• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Stort samlingslån (700k), hjälp och strategi.

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Hej!

Jag har dragit på mig en hel del skulder till föjld av spelmissbruk, försökt att samla dessa tidigare men pga dålig UC (förmodar jag) så har räntorna och beloppen blivit lite sisådär.
Jag vill gärna ha lite guidning i hur jag ska gå till väga för att kunna baka ihop alla dessa dyra lån till ett större, med bättre ränta och lägre månadskostnad än 12.5k

Vad tror ni om mina möjligheter? Jag kan inte vänta till Oktober med att söka, det hade ju förstås varit optimalt.
När ska jag söka? Vart och hur ska jag lägga upp det?

Nuläget:
Inga anmärkningar, inget hos inkasso eller KF.
Årslön enligt minuc&min upplysning: 546.000kr
Underskott av kapital: 59.000
Årslön nu: ca 580.000kr

När lånen togs så var årslönen mellan 330 - 345k/år.

Skuld: 683.000kr

UC - Försökt få tag i risken men verkar vara något tekniskt problem med MinUC just nu.
Från "min upplysning", tidigare UC:
Datum Belopp kr Frågeställare namn ej obligatoriskt
2022-03-16 Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial
2021-10-03 Sambla Group AB
2021-10-03 Advisa/Sambla Group AB
2021-10-03 330.000 Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial
2021-10-03 349.161 Qliro AB
2021-06-27 Lendo AB/Compricer AB
2021-06-06 212.131 Qliro AB
2021-05-21 Bank Norwegian AS

Skuld per 2022-04 (saxat från minuc)
Blanco/Borgen: 606.000kr

Kontokredit: 77.500kr
Totalt utnyttjat: 683.000kr
Totalt beviljat: 693.000kr

Uppdelat enligt följande,
långivare - belopp - ränta - Månadskostnad
BigBank - 195.000 - 12,7% - 2760kr
Qliro - 197.500 - 12,5% - 2720kr
Marginalen Bank - 175.300 - 12,15% - 2540kr
Santander - 36.400 - 12,95% - 660kr

Remember Kreditkort - 48.500kr - osäker på ränta - 1400kr minimum per månad just nu
Ferratum Kredit - 35000 - 3,26% måntlig ränta(?) - 1400kr minimum per månad just nu.
Everydayplus - 7000kr - 3,65% måntlig, 60.5% effektiv ränta(!!) - 550k/mån minimum.

Utöver det har jag någon delbetalning hos Klarna/Resurs bank & Qliro som tillsammans utgör ca 11.000kr

Månadskostnad för dessa blir ca 12.500kr vilket är hutlöst och jag vill gärna få en bättre lösning då det i nuvarande takt lär ta 15+ år och sjukt mycket mer än 680k kr innan allt är betalt.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kash

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
8 Januari 2018
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Alla lån över 12% ränta.. även samlingslånen. Jösses. Och jag som tänkte mitt icalån på 9% var skräp (bortsett från krediterna man har då).

Kanske vänta till juli då 3 UC försvinner? Synd att du då ändå har hela 5 UC kvar. Och försök släcka nån kredit tills dess. Vet dock inte vilken som är värst för kreditbetyget.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Ring Nordea..
 

Lånemäklaren

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Maj 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Alla lån över 12% ränta.. även samlingslånen. Jösses. Och jag som tänkte mitt icalån på 9% var skräp (bortsett från krediterna man har då).

Kanske vänta till juli då 3 UC försvinner? Synd att du då ändå har hela 5 UC kvar. Och försök släcka nån kredit tills dess. Vet dock inte vilken som är värst för kreditbetyget.
Att UC skulle påverka buden du får från bankerna är lite av ett missförstånd. Ja, antalet upplysningar har en påverkan - speciellt om du tenderar till att söka på många olika ställen. Däremot är det vad för slags UC som är gjord såhär tänker långivare ;

Om du sökt via en enskild bank och har 4 UC:s - alla på olika banker
Om du har 2 UC:S -men gjort detta hos två låneförmedlare

Vilket påverkar buden du får möjlighet att ta del av?

Absolut hos låneförmedlare. Inom branschen brukar vi & våra banker tycka om kunder som kanske har en 3-4UC:s tagna på enskilda banker som är äldre än 4 månader.

Detta ger våra partners en möjlighet att knipa kunder från storbankerna som oftast inte är nischade på blancolån.

Ett ICA-Lån på 9% effektiv ränta är inte jättedåligt men inte jättebra heller.

Detta säger mig två saker. Antingen har du spridda krediter som påverkat möjligheten till ett bättre bud

Alternativt är det din inkomst per månad som gör att du får en sådan ränta

Om man taxerar mer än 32 i månaden och är anställd hos kommun är den vanligaste räntan att få runt 5% - bankerna älskar kommunalt anställda över allat annat - även om lönen är lite lägre.

Bara några tips! Låneförmedlare använder sig av vissa filter för att kategorisera kunderna i olika högrisk-lågrisk kategorier. Enskilda banker gör inte detta men baserar ofta beslutet på interna processer som köpvanor, personliga tillgångar & historik.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Alla lån över 12% ränta.. även samlingslånen. Jösses. Och jag som tänkte mitt icalån på 9% var skräp (bortsett från krediterna man har då).

Kanske vänta till juli då 3 UC försvinner? Synd att du då ändå har hela 5 UC kvar. Och försök släcka nån kredit tills dess. Vet dock inte vilken som är värst för kreditbetyget.

Mm riktigt ruttet.

ja, senaste UC var pga förnyade leasing-avtalet på ny bil.
Tyvärr kan det bli svårt att släcka någon kredit fram till dess.

För att? Är de villiga att erbjuda större lån till bra ränta?
Svara gärna utförligt
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
585
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Då genom att kontakta / söka blanco på deras hemsida direkt? Eller är det bättre att gå via ex. Sambla / Lendo / Zmarta och vilka det nu finns (vilken är att rekommendera?)

Så som jag har uppfattat det har de kontaktat Nordea och fått ett personligt möte. Det finns dock andra skribenter här som inte fått någon positiv upplevelse av Nordea.

Att kontakta en storbank och få ett personligt möte och sedan ett större blancolån med rak amortering är så klart det allra bästa. De som inte lyckas med det, mig själv inkluderat, får hänga med låneförmedlarna.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
159
Poäng
337
Så som jag har uppfattat det har de kontaktat Nordea och fått ett personligt möte. Det finns dock andra skribenter här som inte fått någon positiv upplevelse av Nordea.

Att kontakta en storbank och få ett personligt möte och sedan ett större blancolån med rak amortering är så klart det allra bästa. De som inte lyckas med det, mig själv inkluderat, får hänga med låneförmedlarna.
Sen har väl dom här som har lyckats med Nordea haft med sig bolån och annat som banken gillar. Dessutom löner på typ 800’+ :)
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Update: UC-risk 16.12%, uc score 482 (mindre bra) . Shit.
Är nog helkört detta eller vad tror ni?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp