• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Jag lät breven komma och jag som du hade ångest deluxe. Det blir lättare jag lovar dig och du behöver inte göra något aktivt utan bara vänta på att det hamnar hos kfm.
När du får delgivning från kronofogden så skicka in att du tagit emot delgivningen.
Det kommer att ta ett tag innan du hamnar hos kfm.
Tack för din kommentar och fina ord. Jag känner som att jag har råkat köra ihjäl någon och smitit därifrån och själva spöket jagar mig runt omkring. Jag är en nattarbetar och har vaken natt på jobbet och även när jag är hemma så kan jag inte slappna av.
Förutom tiotals brev som landar varje dag så tillkommer massor av samtal av okända nummer som jag inte vågar svara då det kan vara långivarna som vill sina pengar tillbaka och jag har inget jävla svar på deras frågor.
skäms som fan, känns som man stulit något och försöker gömma sig och försöker komma undan brottet.
Jag tänker prata med alla långivare och be dem sluta nå mig på olika sätt och iställtet skicka vidare ärenden till kfm och på sätt kan de få pengar tillbaka via löneutmättning.
de har även skickat brev till de gamla adresser där jag bott tidigare för flera år sen.
Jag har nu gett mig alltså, klarar inte mer.
Har gått minus 12-15 tusen varje månad de sista åren.
ska söka sanering och hoppas på att det går igenom och jag med får en annan chans.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Jag tyckte det tog otroligt lång tid innan skulderna hamnade hos KF. Jag slutade betala i december/januari och först nu i april har de flesta lånen - inte alla - hamnat på skuldsaldo hos KF. SEnast idag fick jag från Ecster att jag ännu inte betalat mina senaste räkningar, inget hos KF eller ens inkasso. Då efter ett halvår.

Jag meddelade nästan alla långivare att jag ej längre kunde betala och att det skulle hamna hos KF och att jag skulle söka skuldsanering. De sa att det går i led genom inkasso och sen till KF.

Hade noll ångest över detta, det är som det är. Bara fokusera framåt. Inte ta nya lån. Inte spela bort några pengar. Gå i terapi. Göra vad man kan för att betala det lilla man kan. JAg betalar endast Fairlo just nu, men det kommer jag inte kunna när jag får utmätning av lön. Det har jag meddelat dem och slängde in dem i saneringen. De önskade lycka till osv.

Ångest är det ingen mening med att ha, det är mer stressigt att försöka få ihop månad efter månad. Försök ta det med en klackspark. Visst, många år framåt kommer det vara svårt. Men det är bättre än att jaga en dröm (i mitt fall ekonomisk frihet genom en vinst) som aldrig går att nå för att räntorna på lånen man tagit i ren desperation ändå kommer leda dig till KF.

Om du efter varje månad har några pengar över rekommenderar jag dig att betala av på dina mindre lån. Det kommer kännas skönt, men kanske du itne kan unna dig ett flak öl den månaden, eller vad du nu har för intressen. Men det kommer du kunna unna dig sen :)
Ska försöka samla lite mod för att prata med långivarna och be dem skicka vidare då jag är ekonomisk insolvent nu och ska istället låta kfm sköta det med löneutmättning.
jag har under de sista försökt allt möjligt för att betala av eller minsk lånen men det har bara stigit.
ni kanske inte tror men jag jobbade de sista två åren drygt 190% alltså 90 % över min heltid tjänst för att klara av månads inbetalningar men misslyckades ändå.
den överbelastning som jag tog på mig för att överleva skulderna har nu gett mig depression och väkt ständig misslycka hos mig.
kan inte sluta tänka på skulderna och inget får mig le eller må bra. Har tagit medlemskap på gymmet för träna och komma undan negativa tankar men inte klarat psykiskt att kunna gå träna då de negtiva tankar inte släpper.
Skussan är den enda lösning annars så kommer jag inte komma ur skuld lera jag fastnat i.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
De första dagarna fick jag precis som du världens ångest när alla kravbrev började komma, och nästan hysteriskt skrek åt mina barn att JAG ska ta posten. Usch.
Bestämde mig dock snabbt att se det som en del av processen till skuldsanering och något jag måste acceptera och genomlida bara och skaffade en svart omärkt pärm som jag satte allt i, sprättade breven och hålade utan att ens titta på, jag hade få men stora skulder. Skrev på delgivningar med vändande post.
Helt plötsligt upphörde det och skuldsaneringen blev inledd och 6 mån senare beviljad och ett år har gått. Nu är det istället helt tomt i brevlådan.
Ja nu måste jag också på något sätt börja tänka positivt och försöka släppa deprimerande skuldskänslan och ta det som en väg framåt.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Äntligen så fick jag besked att skuldsanering är beviljad och jag kommer vara helt skuldfri januari 2027. Lång tid till dess men ändå det känns skönt att man se ett slut på lidandet och får hopp om ett nytt liv.
Nu har jag en fråga till @Lasseman
Hur blir det rent rättsligt om jag till hösten väljer att gå ner till 50 procent arbete och börja studera samtidigt. Jag kommer ju att förlora halva inkomsten men den kompenseras av studiemedlen och jag kommer fortfarande kunna hålla inbetalningsplanen. Jag har kollat lite i skuldsaneringslagen och kunde inte hitta några lagrum som kunde stoppa det. Har du några tankar om att detta skulle vara problem på något sätt?
Har du släppt in några lån från csn också?
känns som att vi sitter i samma sits. Jag tänker också gå ner i tjänsten och börja plugga på dagarna.
jag har ett jobb där jag absolut inte trivs men jobbar för att kunna sköta betalningar.
Prata med din handläggare och kolla vad de tycker. Det ska inte ställa till eftersom du kommer ju förtsätta betala in lika mycket.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Har du släppt in några lån från csn också?
känns som att vi sitter i samma sits. Jag tänker också gå ner i tjänsten och börja plugga på dagarna.
jag har ett jobb där jag absolut inte trivs men jobbar för att kunna sköta betalningar.
Prata med din handläggare och kolla vad de tycker. Det ska inte ställa till eftersom du kommer ju förtsätta betala in lika mycket.
Jag ska också börja studera till hösten. Har idag skuldsanering med halvtidsjobb och a-kassa och betalar drygt 1200:- till saneringen. Har precis omprövat lägre inkomst eftersom mina a-kassadagar börjar ta slut och jag avser att studera. Bifogade underlag från a-kassan och CSN/studieansökan och får hoppas att det går vägen.

Det ironiska i situationen är att jag kommer ha en rätt hög ”inkomst” med fullt CSN 75% och halvtidsjobb 50%, strategiskt medvetet.
Blir totalt 28 000:- in och 10 000:- av dessa kommer jag spara varje månad till framtiden även om jag fattar att det är ett lån, men ett mer fördelaktigt lån är svårt att hitta till en framtida ev kontantinsats till bostad.
Den här vägen sparar mig även 30 000:- som borgenärerna skulle ha fått om jag får nollplan i omprövningen, jag får maxat bostadsbidrag, maxat bidrag från CSN med tillägg/barn och kommer ut ”på andra sidan” med en fin buffert och bra utbildning.

Ja jag vet att jag utnyttjar systemet. Mellan 2010-2020 betalade jag in ca 12 miljoner i skatt så jag skäms inte ens.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Tack för din kommentar och fina ord. Jag känner som att jag har råkat köra ihjäl någon och smitit därifrån och själva spöket jagar mig runt omkring. Jag är en nattarbetar och har vaken natt på jobbet och även när jag är hemma så kan jag inte slappna av.
Förutom tiotals brev som landar varje dag så tillkommer massor av samtal av okända nummer som jag inte vågar svara då det kan vara långivarna som vill sina pengar tillbaka och jag har inget jävla svar på deras frågor.
skäms som fan, känns som man stulit något och försöker gömma sig och försöker komma undan brottet.
Jag tänker prata med alla långivare och be dem sluta nå mig på olika sätt och iställtet skicka vidare ärenden till kfm och på sätt kan de få pengar tillbaka via löneutmättning.
de har även skickat brev till de gamla adresser där jag bott tidigare för flera år sen.
Jag har nu gett mig alltså, klarar inte mer.
Har gått minus 12-15 tusen varje månad de sista åren.
ska söka sanering och hoppas på att det går igenom och jag med får en annan chans.
Om du finner samtal jobbiga så mejla.
Jag gjorde det. Och mejl blir även etg bevis för att man har försökt samarbeta med de man är skyldig pengar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 852
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag ska också börja studera till hösten. Har idag skuldsanering med halvtidsjobb och a-kassa och betalar drygt 1200:- till saneringen. Har precis omprövat lägre inkomst eftersom mina a-kassadagar börjar ta slut och jag avser att studera. Bifogade underlag från a-kassan och CSN/studieansökan och får hoppas att det går vägen.

Det ironiska i situationen är att jag kommer ha en rätt hög ”inkomst” med fullt CSN 75% och halvtidsjobb 50%, strategiskt medvetet.
Blir totalt 28 000:- in och 10 000:- av dessa kommer jag spara varje månad till framtiden även om jag fattar att det är ett lån, men ett mer fördelaktigt lån är svårt att hitta till en framtida ev kontantinsats till bostad.
Den här vägen sparar mig även 30 000:- som borgenärerna skulle ha fått om jag får nollplan i omprövningen, jag får maxat bostadsbidrag, maxat bidrag från CSN med tillägg/barn och kommer ut ”på andra sidan” med en fin buffert och bra utbildning.

Ja jag vet att jag utnyttjar systemet. Mellan 2010-2020 betalade jag in ca 12 miljoner i skatt så jag skäms inte ens.

Betalat mycket skatt, dåså. Då blir banker och bolag nöjda förstås.
Bland de klenare argumenten, får höra det i telefon lite då och då, man har betalat så mycket skatt så man borde inte behöva betala sin telefonräkning eller sitt bolån.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Betalat mycket skatt, dåså. Då blir banker och bolag nöjda förstås.
Bland de klenare argumenten, får höra det i telefon lite då och då, man har betalat så mycket skatt så man borde inte behöva betala sin telefonräkning eller sitt bolån.
Bryr mig inte ett dugg om mina borgenärer i saneringen, de har med i sina räntekalkyler att en viss procent skrivs av. De får i mitt fall rent ut sagt skylla sig själva som krävde mig på pengar då de hade missat att uppge sin fordran till konkursboet inom tidsfristen, trots att jag t.o.m. påminde dem och tydligt uppgav att det finns noll att hämta hos mig.
Skattekommentaren var mer utifrån att jag är medveten om att jag får skattemedel såsom bostadsbidrag och studiebidrag och att jag medvetet tar till vara på fördelarna ur ett egoistiskt perspektiv, kanske omoraliskt för många.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag ska också börja studera till hösten. Har idag skuldsanering med halvtidsjobb och a-kassa och betalar drygt 1200:- till saneringen. Har precis omprövat lägre inkomst eftersom mina a-kassadagar börjar ta slut och jag avser att studera. Bifogade underlag från a-kassan och CSN/studieansökan och får hoppas att det går vägen.

Det ironiska i situationen är att jag kommer ha en rätt hög ”inkomst” med fullt CSN 75% och halvtidsjobb 50%, strategiskt medvetet.
Blir totalt 28 000:- in och 10 000:- av dessa kommer jag spara varje månad till framtiden även om jag fattar att det är ett lån, men ett mer fördelaktigt lån är svårt att hitta till en framtida ev kontantinsats till bostad.
Den här vägen sparar mig även 30 000:- som borgenärerna skulle ha fått om jag får nollplan i omprövningen, jag får maxat bostadsbidrag, maxat bidrag från CSN med tillägg/barn och kommer ut ”på andra sidan” med en fin buffert och bra utbildning.

Ja jag vet att jag utnyttjar systemet. Mellan 2010-2020 betalade jag in ca 12 miljoner i skatt så jag skäms inte ens.
Du utnyttjar väll inte systemet? Det är så allt är reglerat. Hur kan man utnyttja något som du inte kan påverka?

inge att skämmas för reglerna är som dom är åt båda hållen. Inte alltid man gillar regler som är till borgenärens fördel men de är som de är.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp