• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Stort samlingslån (700k), hjälp och strategi.

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Kan man tacka ja till två erbjudande samtidigt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
När du tar en låneansökan på Lendo kan du söka på 600k.

Får du inget erbjudande, kan du dagen efter det ringa in till Lendo och be dem sänka beloppet till 350k.

Då gör de det på samma UC - ingen ny tas!

Funkar inte 350k kan du sänka ytterligare, till tex 250k, och se vad du får.

Lendo-personalens enda mål är att fixa ett lån till dig. Hade absolut rådgivit lite med dem om du inte får erbjudanden på första sökningen. De ser vad som går igenom och inte går igenom dussintals gånger varje dag. Man behöver inte skämmas för dem för att man vill få till ett samlingslån.

Sök inte 2x350k. Håll nere på UCs. Och sök bara från en förmedlare. Föreslår Lendo.
Tack :)
Kan det gå/vara bra att ta ett mindre lån (om jag inte blir godkänd för högt då) på ca 80k för att lösa krediter hos ferratum och remember så kanske uc risk blir bättre dessutom? Om ju dessa väger tyngre än en förfrågan dvs.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Tack :)
Kan det gå/vara bra att ta ett mindre lån (om jag inte blir godkänd för högt då) på ca 80k för att lösa krediter hos ferratum och remember så kanske uc risk blir bättre dessutom? Om ju dessa väger tyngre än en förfrågan dvs.
Om du bara får erbjudande till hiskliga räntor, absolut. Att inte ha nyttjade krediter gör jättemycket för din kreditvärdighet.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
En till fråga, i ansökan ska man fylla i "kostnad för andra lån". Hur ska man tänka här?
Är det nuvarande kostnad, Kan man gynnas av att skriva någon/några tusenlappar högre/lägre än vad det faktiskt är?

Säg att någon söker om samlingslån på 500k, kostnad för det lånet blir 6000, om nuvarande kostnader är 15k så borde det ju anses vara självklart att individen klarar av att betala dessa 6k/mån?
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
En till fråga, i ansökan ska man fylla i "kostnad för andra lån". Hur ska man tänka här?
Är det nuvarande kostnad, Kan man gynnas av att skriva någon/några tusenlappar högre/lägre än vad det faktiskt är?

Säg att någon söker om samlingslån på 500k, kostnad för det lånet blir 6000, om nuvarande kostnader är 15k så borde det ju anses vara självklart att individen klarar av att betala dessa 6k/mån?
Jag har vid de tre tillfällena tidigare på Lendo angett ett par tusenlappar lägre än vad jag haft så jag har en månadskalkyl (lån-utgifter) som faktiskt går ihop.

Fyller du i 15k där så kan det säkert vara så att lånekalkylens algoritmer hos vissa långivare automatiskt avslår väljer att inte skicka in ett bud. Men det är bara en teori.

Många banker har ju automatiserat budprocessen varför många får förslag redan inom några minuter. Bara långivarna vet exakt vad de går på när sådana bud skickas in dock.
 

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Jag har vid de tre tillfällena tidigare på Lendo angett ett par tusenlappar lägre än vad jag haft så jag har en månadskalkyl (lån-utgifter) som faktiskt går ihop.

Fyller du i 15k där så kan det säkert vara så att lånekalkylens algoritmer hos vissa långivare automatiskt avslår väljer att inte skicka in ett bud. Men det är bara en teori.

Många banker har ju automatiserat budprocessen varför många får förslag redan inom några minuter. Bara långivarna vet exakt vad de går på när sådana bud skickas in dock.
Kan de inte se hur mycket man betalar till andra lån? En annan fråga : vad händer om man inte fyller i antal barn man har? Kan de se det annars?
 

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Väldigt bra inlägg, sitter i samma situation ungefär. Kämpar varje månad så jäkla hårt. Har samma erfarenheter från kontakten med skuldrådgivare i kommunen. Kände att jag har bättre koll på saker och ting än de.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Sökte ett lån på 350k, 15år via lendo, fick en del erbjudanden.

Ikano på 350k, 12 år - 6.63% eff ränta
Remember - 350k, 15 år, 8.27%
Dnb - 350k, 15 år, 9.18%
Collector - 350k, 15 år, 14.98%

Tog remember, i ansökan kunde jag t.o.m. Höja till 390 men lät bli.
flera som inte svarat men kände att det inte kan bli så mycket bättre.
Bättre än väntat med förutsättningarna:
13.2% UC risk
6ff
Inkomst på deklaration, 546k
Inkomst i ansökan 48500/mån
Totalt blanco på UC: 683k

Betalar av alla krediter och en av de större posterna så får jag ned månadskostnad från ca 12.5k till ca 8800, inte bäst men en stor skillnad och nu kan jag slappna av lite. (förutsatt att lånet går igenom.)
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Sökte ett lån på 350k, 15år via lendo, fick en del erbjudanden.

Ikano på 350k, 12 år - 6.63% eff ränta
Remember - 350k, 15 år, 8.27%
Dnb - 350k, 15 år, 9.18%
Collector - 350k, 15 år, 14.98%

Tog remember, i ansökan kunde jag t.o.m. Höja till 390 men lät bli.
flera som inte svarat men kände att det inte kan bli så mycket bättre.
Bättre än väntat med förutsättningarna:
13.2% UC risk
6ff
Inkomst på deklaration, 546k
Inkomst i ansökan 48500/mån
Totalt blanco på UC: 683k

Betalar av alla krediter och en av de större posterna så får jag ned månadskostnad från ca 12.5k till ca 8800, inte bäst men en stor skillnad och nu kan jag slappna av lite. (förutsatt att lånet går igenom.)
Ta Ikano istället! Rak amortering och super sjysta. En av extremt få som erbjuder rak amortering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp