Varför har du inte betalat på din sanering ?
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt konto blev rensad ordentligt på min lön,( inom närmaste familj) inte kunnat polisanmäla men omgående fick byta koder id bank nr och allt annat, och omgående kontaktade KF och var ärlig med allting berättade som det var...
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Okej, jag förstår.Mitt konto blev rensad ordentligt på min lön,( inom närmaste familj) inte kunnat polisanmäla men omgående fick byta koder id bank nr och allt annat, och omgående kontaktade KF och var ärlig med allting berättade som det var...
Hoppas att det löser sig.
Okej, jag förstår.
Hoppas att det löser sig.
- Meddelanden
- 469
- Mottagna reaktioner
- 372
- Poäng
- 477
Mitt konto blev rensad ordentligt på min lön,( inom närmaste familj) inte kunnat polisanmäla men omgående fick byta koder id bank nr och allt annat, och omgående kontaktade KF och var ärlig med allting berättade som det var...
Det räckte tydligen inte att ”berätta som det var och vara helt ärlig”. Jag antar att en anledning till att du nu verkar bli av med din skuldsanering är att du inte kunnat styrka det du påstår har hänt. Förstår att det inte är roligt att behöva polisanmäla en nära anhörig för det den gjort, men du riskerar ju att bli av med din skuldsanering i och med detta. Anmäl och låt personen stå för sina handlingar. Det är ju inte någon mänsklig rättighet att få skuldsanering så det vore ju surt om du slarvar bort den fina chansen du har fått.
- Meddelanden
- 424
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 247
Då har du ju bara missat en betalning![]()
Så då är det inga problem ?
För det är så jag har betalat oktober men missade att betala nu sista november men betalar in det beloppet nu 23 december
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Det är ju betalningsfritt i december? Menar du att du betalade halva oktober, inget i november och tänkte betala ikapp allt i december? Isåfall har du inte följt betalplanen i två månader.Nej, jag skulle betala nu i december för halva oktober och hela december.
- Meddelanden
- 424
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 247
Pratade nyss med kfm igen, dom sa om man hinner betala nu i december om de registrerar betalningen innan 10januari så skicaks det inte ut något till borgenärerna
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack hoppas det ordnar sig för alla som har problem men senfredags jag har svårt att andas och försöker tänka ändå positivt
Jag förstår att det är jobbigt, en skuldsanering är inget lätt och den ångest man hade innan man fick det måste vara sju resor värre för dig nu när du riskerar mista den.Tack hoppas det ordnar sig för alla som har problem men senfredags jag har svårt att andas och försöker tänka ändå positivt
Vad är det som gör att du hellre riskerar den än att vara ärlig till Kfm om vad som hänt, dvs polisanmäla osv. Det känns som att något inte stämmer.
- Meddelanden
- 33
- Mottagna reaktioner
- 12
- Poäng
- 41
Hej har en fråga!
Har snart avklarat min skuldsanering på 5 år, skall gå ut nu början av Februari!
Men sedan 8 månader så har jag inte behövt betala något då min sambo studerar så skall inte enligt senaste beslut betala ngt mer.
Det som var lite konstigt var att jag köpte en julklapp med klarna betala direkt ändå gjorde de en UC miniupplysning så jag fick på kivra! Kollade denna och där står nu inget om skuldsanering eller skuldsaldo
kreditvärdighet medel står det!
Tänkte först vad kan de här vara så jag provade beställa en tröja med klarna faktura 14 dagar och till min förvåning gick det igenom utan problem!
Har aldrig kunnat välja faktura eller liknande!
Så vad har hänt är skiten redan över trots de är 2 månader kvar ?
Har snart avklarat min skuldsanering på 5 år, skall gå ut nu början av Februari!
Men sedan 8 månader så har jag inte behövt betala något då min sambo studerar så skall inte enligt senaste beslut betala ngt mer.
Det som var lite konstigt var att jag köpte en julklapp med klarna betala direkt ändå gjorde de en UC miniupplysning så jag fick på kivra! Kollade denna och där står nu inget om skuldsanering eller skuldsaldo
Tänkte först vad kan de här vara så jag provade beställa en tröja med klarna faktura 14 dagar och till min förvåning gick det igenom utan problem!
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Hej har en fråga!
Uc måste misslyckats
- Meddelanden
- 33
- Mottagna reaktioner
- 12
- Poäng
- 41
Hur menar du med misslyckats ?Uc måste misslyckats
Kan de vara för att man ändå inte skall betala något som de tagit bort det tidigare ?
vet inte när jag kollade senast men är ganska säker på att de stod för några månader sedan
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Hur menar du med misslyckats ?
Kan de vara för att man ändå inte skall betala något som de tagit bort det tidigare ?
vet inte när jag kollade senast men är ganska säker på att de stod för några månader sedan
Dom har gjort fel.
Nej, skuldsanering ska stå kvar hela tiden
- Meddelanden
- 33
- Mottagna reaktioner
- 12
- Poäng
- 41
Gjorde en egen UC nu och där står de med! Så de var ngn miniupplysning men ändå konstigtDom har gjort fel.
Nej, skuldsanering ska stå kvar hela tiden
- Meddelanden
- 59
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 102
Hittade äntligen mitt namn idag för beviljad skuldsanering Gått och väntat sen början på juli hur allt ska bli. Fick avslag på första ansökan jag skicka in i början på februari men gjorde om och gjorde rätt
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Stort grattis! ❤️Hittade äntligen mitt namn idag för beviljad skuldsanering Gått och väntat sen början på juli hur allt ska bli. Fick avslag på första ansökan jag skicka in i början på februari men gjorde om och gjorde rätt
- Meddelanden
- 318
- Mottagna reaktioner
- 382
- Poäng
- 477
När fick du inledande ? Och när godkände du förslaget, Tog det 5 mån från godkännande tills det slutgiltiga beslutet ? Väntar själv på att borgenärerna ska godkänna förslaget som jag godkände för ett par veckor sen, hoppas verkligen inte det tar 5 mån innan jag får ett färdigt beslut.Hittade äntligen mitt namn idag för beviljad skuldsanering Gått och väntat sen början på juli hur allt ska bli. Fick avslag på första ansökan jag skicka in i början på februari men gjorde om och gjorde rätt
- Meddelanden
- 59
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 102
Jag fick inledande första veckan i juli sen dröjde det till sista veckan i augusti innan jag fick hem förslaget och godkände det direkt då.När fick du inledande ? Och när godkände du förslaget, Tog det 5 mån från godkännande tills det slutgiltiga beslutet ? Väntar själv på att borgenärerna ska godkänna förslaget som jag godkände för ett par veckor sen, hoppas verkligen inte det tar 5 mån innan jag får ett färdigt beslut.
Sen har jag gått och väntat, i mitten på november ringde jag min handläggare för att höra hur det går och de sa att allt ser bra ut. Ingen har sats sig emot men de väntade på en sista borgenär. Så tror de drog ut lite på tiden för enligt mina beräkningar skulle allt varit klart i slutet på oktober..
Hoppas du får svar snart, det är en hemsk väntan ♥️
- Meddelanden
- 318
- Mottagna reaktioner
- 382
- Poäng
- 477
Okej, det var en lång väntan för dig från godkännande till slutgiltigt beslut. Undrar varför det tar så lång tid innan beslut när borgenärerna inte sätter sig emot, menar då var det egentligen redan klart. Skönt att du rodde detta i hamn och att väntan nu är över, grattis och lycka till med din sanering. Nu kan du se ett ljus i tunneln och få ett avslut på eländet! ❤️Jag fick inledande första veckan i juli sen dröjde det till sista veckan i augusti innan jag fick hem förslaget och godkände det direkt då.
Sen har jag gått och väntat, i mitten på november ringde jag min handläggare för att höra hur det går och de sa att allt ser bra ut. Ingen har sats sig emot men de väntade på en sista borgenär. Så tror de drog ut lite på tiden för enligt mina beräkningar skulle allt varit klart i slutet på oktober..
Tack, får hoppas det inte dröjer allt för länge men skulle tippa på att jag får besked nästa år då.
- Meddelanden
- 588
- Mottagna reaktioner
- 377
- Poäng
- 487
Grattis!!Jag fick inledande första veckan i juli sen dröjde det till sista veckan i augusti innan jag fick hem förslaget och godkände det direkt då.
Det där i stort sett kopia på min resa!
Väntan var snudd på magsårsframkallande...
Men nu är vi där, December är frimånad så i Januari börjar en ny fas på väg mot ett någorlunda normalt liv!
All lycka till!
Hittade äntligen mitt namn idag för beviljad skuldsanering Gått och väntat sen början på juli hur allt ska bli. Fick avslag på första ansökan jag skicka in i början på februari men gjorde om och gjorde rätt
Stort grattis till dig men se till att betala och spara åtminstone till 1 månad ifall det händer ngt ...
som jag läser nu senaste 10 sidor det är många som har missat betala1 eller 2 mnd ..missförstå mig inte negativt för vi väntar också på beslut men man vet inte anledningarna till uteblivna avbetalningar
och ännu en gång Stort Grattis till dig och alla som väntar lycka till.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Ställde tidigare idag en fråga men hann få svar av min handläggare (som dubbelkollade med en jurist på KFM) innan någon på forumet svarade så jag tog bort frågan, tänkte dock informera om svaret då jag själv sökt utan att hitta något rakt svar varken via google eller på forumet.
Jag kommer få ut pengar på en försäkring då jag råkade ut för en grov misshandel och fick men för livet. Det är flera år sen det hände men nu kommer tydligen sista utbetalningen. Min fråga var då om detta kan ha nån inverkan på sanering/inledande och svaret är Nej. Så länge försäkringsersättningen inte gäller förlorad arbetsinkomst utan kvarvarande men såsom medicinsk invaliditet i mitt fall eller annan slags sveda och värk tar inte KFM dom pengarna.
Däremot råder jag alltid till att prata med handläggaren om det, ju mer transparens ni har i er kontakt desto bättre. Det tyckte även min handläggare var en bra inställning.
Säg gärna till om nåt blev luddigt. Är oerhört trött och påväg i säng. Ha en fin kväll!
Sökord: Försäkringsersättning, skuldsanering, utmätning, försäkringspengar, försäkringsbolag, ersättning, kronofogden
Jag kommer få ut pengar på en försäkring då jag råkade ut för en grov misshandel och fick men för livet. Det är flera år sen det hände men nu kommer tydligen sista utbetalningen. Min fråga var då om detta kan ha nån inverkan på sanering/inledande och svaret är Nej. Så länge försäkringsersättningen inte gäller förlorad arbetsinkomst utan kvarvarande men såsom medicinsk invaliditet i mitt fall eller annan slags sveda och värk tar inte KFM dom pengarna.
Däremot råder jag alltid till att prata med handläggaren om det, ju mer transparens ni har i er kontakt desto bättre. Det tyckte även min handläggare var en bra inställning.
Säg gärna till om nåt blev luddigt. Är oerhört trött och påväg i säng. Ha en fin kväll!
Sökord: Försäkringsersättning, skuldsanering, utmätning, försäkringspengar, försäkringsbolag, ersättning, kronofogden
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Någon som omprövat sin skuldsanering mer än en gång? Tänkte ompröva en andra gång och loggade in i e-tjänsten. Där kom det upp mitt originalbeslut och en fråga om det är det beslutet jag vill ompröva. Men jag har ju redan omprövat och fått en ny betalplan och det är ju den jag vill ompröva. Nåväl, jag valde den ändå och sedan fick jag välja orsak och fylla i lite info. Jag fick bla frågor om jag har någon inneboende och det har jag ju sedan 1 dec eftersom min vuxna son utan inkomst var tvungen att flytta hem. Ångrar att jag funderade på omprövning för nu blir det väl mer att betala istället.?Behövde inte fylla i alla uppgifter om inkomst och utgift etc bara det som hade ändrats och bara i en ruta för text där man skulle beskriva ändringen och när den inträffade. Det handlar om att maken blivit uppsagd pga konkurs och att han inte får ut något från a-kassan innan de börjar handlägga hans ärende. Får väl vänta och se vad som händer.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Varför? Jag fick ju upp rutor att fylla i orsak, men inget om att fylla i siffrorna för inkomster och utgifter mm. Så jag vet inte om de räknar med de siffror som var från början eller de jag skickade in på första omprövningen. Men jag utgår ifrån att de kommer att höra av sig. Det som blir dumt och till min nackdel är ju att sonen flyttade hit. Klarar ju inte av månadsbeloppet som det ser ut nu och än mindre om de väljer att öka på det med tex 3000 för att sonen bor här.Du kan maila orsaken .
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Varför? Jag fick ju upp rutor att fylla i orsak, men inget om att fylla i siffrorna för inkomster och utgifter mm. Så jag vet inte om de räknar med de siffror som var från början eller de jag skickade in på första omprövningen. Men jag utgår ifrån att de kommer att höra av sig. Det som blir dumt och till min nackdel är ju att sonen flyttade hit. Klarar ju inte av månadsbeloppet som det ser ut nu och än mindre om de väljer att öka på det med tex 3000 för att sonen bor här.
Hör av dig till din handläggare och förklara läget.
En i min närhet hade "gamla" saneringen och ett av hens barn var hemmaboende i vuxen ålder utan någon inkomst under en period, om jag inte missminner hade KFM överseende med det under en period åtminstone. Sen ansåg dem att det var upp till hens barn att ordna en inkomst och bidra till hushållet vilket så gjordes.
- Meddelanden
- 23
- Mottagna reaktioner
- 25
- Poäng
- 87
Har beviljad skuldsanering sedan någon månad tillbaka. Nu börjar det ramla in massa kreditupplysningar, är det normalt? Varför tar dom kreditupplysning nu? Den är redan beviljad och vunnit laga kraft osv.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
De vill väl förvissa sig om att det som man skrivit i ansökan stämmer. De kan ju begära omprövning under alla fem åren.Har beviljad skuldsanering sedan någon månad tillbaka. Nu börjar det ramla in massa kreditupplysningar, är det normalt? Varför tar dom kreditupplysning nu? Den är redan beviljad och vunnit laga kraft osv.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Jo, jag tänker att de får höra av sig. Jag har ju ingen ”min handläggare” innan de har påbörjat ärendet. Har ju bara tre månader kvar efter dec inbetalningen.Hör av dig till din handläggare och förklara läget.
En i min närhet hade "gamla" saneringen och ett av hens barn var hemmaboende i vuxen ålder utan någon inkomst under en period, om jag inte missminner hade KFM överseende med det under en period åtminstone. Sen ansåg dem att det var upp till hens barn att ordna en inkomst och bidra till hushållet vilket så gjordes.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Ahaa, jag trodde i min enfald att man har samma handläggare som godkänner ens sanering genom hela saneringen. Men hur gör man då vid frågor? Ringer man till KFM's växel?Jo, jag tänker att de får höra av sig. Jag har ju ingen ”min handläggare” innan de har påbörjat ärendet. Har ju bara tre månader kvar efter dec inbetalningen.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ahaa, jag trodde i min enfald att man har samma handläggare som godkänner ens sanering genom hela saneringen. Men hur gör man då vid frågor? Ringer man till KFM's växel?
Kundservice löser det mesta
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Hej.Någon som omprövat sin skuldsanering mer än en gång? Tänkte ompröva en andra gång och loggade in i e-tjänsten. Där kom det upp mitt originalbeslut och en fråga om det är det beslutet jag vill ompröva. Men jag har ju redan omprövat och fått en ny betalplan och det är ju den jag vill ompröva. Nåväl, jag valde den ändå och sedan fick jag välja orsak och fylla i lite info. Jag fick bla frågor om jag har någon inneboende och det har jag ju sedan 1 dec eftersom min vuxna son utan inkomst var tvungen att flytta hem. Ångrar att jag funderade på omprövning för nu blir det väl mer att betala istället.?Behövde inte fylla i alla uppgifter om inkomst och utgift etc bara det som hade ändrats och bara i en ruta för text där man skulle beskriva ändringen och när den inträffade. Det handlar om att maken blivit uppsagd pga konkurs och att han inte får ut något från a-kassan innan de börjar handlägga hans ärende. Får väl vänta och se vad som händer.
Jag har precis skickat in en andra omprövning sen sept i år. Minskad inkomst och nu ökad inkomst.
- Meddelanden
- 277
- Mottagna reaktioner
- 101
- Poäng
- 307
Hur snabbt görs ny betalningsplan? Pratar vi vecka, månad eller månader?Hej.
Jag har precis skickat in en andra omprövning sen sept i år. Minskad inkomst och nu ökad inkomst.
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
När jag gjorde det sist- tog ca 2 månader- väntan på handläggare, nytt förslag t mig och fordringsägare. I mitt fall svarade ingen.Hur snabbt görs ny betalningsplan? Pratar vi vecka, månad eller månader?
Under tiden betalade jag inget då min inkomst understeg beslutet från början. Väntan på a-kassa... I väntans tider då dök det upp lite mer inkomst i form av tim vik. Jag ska i januari betala för de månader jag inte kunde betala ( ingår i nya förslaget).
Fr jan måste jag lägga undan, gäller ca 4700 brutto/mån. Lär ju ta 2 mån till nytt beslut.
Min erfarenhet "so far" med KF o handläggare är bra. Jag är helt transparent. Är ute i god tid. Hellre förekomma än förekommas.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Gjorde du det i e-tjänsten? Hörde de av sig för att få dina uppgifter?Hej.
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Jag kommer att få 3500kr extra för att jag kommer hoppa in under min semester nästa måndag och min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och täcka upp ett par dagar under december.
Jag ska inte begära omprovning såvida det inte är några större summor / planeras pågå över en längre tid väll som jag förstått det. Eller? Hur gör man om man får tillbaka på skatten eller bonusar?
Min flickan studerar och jobbar inte vid sidan av men vill jobba under sommaren. Ska jag begära omprövning under den tiden? Snurrigt..
Jag ska inte begära omprovning såvida det inte är några större summor / planeras pågå över en längre tid väll som jag förstått det. Eller? Hur gör man om man får tillbaka på skatten eller bonusar?
Min flickan studerar och jobbar inte vid sidan av men vill jobba under sommaren. Ska jag begära omprövning under den tiden? Snurrigt..
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Nej, det verkar ju inte vara någon varaktig ökning av din betalförmåga med 4000 kr eller mer per månad.Jag kommer att få 3500kr extra för att jag kommer hoppa in under min semester nästa måndag och min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och täcka upp ett par dagar under december.
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 72
Så har jag tolkat det också. Fick också reda på att vi får en bonus på 10.000-15.000 precis. Detta är alltså ingenting som jag ska begära omprövning för? 4000kr per månad är ju cirka 50.000 totalt. Jag betalar hellre in och har ryggen fri men givetvis trevligt om man fått behålla - är så osäker att göra fel och få skuldsanering upphävd.Nej, det verkar ju inte vara någon varaktig ökning av din betalförmåga med 4000 kr eller mer per månad.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.