• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Betalat mycket skatt, dåså. Då blir banker och bolag nöjda förstås.
Bland de klenare argumenten, får höra det i telefon lite då och då, man har betalat så mycket skatt så man borde inte behöva betala sin telefonräkning eller sitt bolån
Har du släppt in några lån från csn också?
känns som att vi sitter i samma sits. Jag tänker också gå ner i tjänsten och börja plugga på dagarna.
jag har ett jobb där jag absolut inte trivs men jobbar för att kunna sköta betalningar.
Prata med din handläggare och kolla vad de tycker. Det ska inte ställa till eftersom du kommer ju förtsätta betala in lika mycket.
Ja, 5000 kr som jag ville betala in men de sa att det inte behövs för att lånet ingår i skuldsaneringen nu och det finns inget hinder för att få ansöka om CSN.
ja verkligen, ingen vinner på att vi går till ett jobb vi inte tycker om i 5 år och bara slösar våran tid.
Jag ser inga problem med detta då jag uppfyller min skyldighet vilket är att betala in det avtalade summan varje månad och jag har ingen skyldighet att underrätta de om min inkomst minskas, bara om jag får bättre ekonomi. Och CSN räknas ju inte som inkomst.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Ja, 5000 kr som jag ville betala in men de sa att det inte behövs för att lånet ingår i skuldsaneringen nu och det finns inget hinder för att få ansöka om CSN.
ja verkligen, ingen vinner på att vi går till ett jobb vi inte tycker om i 5 år och bara slösar våran tid.
Jag ser inga problem med detta då jag uppfyller min skyldighet vilket är att betala in det avtalade summan varje månad och jag har ingen skyldighet att underrätta de om min inkomst minskas, bara om jag får bättre ekonomi. Och CSN räknas ju inte som inkomst.

Någon avtalad summa är det ju inte man betalar, beslutad summa är mer rätt begrepp.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Vid betalning enligt avtal hade varken inkasso eller KFM funnits.
Med förbehåll för allt annat än just indrivning av enskilda skulder som KFM har som största hobby.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Med förbehåll för allt annat än just indrivning av enskilda skulder som KFM har som största hobby.
Jo man ser ju alltid fram emot handräckning av någon gammal vhs-apparat..
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Du utnyttjar väll inte systemet? Det är så allt är reglerat. Hur kan man utnyttja något som du inte kan påverka?

inge att skämmas för reglerna är som dom är åt båda hållen. Inte alltid man gillar regler som är till borgenärens fördel men de är som de är.
Nej visserligen, men jag väljer ju medvetet den här vägen istället för att tex ”göra rätt för mig” och ta ett heltidsjobb, ompröva högre inkomst för att betala mer till borgenärerna och för att inte leva på bidrag av tex pliktkänsla eller moral.
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Fybubblan vad livet kan vändas upp och ner snabbt. Har pågående skuldsanering sen ca 2 år och nu vankas skilsmässa. Bor i hyresrätt som jag ska bo kvar i och kommer ha barnen varannan vecka. Kan skuldsaneringen avbrytas pga borgenärer eller kommer jag få mindre belopp att betala efter omprövning?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Fybubblan vad livet kan vändas upp och ner snabbt. Har pågående skuldsanering sen ca 2 år och nu vankas skilsmässa. Bor i hyresrätt som jag ska bo kvar i och kommer ha barnen varannan vecka. Kan skuldsaneringen avbrytas pga borgenärer eller kommer jag få mindre belopp att betala efter omprövning?

Den kommer ju inte avbrytas för att du ska skilja dig. Du omprövar och får betala mindre.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Nej visserligen, men jag väljer ju medvetet den här vägen istället för att tex ”göra rätt för mig” och ta ett heltidsjobb, ompröva högre inkomst för att betala mer till borgenärerna och för att inte leva på bidrag av tex pliktkänsla eller moral.

Fybubblan vad livet kan vändas upp och ner snabbt. Har pågående skuldsanering sen ca 2 år och nu vankas skilsmässa. Bor i hyresrätt som jag ska bo kvar i och kommer ha barnen varannan vecka. Kan skuldsaneringen avbrytas pga borgenärer eller kommer jag få mindre belopp att betala efter omprövning?
Verkligen inte. Det är inte något som kunde förutses så det blir att ompröva och sen får du en ny betalplan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Fybubblan vad livet kan vändas upp och ner snabbt. Har pågående skuldsanering sen ca 2 år och nu vankas skilsmässa. Bor i hyresrätt som jag ska bo kvar i och kommer ha barnen varannan vecka. Kan skuldsaneringen avbrytas pga borgenärer eller kommer jag få mindre belopp att betala efter omprövning?
Nej det kan inte avbrytas på din omprövning
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp