• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Äntligen så fick jag besked att skuldsanering är beviljad och jag kommer vara helt skuldfri januari 2027. Lång tid till dess men ändå det känns skönt att man se ett slut på lidandet och får hopp om ett nytt liv.
Nu har jag en fråga till @Lasseman
Hur blir det rent rättsligt om jag till hösten väljer att gå ner till 50 procent arbete och börja studera samtidigt. Jag kommer ju att förlora halva inkomsten men den kompenseras av studiemedlen och jag kommer fortfarande kunna hålla inbetalningsplanen. Jag har kollat lite i skuldsaneringslagen och kunde inte hitta några lagrum som kunde stoppa det. Har du några tankar om att detta skulle vara problem på något sätt?
Grattis!
Det dröjer dock tre veckor innan den vinner laga kraft och tyvärr så kan någon borgenär fortfarande inkomma med invändig.
Så länge betalplanen följs så behöver du inte ompröva.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Grattis!
Det dröjer dock tre veckor innan den vinner laga kraft och tyvärr så kan någon borgenär fortfarande inkomma med invändig.
Så länge betalplanen följs så behöver du inte ompröva.
Oj, det tänkte jag inte på.
stod dock i beslutet att ingen av borgenärerna har haft något emot detta och ingen av de har yttrat sig, vilket jag tyckte var lite konstigt med tanke på att jag har rätt många borgenärer.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Oj, det tänkte jag inte på.
stod dock i beslutet att ingen av borgenärerna har haft något emot detta och ingen av de har yttrat sig, vilket jag tyckte var lite konstigt med tanke på att jag har rätt många borgenärer.
Fast gången är ändå att det tar tre veckor men oftast så är det grönt ljus.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Fast gången är ändå att det tar tre veckor men oftast så är det grönt ljus.
Jag fattar, så nu blir det tre nervösa veckor till
Får jag reda på direkt om någon av borgenärerna strider mot beslutet?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Vad jag läst mig till är det vanligt att skulden behöver vara minst 2 år gammal och inga nya skulder där efter. Vad jag fått för svar från skuldrådgivare är inom 1 år och kronofogden säger att det är individuell bedömning när jag frågat, men att "det ska ha gått en tid".
Jag hade en skuld som var 1-2 månader färsk, blev beviljad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Jag fattar, så nu blir det tre nervösa veckor till
Får jag reda på direkt om någon av borgenärerna strider mot beslutet?
Vet inte, sök om det här på forumet för det finns inlägg om det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Äntligen så fick jag besked att skuldsanering är beviljad och jag kommer vara helt skuldfri januari 2027. Lång tid till dess men ändå det känns skönt att man se ett slut på lidandet och får hopp om ett nytt liv.
Nu har jag en fråga till @Lasseman
Hur blir det rent rättsligt om jag till hösten väljer att gå ner till 50 procent arbete och börja studera samtidigt. Jag kommer ju att förlora halva inkomsten men den kompenseras av studiemedlen och jag kommer fortfarande kunna hålla inbetalningsplanen. Jag har kollat lite i skuldsaneringslagen och kunde inte hitta några lagrum som kunde stoppa det. Har du några tankar om att detta skulle vara problem på något sätt?

Nej inga direkta sådär. Om csn beviljar om deras skuld ingår I skuldsaneringen vet jag inte
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hej alla!

jag ligger i skilsmässa och nu ska vi göra en bodelning då vi äger huset 50% var. Jag har sanering men inte han. Han ska ha kvar huset kan jag bara överlåta det till honom utan att bli utköpt? Kan jag då riskera att bli av med skuldsaneringen för att jag inte tar emot pengar o ger dom till kf?

Om någon borgenär noterar det så kan dom ha åsikter. Om det finns värde kan det innebära problem med skuldsaneringen. Det innebär också risk för att åka dit för borgenärsbrott, de fall jag sett varierar mellan kraftiga böter och upp till några månaders fängelse.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp