådgivare till veckan första gången.
Självklart handlar det inte längre om pengar för dem och det är det jag vänder mig mot.
De som sa blankt nej och tyckte att de skulle få tillbaka via utmätning var jag då skyldig 205 000, idag 220 000.

Av skatteskulden ärvdet två utmätningar kvar så de får inte del av utmätningen förrän i juni. Mina skulder ökar nu med ca 25 000/månad.

Den var mottagen 6 mars.
Hur har det gått för dig?

Åhh... only time will tell... så att säga... 😳🙄 för jag har faktiskt ingen aning vartåt detta kommer leda... men jag är en optimist och vägrar bli besviken vid ett eventuellt avslag. Då bidar jag min tid och återkommer vid rättan tid... :) det är ju även snart sommar...med mycket roligheter, värme och grönska... Det får mig alltid på gott humör :)

Om jag har inledande skuldsanering och får ett betalningsföreläggande, vad gör jag med det?

Åhh... only time will tell... så att säga... 😳🙄 för jag har faktiskt ingen aning vartåt detta kommer leda... men jag är en optimist och vägrar bli besviken vid ett eventuellt avslag. Då bidar jag min tid och återkommer vid rättan tid... :) det är ju även snart sommar...med mycket roligheter, värme och grönska... Det får mig alltid på gott humör :)
Hur länge sedan är det du hade samtal med handläggaren/utredaren?

Helt rätt, måste vara positiv ☺

Om jag har inledande skuldsanering och får ett betalningsföreläggande, vad gör jag med det?

Beror på om det är en ny skuld (en som uppkom efter inledande) eller en gammal?
Är det en ny så funkar det som vanligt, den måste skrivas på och betalas för att undvika anmärkning och utmätning. Är det en gammal så ska du förvisso också skriva på att du blivit delgiven men hänvisa till ditt inledande.

Beror på om det är en ny skuld (en som uppkom efter inledande) eller en gammal?
Är det en ny så funkar det som vanligt, den måste skrivas på och betalas för att undvika anmärkning och utmätning. Är det en gammal så ska du förvisso också skriva på att du blivit delgiven men hänvisa till ditt inledande.

Okej, det är ingen ny skuld utan en gammal skuld som de nu valt att skicka in till KFM, jag signar den och skriver inledande på den bara så blire inga problem?

Okej, det är ingen ny skuld utan en gammal skuld som de nu valt att skicka in till KFM, jag signar den och skriver inledande på den bara så blire inga problem?

Den ingår ju i skuldsaneringen om den uppkom före inledande så problem, nja... Dock kommer du ändå få betalningsanmärkning på den men utmätning går inte.

Du är nog hemma då ☺

Nja, allt är inte upp till honom att bestämma...även då ja genuint tror att han vill hjälpa mig!
Tror att ja faktiskt/eventuellt kan falla på ”skälighetsdelen” längre fram & isåfall, har ja respekt för det. :)
Då får jag bida min tid & söka på nytt när tiden är den ”rätta”. :)

Finns det folk här som har fått skuldsanering där spelmissbruk som kan berätta lite om hur det gick till när ni blev beviljade? Känns som om vi behöver få lite hopp tillbaka ☺
Jag tillhör dem som fått skuldsanering och som är Spelberoende. Började spela 2015 och åtta månader senare hade jag en skuld på drygt en miljon. Var hos budget och skuldrådgivare och fick rådet att släppa allt till KFM. Löneutmätning från oktober 2016. Ansökte om skuldsanering februari 2017. Jag började spela när min son som då var 18 år mådde psykiskt dåligt och inte fick någon hjälp genom sjukvården. Jag blev änka när jag var 38 år, fick reumatism och min son var mobbad i skolan. Min man är sjukpensionär då han har kronisk sjukdom. Bakgrund som KFM tog hänsyn till.
Fick inledande skuldsanering i juni 2017 och det enda som krävdes var ett intyg att jag gick på möten på på spelberoendes förening. Dock deltog jag en gång på dessa möten då jag fortfarande inte insåg att jag var spelberoende. Spelade i smyg, återfall efter återfall. Fick beviljad skuldsanering i oktober 2017.
Fortsatte spela, allt aggressivare och med större insatser. Min son orkade inte med mitt beteende så han flyttade i mars 2018.
Jag började missköta inbetalningar till KFM och drev mig själv i botten. Bestämde mig för att ta mitt liv 2Juli 2018. Blev räddad av min son. Först då insåg jag hur illa det var och sedan dess har jag varit spelfri.
KFM rådde mig att begära omprövning av min skuldsanering då jag var efter med två månadsbetalningar på sammanlagt 17850 kronor. Fick avslag efter tre månader vilket innebär att jag fick behålla min skuldsanering eftersom det bara var två månader jag hade misskött. Det som jag är efter med ska vara betalt när skuldsaneringen är slut maj 2022 fick jag som svar muntligt från KFM.
Nu har jag dock fått påminnelse från KFM och nu säger de att fordringsägare kan begära omprövning av min skuldsanering eftersom jag inte har betalat. Vilket gör mig orolig. Ska betala in en månadsbetalningar nu när jag får skattepengar så är det bara en månadsbetalningar som släpar. Hoppas att ingen fordringsägare begär omprövning. Sådant här mår jag inte bra av.
Tror att KFM numera vill se att man verkligen gör allt för att bli spelfri, behandling, självhjälpsmöten eller KBT. Kanske är det fler spelberoende som ansöker om skuldsanering Tyvärr är vi så många som hamnar i detta helvete. Det går att ta sig ur men man måste få hjälp.
Aktiv läsare på detta forum men har inte orkat skriva på ett tag då min man är sjuk och jag är orolig för honom.
Lycka till alla härliga människor som kämpar och skriver på detta forum♥️

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp