• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Frågar igen då min fråga ligger långt bak i tråden och fick inget svar. :)

Tog hjälp av min budget- och skuldrådgivare att skicka in en ansökan om sanering.

Från vårat första möte och tills vi skickade in ansökan så kom vi överens om att jag skulle släppa de flesta lånen förutom lånen som jag kunde betala av för "pengarna som vart över"
Sagt och gjort, jag betalade av dessa lån.

Nu när jag fick kopian som skickades in av rådgivaren så såg jag att 2 av dessa lån som jag betalat av var med i ansökan. Gör det något eller måste jag kontakta KFM genast, eller kan man vänta tills
handläggaren som har hand om ärendet ringer och då berätta att det blivit tokigt?
Kan inte det bara vara ”bra” att kunna nämna när de ringer? Att de lånen var med men att du nu betalat av dem på egen hand. Det visar ju på god vilja tänker jag, och rätt person kommer se/höra det än att det korrigeras nu som om det aldrig hänt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Kan inte det bara vara ”bra” att kunna nämna när de ringer? Att de lånen var med men att du nu betalat av dem på egen hand. Det visar ju på god vilja tänker jag, och rätt person kommer se/höra det än att det korrigeras nu som om det aldrig hänt?

Det är sant.
Vet inte hur det fungerar när dom kollar igenom en ansökan bara. Om det ligger massvis med jobb bakom innan dom ringer en som skickat in ansökan.
Så tänkte om dom lagt ner en halv arbetsdag på min ansökan innan dom ringer, sen när dom ringer så säger jag att den inte riktigt stämmer.. Så dom måste räkna om allt. :eek:

Men håller till fullo med dig att det känns ju bättre att berätta i telefonen att man betalat av på lån som finns med i ansökan. :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det är sant.
Vet inte hur det fungerar när dom kollar igenom en ansökan bara. Om det ligger massvis med jobb bakom innan dom ringer en som skickat in ansökan.
Så tänkte om dom lagt ner en halv arbetsdag på min ansökan innan dom ringer, sen när dom ringer så säger jag att den inte riktigt stämmer.. Så dom måste räkna om allt. :eek:

Men håller till fullo med dig att det känns ju bättre att berätta i telefonen att man betalat av på lån som finns med i ansökan. :)
Ödmjukt tänkt av dig gentemot handläggaren men jag skulle nog låta det vara om det gällde skulder under tex 50 000:- och som kanske inte påverkar skuldbilden i sin helhet, därmed kanske inget väldigt tidskrävande jobb att korrigera men det kanske är en nonchalant inställning jag har...
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Ödmjukt tänkt av dig gentemot handläggaren men jag skulle nog låta det vara om det gällde skulder under tex 50 000:- och som kanske inte påverkar skuldbilden i sin helhet, därmed kanske inget väldigt tidskrävande jobb att korrigera men det kanske är en nonchalant inställning jag har...

I det stora hela av skuldberget så är dessa skulder inte mycket. Handlade om några tusenlappar på avbetalning. Så låter det bara vara och berättar när hen ringer sen att jag betalat av dessa. :)

Tack för att du svarade! :)
 

Stressad

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
3 Maj 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
29
Poäng
87
Jag fick beslut om skuldsanering i Oktober förra året. Allt fungerar riktigt bra. Jag är noga med att betala räkningar och ha koll på min ekonomi .
Nu i veckan fick jag ett brev från inkasso om förslag på avbetalning. Det är en gammal skuld, ca 10 år gammal. Jag hittar inte den på förteckningen över skulder men visst kan jag bara mejla dom att jag har skuldsanering? Har för mig att jag har läst det här. Jag har försökt att söka i tråden men hittar inte riktigt.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Ja det kan du göra. Om den skulden inte finns med i din sanering så har dom missat att anmäla den och då kan dom inte kräva betalning.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Tack för svaret. Då gör jag så.


Det är iaf så jag har förstått att det fungerar. För det är ju när ens namn står i poit som borgenärerna ska anmäla sina skulder och missar dom det så kan dom inte komma i efterhand och begära pengar. Efter en sanering är klar existerar inga gamla skulder längre inte ens om dom inte fanns med i saneringen då den började. Om man inte skuldsätter sig UNDER saneringen såklart men så var det ju inte i ditt fall.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Det är sant.
Vet inte hur det fungerar när dom kollar igenom en ansökan bara. Om det ligger massvis med jobb bakom innan dom ringer en som skickat in ansökan.
Så tänkte om dom lagt ner en halv arbetsdag på min ansökan innan dom ringer, sen när dom ringer så säger jag att den inte riktigt stämmer.. Så dom måste räkna om allt. :eek:

Men håller till fullo med dig att det känns ju bättre att berätta i telefonen att man betalat av på lån som finns med i ansökan. :)
Jag valde att vara hundra procent öppen och transparent. Hellre en fråga för mycket än tvärtom. Jag tror att det är bäst i längden.Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp