Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Problemet som kan uppstå är att kfm ger dig avslag just för att du fortsätter betala... Det är som tidigare skrivet att gynna en borgenär och det går inte vägen hos kfm

Ok! Även om det handlar om tre-fyra stycken? Av 30 stycken? Skrev på messenger till kf och fick svar såhär:

Många av våra kunder som ansöker om skuldsanering brukar ha svårt att betala på sina skulder under tiden ärendet väntar på handläggning. Det viktigaste är att man prioriterar att betala boende, el och andra löpande utgifter så får man i den mån man kan betala på skulderna också.

Men vet inte.. Vill ju inte få avslag och samtidigt inte missbrukad kredit.

Ok! Även om det handlar om tre-fyra stycken? Av 30 stycken? Skrev på messenger till kf och fick svar såhär:

Många av våra kunder som ansöker om skuldsanering brukar ha svårt att betala på sina skulder under tiden ärendet väntar på handläggning. Det viktigaste är att man prioriterar att betala boende, el och andra löpande utgifter så får man i den mån man kan betala på skulderna också.

Det svaret fick jag oxå när jag frågade kfm, är det nåt över efter man har betalat sina viktiga avgifter så kan man lägga dom på skulder fram tills man ev får inledande

Då har du alternativ om du får avslag antar jag?

Om man har en förfallen mobilfaktura som hamnat hos inkasso kan man betala den eller räknas det som gynnande av borgenär? Den hamnade hos inkasso dagarna innan jag fick inledande.

Om man har en förfallen mobilfaktura som hamnat hos inkasso kan man betala den eller räknas det som gynnande av borgenär? Den hamnade hos inkasso dagarna innan jag fick inledande.

Den ska ingå i din skuldsanering ju

Finns inga halvor. Man är fullt betalningsskyldig till sista krona, får ena låntagaren skuldsanering utan betalplan får den andra betala allt.
Man är solidariskt betalningsansvarig, inte skyldig att betala halva lånet
Räkna dom av det dom får in i skuldsaneringen ? Så andra personen slipper lite iallafall :)

Men kan man inte betala den andra personen ”bakom stängda dörrar” kontant för lånekostnaden om man nu kan avvara den summan såklart under sin sanering? Vem ska få reda på det?

Vet att det inte är rätt, men för att rädda relationen med den andre som kanske är familj, bästa vän osv... känns oerhört grymt att lämna någon som ställt upp på en i sticket så med stora belopp att betala. Det kanske i sin tur leder till att den personen inte kan betala och också hamnar hos kronofogden. Usch vilken sits.

Du ska väl sluta betala på alla lån när du söker skuldsanering? Annars gynnar du ju vissa borgenärer...
Nej ! Det gäller endast från då man får inledande skuldsanering - då SKA man sluta betala till borgenärerna ! Dessförinnan gör man som man ”vill/kan”.

Jag har uppfattat det som att man ska betala som vanligt fram tills man får inledande och därefter släppa det. Varför göra det innan o göra saker värre?

Jag har uppfattat det som att man ska betala som vanligt fram tills man får inledande och därefter släppa det. Varför göra det innan o göra saker värre?
Ja, det var så jag fattade det som när jag frågade kf, men jag prio de som inte ger missbrukad tänker jag. Borde väl inte kunna ge avslag för man betalar sina räkningar, eller vad vet jag : )

• Gilla
Reaktioner: Mea
@Elsin jag missförstod helt. Jag trodde du redan hade inledande, jag ber om ursäkt. :thinking:

@Elsin jag missförstod helt. Jag trodde du redan hade inledande, jag ber om ursäkt. :thinking:
Jaha, nä har inte skickat in ansökan än :D derför jag tänker att jag betalar de med missbrukad krediter när jag inte vet om det blir avslag eller inte! Så hoppas jag de går igenom i augusti / september

Söker man skuldsanering är det väl ändå för att man anser att man inte kommer kunna betala sina skulder överhuvudtaget? Då spelar det väl ingen roll om man får anmärkning? Kan man inte betala innan man söker skuldsanering så lär det ju inte funka vid ett eventuellt avslag heller

Söker man skuldsanering är det väl ändå för att man anser att man inte kommer kunna betala sina skulder överhuvudtaget? Då spelar det väl ingen roll om man får anmärkning? Kan man inte betala innan man söker skuldsanering så lär det ju inte funka vid ett eventuellt avslag heller
Det finns en psykologisk effekt av allt detta och att få en anmärkning kanske ispelar någon roll.
Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag fick anmärkningar.

I get the point, men min fundering kvarstår.. Om vi säger att jag skulle ha haft ett lån med någon i min närhet, jag får sanering medans hen fortsätter betala på lånet och då även min del, då går jag ju likväl ur saneringen med skulder, fast privata skulder mot hen jag lånat med? Blir ju kontraproduktivt i mitt tycke...

Jag tycker vissa banker förtjänar att förlora slantar då och då av den enkla anledningen att de många gånger leder folk i fördärvet på ett eller annat vis.

Fast det gör du ju inte egentligen eftersom att när saneringen är klar så är den skulden du hade med din närstående passé. Hen kan inte kräva några pengar, sen kan man ju känna att man vill göra rätt för sig och betala ändå men ingen kan kräva det av dig. Det är ju hela poängen med saneringen, bara det att man gör skillnad på ”privata” skulder eller skulder till banker för att det finns en relation man är rädd om. Samtidigt har ju medlåntagaren tagit en ganska stor risk som lånat ut sin egen kreditvärdighet till någon annan, folk borde nog inte gå in som medlåntagare alltför enkelt utan tänka sig för både en och två gånger.

Det finns en psykologisk effekt av allt detta och att få en anmärkning kanske ispelar någon roll.
Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag fick anmärkningar.
Så kan det absolut vara! Vet själv hur jag mådde först men sen efter första anmärkning var det bara befriande. Dels kunde jag inte få några nya lån för att pussla med och jag slapp bekymra mig om att få det att gå ihop varje månad. Men har man kommit så långt att man söker skuldsanering så anser man ju
att man inte har några andra alternativ , då har man avverkat alla lösningar man kan komma på anser jag.

Fast det gör du ju inte egentligen eftersom att när saneringen är klar så är den skulden du hade med din närstående passé. Hen kan inte kräva några pengar, sen kan man ju känna att man vill göra rätt för sig och betala ändå men ingen kan kräva det av dig. Det är ju hela poängen med saneringen, bara det att man gör skillnad på ”privata” skulder eller skulder till banker för att det finns en relation man är rädd om. Samtidigt har ju medlåntagaren tagit en ganska stor risk som lånat ut sin egen kreditvärdighet till någon annan, folk borde nog inte gå in som medlåntagare alltför enkelt utan tänka sig för både en och två gånger.
Det säger jag inte emot men värnar man om relationen så tror jag nog att man känner ett slags tvång att betala sin del.
För övrigt så är man två om lånet, båda har lika solidariskt ansvar vilket vi kommit fram till, men det finns två sidor av myntet. Precis som det är medlåntagarens ansvar att betala på lånet om den andra får sanering bör resterande del av lånet som är olöst efter färdigställd sanering tillfalla den som fick sanering. Alltså det som är kvar av lånet efter att saneringen betalat in de procent dem ska.

Jag kommer aldrig i mitt liv ställa mig som medlåntagare, framförallt inte efter det jag fått lära mig idag...

Det säger jag inte emot men värnar man om relationen så tror jag nog att man känner ett slags tvång att betala sin del.
För övrigt så är man två om lånet, båda har lika solidariskt ansvar vilket vi kommit fram till, men det finns två sidor av myntet. Precis som det är medlåntagarens ansvar att betala på lånet om den andra får sanering bör resterande del av lånet som är olöst efter färdigställd sanering tillfalla den som fick sanering. Alltså det som är kvar av lånet efter att saneringen betalat in de procent dem ska.

Jag kommer aldrig i mitt liv ställa mig som medlåntagare, framförallt inte efter det jag fått lära mig idag...

Fast då är det ju ingen vits med en sanering. Då borde man ju ha kvar skulder till alla inklusive banker också. Det bästa är nog om man låter bli att dra in sina relationer i en havererad ekonomi.

Fast då är det ju ingen vits med en sanering. Då borde man ju ha kvar skulder till alla inklusive banker också. Det bästa är nog om man låter bli att dra in sina relationer i en havererad ekonomi.
Ja det är väl klart men om skadan redan är skedd är ju skadan redan skedd. När man tar det gemensamma lånet finns garanterat inte tanken på att man ska hamna i obestånd framöver. Tar man ett lån fast man vet om det är man bara dum...
Hur som, tanken är knappast att man ska behöva sanering men ska man verkligen behöva riskera att förstöra en personlig relation för att man hamnat i obestånd?
Säger inte att det blir så för alla men kan tänka mig att mörkertalet är stort..

Jag ifrågasätter inte valet att ta ett lån tillsammans, däremot ifrågasätter jag resonemanget från kfms sida om att ens del i lånet inte "saneras bort" då alla andra skulder som ligger på en saneras bort.

Ja det är väl klart men om skadan redan är skedd är ju skadan redan skedd. När man tar det gemensamma lånet finns garanterat inte tanken på att man ska hamna i obestånd framöver. Tar man ett lån fast man vet om det är man bara dum...
Hur som, tanken är knappast att man ska behöva sanering men ska man verkligen behöva riskera att förstöra en personlig relation för att man hamnat i obestånd?
Säger inte att det blir så för alla men kan tänka mig att mörkertalet är stort..

Jag ifrågasätter inte valet att ta ett lån tillsammans, däremot ifrågasätter jag resonemanget från kfms sida om att ens del i lånet inte "saneras bort" då alla andra skulder som ligger på en saneras bort.

Ens "del" av betalningsskyldigheten i solidariska mål saneras ju bort.

Ens "del" av betalningsskyldigheten i solidariska mål saneras ju bort.
Det var ju det min grundfråga handlade om.
Men om jag förstått det rätt, ens skyldighet försvinner men ens "del av lånet" består, fast till den andre låntagarens skuld?

Hej alla fina medlemmar,

Vill berätta lite om min situation.

Är 46 är gammalt och gift, har två flickor, en är 7 år och en är 2 år gammalt.
Har varit spelberoende sedan 2004, pausade från 2017 till 2018 men återfall.

I 2017 fick jag hjälp av mitt fru som har aldrig haft skulder utifrån CSN, vi lyckades
att betala alla mina skulder och undvik att hamna hos Kronofogden bara att hennes
föräldrar var bered att låna mig pengar vilken jag betalade tillbaka i hela summan et år senare.
Mina gamla skulder och de från 2018 till idag har ökat till 1,1 miljoner.

Har en tillsvidare anställning och mitt lån varierar mellan 21.000 och 23.000 kr.

Varje månad betalade jag 19.000 kr för att släcka alla bränder, men nu går det inte mer.
Ångest äter mig upp, jag är helt säkert att när jag berätta det till min fru, kommer hon
inte hjälpa mig igen och det kommer blir en skilsmässa.

Har läst mycket i den här tråden om skuldsaneringen men våga inte göra en ansökan
av grund av några färska små lån och avgrund att spelberoendet är inte behandlad.
Jag är trött att vara beroende och ser skuldsaneringen inte bara som en sista utväg
för ett ny start i livet, för mig är det en chans att ta hjälp av en psykolog och spelberoendeförbund.

Skuld och rådgivare i mitt kommun verkar ha en lång väntetid men jag har anmält mig
i alla fall.

Vaknade nu ur "bubblan" och vet att det är inte möjligt att betala en enda faktura och
att jag kommer få avslag om jag ansöka om skuldsaneringen idag :-(

Vad ska jag göra ? Tacksam för råd :folded:

Ansökan är in skickad och väntan börjar! Kommer troligtvis får svar I augusti då handläggningstiden inte berördes av semestertiderna.

Hej alla fina medlemmar,

Vill berätta lite om min situation.

Är 46 är gammalt och gift, har två flickor, en är 7 år och en är 2 år gammalt.
Har varit spelberoende sedan 2004, pausade från 2017 till 2018 men återfall.

I 2017 fick jag hjälp av mitt fru som har aldrig haft skulder utifrån CSN, vi lyckades
att betala alla mina skulder och undvik att hamna hos Kronofogden bara att hennes
föräldrar var bered att låna mig pengar vilken jag betalade tillbaka i hela summan et år senare.
Mina gamla skulder och de från 2018 till idag har ökat till 1,1 miljoner.

Har en tillsvidare anställning och mitt lån varierar mellan 21.000 och 23.000 kr.

Varje månad betalade jag 19.000 kr för att släcka alla bränder, men nu går det inte mer.
Ångest äter mig upp, jag är helt säkert att när jag berätta det till min fru, kommer hon
inte hjälpa mig igen och det kommer blir en skilsmässa.

Har läst mycket i den här tråden om skuldsaneringen men våga inte göra en ansökan
av grund av några färska små lån och avgrund att spelberoendet är inte behandlad.
Jag är trött att vara beroende och ser skuldsaneringen inte bara som en sista utväg
för ett ny start i livet, för mig är det en chans att ta hjälp av en psykolog och spelberoendeförbund.

Skuld och rådgivare i mitt kommun verkar ha en lång väntetid men jag har anmält mig
i alla fall.

Vaknade nu ur "bubblan" och vet att det är inte möjligt att betala en enda faktura och
att jag kommer få avslag om jag ansöka om skuldsaneringen idag :-(

Vad ska jag göra ? Tacksam för råd :folded:
Hej,
Hur ser ditt spelande ut nu?
Jag skulle säga att ett aktivt spelande är ett större problem för skuldsanering än nya lån.

Jag tror dessutom att du inte kan hemlighålla detta för din fru och inte heller att du skall göra det.
Att vara själv i situationen gör ångesten än värre och genom att berätta så tror jag du kommer uppleva att ångesten sjunker ordentligt trots att det inte känns så i den situation du befinner dig nu.
Dessutom kanske inte reaktionen från din fru blir den du förväntar dig...

Hej,
Hur ser ditt spelande ut nu?
Jag skulle säga att ett aktivt spelande är ett större problem för skuldsanering än nya lån.

Jag tror dessutom att du inte kan hemlighålla detta för din fru och inte heller att du skall göra det.
Att vara själv i situationen gör ångesten än värre och genom att berätta så tror jag du kommer uppleva att ångesten sjunker ordentligt trots att det inte känns så i den situation du befinner dig nu.
Dessutom kanske inte reaktionen från din fru blir den du förväntar dig...
har stängt av mig från spel via www.spelpaus.se

Kan jag se nånstans om min skatteåterbäring går åt att betala mina skulder eller om jag får ut det nu i Juni? Står det redan nu hos nån myndighet (Skatteverket, KF, etc.) ? Jag är i slutfasen av inled. sanering, väntar bara på att borgenärerna ska överklaga ellr ej

Kan jag se nånstans om min skatteåterbäring går åt att betala mina skulder eller om jag får ut det nu i Juni? Står det redan nu hos nån myndighet (Skatteverket, KF, etc.) ? Jag är i slutfasen av inled. sanering, väntar bara på att borgenärerna ska överklaga ellr ej
En jag känner fick sitt skattebesked och där stod det att återbäringen går till kfm. Hen hade tur så saneringen blev godkänd nu innan den betalas ut så hen får den på kontot nu.
Mao så framgår det rätt tydligt av papperna du får från skatteverket

Har du inledande så utmäta inte skatteåterbäringen men däremot kan du få betala in den om din handläggare anser det.

Har du inledande så utmäta inte skatteåterbäringen men däremot kan du få betala in den om din handläggare anser det.
Fast hen jag pratade om hade inledande och den skulle utmätas ändå....
Nej, inga A-mål eller snarlikt

Fast hen jag pratade om hade inledande och den skulle utmätas ändå....
Nej, inga A-mål eller snarlikt
Då ska hen betala in den och det är inte utmätning.
Har du skuldsanering så ingår alla skulder som uppstått innan inledande och utmätning upphör.

Då ska hen betala in den och det är inte utmätning.
Har du skuldsanering så ingår alla skulder som uppstått innan inledande och utmätning upphör.
Fast efter beslut så fick hen veta av både skusan och skatteverket att pengarna kommer till hens konto i Juni?
Tycker det verkar oklart från kfms sida... Som tidigare skrivet, godtyckligt..

har stängt av mig från spel via www.spelpaus.se

Bra att du stängt av dig! :tummen: :)
Ta tag i behandlingen mot spelberoende också nu. Låt inte tiden gå. För då är det lätt att man kommer in i djupare depression och då blir det aldrig av.
Jag skrev på 1177 till min vårdcentral att jag mådde dåligt och har spelberoende som jag verkligen måste ha hjälp med.
Två dagar senare fick jag meddelade att jag va inbokad på första möte med läkaren på beroendecentrum. Sedan rullar det bara på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp