• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Stor skuldsättning trots hög inkomst

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Jättesvårt att hitta billigare boende, försökt i flera månader, min hyresvärd godkänner inga av alternativen jag lyckats få fram (byte) och jag har inte tillräckligt många köpoäng för att få en ny lägenhet (har typ 1 års kötid).
Tänker ändå att ni måste sälja bilen (bilhandlare) och där kan ni också förklara situationen (kanske kan du acceptera att ha 50-100k i lån, men förlänga det och för att minska de månatliga kostnaderna? Det gör skillnad mellan att betala 8500kr/ månad för bil och 3000kr/mån för ett lån) och byta boende för att minska löpande kostnader. Vet du varför bytena inte godkänts?

Under tiden betalar du ner på klarna skulden så du rör dig framåt med skulderna. Det kommer kännas bra mentalt.
Tror, precis som @Myra sa, att du borde fråga om att betala mindre på privatlånet en tid.
Man får ställa in sig på att göra hästjobb inledningsvis under kanske 6 månader för att sedan få återhämta sig ett par månader.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
TS, hur villig är du att ge upp er livsstil? Tänker att man mentalt behöver ställa in sig på att man faktiskt inte har råd och därför måste ta till väldigt drastiska åtgärder för att få sin ekonomi att fungera.
 

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Tänker ändå att ni måste sälja bilen (bilhandlare) och där kan ni också förklara situationen (kanske kan du acceptera att ha 50-100k i lån, men förlänga det och för att minska de månatliga kostnaderna? Det gör skillnad mellan att betala 8500kr/ månad för bil och 3000kr/mån för ett lån) och byta boende för att minska löpande kostnader. Vet du varför bytena inte godkänts?

Under tiden betalar du ner på klarna skulden så du rör dig framåt med skulderna. Det kommer kännas bra mentalt.
Tror, precis som @Myra sa, att du borde fråga om att betala mindre på privatlånet en tid.
Man får ställa in sig på att göra hästjobb inledningsvis under kanske 6 månader för att sedan få återhämta sig ett par månader.
Klarna kanske ev är klart redan i februari, beror lite på hur min bonus ser ut för 2023.

Du har en poäng, jag är inte rädd för att jobba hårt varför jag även nu ordnat med extra jobb trots att mitt vanliga jobb är extremt prestationsinriktat och kräver mycket från mig.
Sist jag vände mig till olika bilhandlare sa de att de inte tar denna typen av bil just nu pga låg efterfrågan och de är svårare att sälja, men ska försöka igen och hoppas jag får hjälp.
Tack för tipsen!
 

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
TS, hur villig är du att ge upp er livsstil? Tänker att man mentalt behöver ställa in sig på att man faktiskt inte har råd och därför måste ta till väldigt drastiska åtgärder för att få sin ekonomi att fungera.
Jaa 100%!

Jag vill bara bli av med mina skulder, är inte lika roligt med denna livstil längre för den är kopplat till ångest.
Jag skäms otroligt mycket över att tjäna såhär mycket, väldigt få i min ålder har denna inkomst (är 30 år) och ändå knappt ha något att leva på. Jag vill ändra på mig nu innan det är för sent.
 

Blahablaha

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Behöver inte dina dömande kommentarer, i mitt inlägg framgår det tydligt att jag vet att detta är fel. Om du behöver veta så har bilen egentligen aldrig använts av mig och jag blev pressad till att köpa den och nu kan jag i stort sätt inte bli av med den för ingen vill köpa den så ja jag är välmedveten om min situation
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Klarna kanske ev är klart redan i februari, beror lite på hur min bonus ser ut för 2023.

Du har en poäng, jag är inte rädd för att jobba hårt varför jag även nu ordnat med extra jobb trots att mitt vanliga jobb är extremt prestationsinriktat och kräver mycket från mig.
Sist jag vände mig till olika bilhandlare sa de att de inte tar denna typen av bil just nu pga låg efterfrågan och de är svårare att sälja, men ska försöka igen och hoppas jag får hjälp.
Tack för tipsen!
Riddermark har jag fått för mig köper dermt mesta med ok peng
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Jaa 100%!

Jag vill bara bli av med mina skulder, är inte lika roligt med denna livstil längre för den är kopplat till ångest.
Jag skäms otroligt mycket över att tjäna såhär mycket, väldigt få i min ålder har denna inkomst (är 30 år) och ändå knappt ha något att leva på. Jag vill ändra på mig nu innan det är för sent.
Skönt att du har rätt inställning. Vad tråkigt att det inte går att lösa med bilen, hur ser det ut att sälja privat, var det då du fick skambud? Lämna tillbaka bilen/ häva köpet?

Du fixar det här, förstår verkligen om läget är svårt, dom flesta letar efter att dra ner på kostnader. Din kille behöver komma igång med ett jobb för att avlasta dig. Ni behöver göra det här tillsammans.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp