• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Stor skuldsättning trots hög inkomst

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej,

Undanber alla dömande kommentarer, tycker redan denna situation är väldigt jobbig.

Jag har de senaste åren ragit på mig en massa skulder för att försöka kompensera ett dåligt mående och i stort sätt försörja min kille. Min kille har miljonskulder hos KFM (pågående ansökan om skuldsanering just nu) och jag har i stort sätt betalat allt för oss båda, resor, middagar, bil etc. och nu har det börjat gå lite för långt och jag kan inte längre hantera detta och behöver all hjälp jag kan få, nedan finner ni alla info om min situation. Hur gör jag lättast för att bli av med skulderna?
Kan tillägga att jag ordnat med att extrajobb på kvällar och helger som jag hoppas ska ge mig extra 7000-10000 kr/mån, jag har även börjat med mysteryshopping som jag hoppas ska generera några tusen i månaden.

Lån:
* Nordea (billån): 320.000kr (5000kr/mån) --> betalas idag av min kille, att sälja bilen är just nu tyvärr ingen mölighet då den varit svårsåld och jag får bara skambud.
* Bank Norwegian: 425.000 kr (4500kr/mån)
* Bank Norwegian kreditkort: 150.000 kr (4500 kr/mån)
* Klarna: 10.000 kr (förhoppningsvis klar mars)
* CSN: 180.000 kr (1500 kr/mån)
* Lån till familjemedlem: 160.000 kr (5000 kr/mån)

Utgifter:
* Boende: 15.000 kr (hyresrätt)
* Bilförsäkring: 1600 kr
* Annan försäkring: 500 kr
* Andra kostnader boende (el, internet, tv etc): 2000 kr
* Parkering (bor inne i Sthlm innerstad): 1700 kr
* Övriga kostnader: 2000 kr

Inkomst:
Lön: 63.000 kr brutto, netto 43.000 kr
(Extrajobb: 7000-10.000 kr)

Jag har sålt allt som går att sälja och spärrat mig från alla kredittjänster. Jag står ensam för alla kostnader förutom bilen då kille betalar den, han har löneutmätning och aktivitetsstöd så han får nedast ut ca 10.000 kr varje månad och kan inte hjälpa mig så mycket i detta.

Hur gör jag för att snabbt bli av med dessa skulder? Allt känns så hopplöst nu då det knappt är något kvar till mat och jag varje månad tvingas använda om den kredit jag lyckats betala, så en ond cirkel där jag aldrig blir av med skulderna samt att räntorna är så höga så det inte blir mycket till amortering.

Uppskattar alla tips jag kan få!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
186
Poäng
366
Jag hade nog försökt satsat på att göra en budget: en för er nuvarande situation och en som är på existensminimum (för att kunna attackera alla skulderna men samtidigt överleva).

Därefter hitta ett billigare boende (även en lgh för 10.000kr gör ju stor skilland för er, ni kanske kan byta eller flytta inom samma hyresbolag?), sålt bilen till en bilhandlare med målet att lösa skulden och börjat pendla med kollektivtrafiken (om det är möjligt), alternativt köpt en riktigt billig bil.
Redan där får du ner månadskostnaderna med ca 5000-10. 000kr/månad.

Därefter hade jag gjort en sparbuffert på 10.000kr. Sedan betat av lånen enligt snöbollsmetoden (men prioriterat privatlånen efter klarna skulden).
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Först och främst, sälj bilen. Är man i en trängd situation får man ibland acceptera mindre bra bud. Ni klarar er utan bil om du bor i innerstan. Du kommer behöva pröjsa för ett SL kort men å andra sidan blir du av med parkeringsavgiften och försäkringen så du ligger fortf på plussidan. Med pengarna du får för bilen betalar du på billånet.
Steg två blir det som jag ser det att prata med släktingen om att betala mindre än 5000 kr/mån under en viss tid. Betala 1500 kr och pengarna som blir över fr detta steg och steg nr 1 (bilen) så amorterar du extra på BN kreditkortet.
Sen rekommenderar även jag att du börja leta efter en billigare hyresrätt. Det går att byta. Värt att försöka!
Bra att du insett att situationen är ohållbar. och att du vill dra åt handbromsen innan det blir ännu värre.
Om du loggar in på kreddy, vad står det där att du har för betyg?

Du har bra inkomst så när du minskat din skuldsättning kan du börja planera för ett samlingslån.
Ta inga andra lån och krediter för att hanka dig fram. Allt blir värre med nya dåliga lån. Hellre leva på nudlar och vatten!
 

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Först och främst, sälj bilen. Är man i en trängd situation får man ibland acceptera mindre bra bud. Ni klarar er utan bil om du bor i innerstan. Du kommer behöva pröjsa för ett SL kort men å andra sidan blir du av med parkeringsavgiften och försäkringen så du ligger fortf på plussidan. Med pengarna du får för bilen betalar du på billånet.
Steg två blir det som jag ser det att prata med släktingen om att betala mindre än 5000 kr/mån under en viss tid. Betala 1500 kr och pengarna som blir över fr detta steg och steg nr 1 (bilen) så amorterar du extra på BN kreditkortet.
Sen rekommenderar även jag att du börja leta efter en billigare hyresrätt. Det går att byta. Värt att försöka!
Bra att du insett att situationen är ohållbar. och att du vill dra åt handbromsen innan det blir ännu värre.
Om du loggar in på kreddy, vad står det där att du har för betyg?

Du har bra inkomst så när du minskat din skuldsättning kan du börja planera för ett samlingslån.
Ta inga andra lån och krediter för att hanka dig fram. Allt blir värre med nya dåliga lån. Hellre leva på nudlar och vatten!
Så som det ser ut just nu går jag back ca 100K om jag säljer bilen, vilket innebär att jag fortfarande är tvungen att betala av förlusten , dock betalar jag inte själv bilen just nu såg det är helt okej att den är kvar.
 

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Jag hade nog försökt satsat på att göra en budget: en för er nuvarande situation och en som är på existensminimum (för att kunna attackera alla skulderna men samtidigt överleva).

Därefter hitta ett billigare boende (även en lgh för 10.000kr gör ju stor skilland för er, ni kanske kan byta eller flytta inom samma hyresbolag?), sålt bilen till en bilhandlare med målet att lösa skulden och börjat pendla med kollektivtrafiken (om det är möjligt), alternativt köpt en riktigt billig bil.
Redan där får du ner månadskostnaderna med ca 5000-10. 000kr/månad.

Därefter hade jag gjort en sparbuffert på 10.000kr. Sedan betat av lånen enligt snöbollsmetoden (men prioriterat privatlånen efter klarna skulden).
Jättesvårt att hitta billigare boende, försökt i flera månader, min hyresvärd godkänner inga av alternativen jag lyckats få fram (byte) och jag har inte tillräckligt många köpoäng för att få en ny lägenhet (har typ 1 års kötid).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 341
Mottagna reaktioner
12 810
Poäng
9 787
Har han aktivitetsstöd har han varit arbetslös ett tag. Han kanske ska söka jobb och jobb han kan få, vården brukar I princip alltid vara intresserade av även outbildade.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 341
Mottagna reaktioner
12 810
Poäng
9 787
Vad är det för bil som kostar 1600 i månaden i försäkring?
 

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Så som det ser ut just nu går jag back ca 100K om jag säljer bilen, vilket innebär att jag fortfarande är tvungen att betala av förlusten , dock betalar jag inte själv bilen just nu såg det är helt okej att den är kvar.

Indirekt så betalar du ju för den eftersom den belastar din killes ekonomi, vilket i sin tur belastar din ekonomi. Eller har du glömt bort att du i princip försörjer honom?

Att göra er av med bilen är det bästa tipset du kan få. Den kostar er extremt mycket mer än "bara" lån och amortering...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp